A Tesco vállalat mindössze kilencven éve foglalkozik kiskereskedelemmel, így kevés fogalmuk van arról, hogy hova érdemes új áruházat építeni, mekkorát, és kell-e egyáltalán. Bizonytalanságukat azzal próbálják leplezni, hogy a forgalmukra mutogatnak, mondván, hogy a magyarok
náluk költik a legtöbbet, úgyhogy biztos jól csinálnak valamit. Pedig a nagy büdöst. Fingjuk nincs semmiről, óriási szerencse, hogy
segít nekik gondolkodni az LMP. Odaül melléjük, átkarolja a vállukat, és atyaian elmagyarázza, miért volna hülyeség új üzletet nyitni.
Ők ugyanis kiszámolták, hogy nem kell több „pláza”, így is túl sok van. Hanem az a jó, ha sok külön kis bolt - kisbót - van. Itt máris megmutatkozik a szakértelem, amennyiben pláza alatt általában egy fedett sétálóutcát értünk, egy csomó butikkal egymás mellett, szóval ott a bolt nem megszűnik, hanem összeköltözik a többivel, azért, hogy a kedves vásárló egy körben megvehessen mindent. A környékbeli kisboltok másik fele viszont a „pláza” vagy a hipermarket megjelenésekor várhatóan csődbe megy, amit mindenáron meg kell akadályozni. Elvégre az állam vagy az LMP jobban tudja, melyik kereskedelmi forma a helyes, mint azok a milliók, akik oda járnak ennivalóért.
Miért is mennek csődbe a kisboltok? – kérdezheti az ideológiailag képzetlen állampolgár. Hát mert az emberek nyilván a „plázába” mennek, ha van olyan. De vajon miért teszik ezt? Ilyen gonoszok lennének? Direkt bojkottálják a szomszédot, amint megjelenik a multi? Miféle teremtmények ezek az emberek, akik tönkreteszik a kisboltokat? Sárkányfog-vetemény ez, vagy mi a szar?
Valóban, a vásárlói szokások azt mutatják, hogy a jó öreg hentesbácsi lehúzhatja a rolót, ha megnyílik a közelében a hipermarket. Mégpedig azért, mert a fent említett ideológiailag képzetlen nép nem értékeli annyira a miliőt, hogy ugyanazért a cupákért kétszáz forinttal többet fizessen. Olcsóbban viszont a hentesnek nem jön ki – hoppá, máris az optimális üzemméretnél vagyunk. Na ez az a paraméter, amit Szabó Rebeka és az LMP jobban tud, mint holmi multik.
Azt ők rendre elismerik, hogy a hipermarket olcsóbban adja az áruját, tehát a vásárlóknak tulajdonképpen áldás a jelenlétük. Ezzel le is lehetne zárni a vitát, ha az volna a cél, hogy az emberek jobban éljenek, vásárlóerő-paritáson. Csakhogy az LMP számára van ennél fontosabb: az ideológia.
Ideológiának persze túlzás nevezni ezt a konfúz újbalos picsogást, de a csapásirány azért benne van: ami globalizáció, az fuj. Annak ellent kell tartani, korlátozni kell, meg kell őrizni a globalizáció előtti világot. Plusz Facebook. Ehhez a rég lejárt hippidumához elképzelnek egy közönséget, olyan százezreket, akik még nem fogták fel, hogy a globalizáció nem opcionális, és aki tagadja, az felkenődik a szélvédőre.
Ebben csak az a különös, hogy miért állnának meg a kiskereskedelemnél. Az óriási méretek ugyanis már rég megjelentek egyéb iparágakban, ilyen például az autógyártás. Hejh, azok a régi szép idők, amikor minden nagyobb városban volt két-három manufaktúra! Azok a csodás Daimlerek, Studebakerek és Horchok! És azok a barátságos bőrdíszművesek, bognárok meg esztergályosok, akiknek munkát adtak! De szép is volna! Főleg akkor volna szép, ha nekem és esetleg Schiffer Andrásnak volna egy-egy Hispano-Suizánk, a többiek meg mehetnének konflissal. Ha viszont minden családnak autó kéne, hát akkor alighanem be kell látni, hogy ez a kézműves módszer nem lesz elég. Csődbe is mentek a fenti legendás márkák mind. Az olcsó tömegtermelők tették őket tönkre; valamint azok a prémiumfogyasztók, akik rájöttek, hogy a pénzükért kapnak ezeknél jobbat máshol, például ha hozatnak külföldről.
A legkisebb se számít
Az LMP, amelyet sok tévesen liberálisnak tartanak, a legbrutálisabb kommunista kényszerítéssel él, amikor korlátozni akarja a hatékonyabb kiskereskedelmet. Erőszakossága nemcsak a beruházókat, az új boltokat tervező láncokat sújtja, hanem azokat az embereket, akik alig várják az új áruházat, hogy a kevés pénzükből több parizert, homokozólapátot és nyúlhúst vehessenek. Ráadásul a szolidaritásra kényszerítő intézkedés nem éppen a legelesettebbek támogatását szolgálja, hanem pont azt, hogy a munkanélküli, az óvónő meg a buszsofőr kénytelen legyen a helyi maszeknál hagyni a pénzét. Szóval még baloldaliságnak is hülyeség. Viszont semmivel sem elegánsabb vagy hasznosabb, mint a bibliából levezetni a vasárnapi üzemszünetet.
Épp ezért mégis logikus: ez telik tőlük, és nem több. Tudnak generálni halandzsa szöveget, amiben megjelenik a gonosz multi, és a nagy ötlet, hogy majd „a helyiek”, köztük a nyilván ellenérdekelt kereskedők eldöntik, kell-e oda „pláza”. Ez az ő világukban kereknek tűnik, és
képesek azzal érvelni, hogy így adják a „közösség” kezébe a döntést. Ostoba komcsik! A helyiek eddig is döntöttek arról, kell-e nekik hipermarket:
amelyik nem kellett, abban nem vásároltak. De miket is beszélek, hiszen az már kapitalizmus volna, ha rábíznánk az emberekre, hol veszik a felvágottat.
A Fidesz hozzájárulása kevésbé meglepő: ők nemcsak a parizerzabáló népet szarják le, hanem úgy általában mindent azon kívül, hogy itt is helyzetbe lehet hozni egy haveri kutyát. Nyílt titok, hogy a kormánynak nemcsak kedvenc napilapja, hirdetésszervezője és biztosítója van, hanem kedvenc közértje is. Ők
szólalnak meg az MTV minden sonkariportjában, ők forgalmazzák a
köztársasági elnök kedvenc borát, és ők azok, akiknél soha nincsen romlott áru a polcon. Igazán megérdemelnek egy testre szabott törvényt viszonzásul. Hiszen erre adtak az emberek felhatalmazást. És azok az emberek egyébként mind skizofrének, hiszen míg a velük egylényegű kormány a CBA-t tolja, addig ők mégis a Tescóban vásárolnak, ha tehetik. Hát szarjunk egy törvényt, hogy ne tehessék.
Egy jelentős reform máris lezajlott, csak alig vettük észre: a korrupció, az tényleg lehet más. Vajon ha törvénybe foglalják, akkor a korrupció válik legálissá, vagy a törvény lesz korrupt?
Teszkóról és egyebekről korábban:
Turulfarhát
Multiplayer
A Tesco-titok
Aldi: Az előkelő idegen
Az utolsó 100 komment: