Van azért előnye is a bukásnak, nem igaz? Az szar ügy, hogy a húsosfazék odalett, és az eddigi lopkodásért is meg kell fizetni. Viszont hurrá, hülyeségeket beszélni mostantól büntetlenül lehet! Elemében lubickolhat végre a baloldal. Juhé, nem kell többet gondolkodni! Csákányt leteszi, a másét felveszi, azzal veri tovább.
Ha pedig nem gondolkodnak, csak reflexből lépnek, akkor az ő első és utolsó ötletük az anyagi javak osztogatása, ingyen. Ezeket szokás szociális vívmánynak nevezni és büszkén sorolni az alanyi jogokat: egészségügyi ellátás, nyugdíj, egyetem, századik havi zsebpénz. Egészen addig örülhetünk nekik, amíg ki nem derül, hogy ami ingyen van, az a máséból van, és ez idővel megbosszulja magát. Három országgal lejjebb ez most kezd körvonalazódni, és érdemes megfigyelni, hogy a meg nem fizetett jólétért, soha ki nem termelt juttatásokért randalírozó görögök milyen nevetséges, lassú felfogású zuluknak hatnak innen, a felvilágosult Európából.
Hamar kész így a kampány. Szavazz rám, ingyen lesz a BKV! Ezt kajálni fogják, ennyi elég lesz. Arra kell csak ügyelni, hogy 2006 óta ilyenkor mindenki gyanakvóan rákérdez, hogy miből. De szerencsére kevesen állnak neki számolgatni, úgyhogy még mindig elég odamondani valami imaginárius tételt, hogy abból, ni, nem látja? Kijön belőle kétakkora ingyenlófasz is. Ingyen BKV például dugódíjból lenne, az mai számítás szerint 50 milliárd, na abból. Mínusz amit megtartunk belőle okosba.
Hát abból egyébként szabad szemmel láthatóan sem jön ki, de ha hozzászámoljuk a környezeti ártalmakat, akkor máris megéri. Lehet Más a Könyvelés, minden költséghez hozzáadjuk az univerzális zöldszámot, az meg ugye felbecsülhetetlen, tehát a mi javaslatunk megéri. Bizony, itt megint rá lett hajtva a zöldhippik szavazótáborára. Az LMP egyébként közölte, hogy szerintük is nonszensz az ingyenbusz. Az még nem dőlt el, hogy a közönségük vevő-e erre a neolib racionalizmusra, vagy lehet más a lehetmás, és kiderül, hogy a laza és környezettudatos városi fiatalok sem szeretnek jegyet venni.
A gyermekkor vége
A szoci középkezdés amúgy csont nélkül demonstrálja azt, amibe most belebuktak. Május elsején hevenyészve kiszámolják, hogy a tegnapi autóforgalmat le lehet venni kábé ötven milliárdra, és abból mai árakon kijön a BKV jegybevétele... majdnem. Továbbegyenlő: az ingyenesség megvalósítható. Hogy mi lesz másnap, az meg kit érdekel?
Megoldás: másnap már nem jönne be ötven milliárd, két hónap múlva a fele sem. Az autósok árérzékeny többsége nyilván letenné a kocsit, és felfurakodna a buszra. Hoppá, kevesebb a pénz, és több busz kell. Jaj, most mi lesz? Emeljük meg a dugódíjat! Vegyünk fel hitelt! Áh, elkúrtuk, bocsi. Click New Game. Kádár János leköpte volna azt, aki ennyit sem gondolkodik előre.
Ráadásul a BKV már most is állami csöcsön vegetál, ami egyébként sokkal betegesebb állapot, mint az, hogy a buszjegyért az fizessen, aki felszáll arra a buszra. Úgyhogy ha esetleg nem sikerül, akkor még mindig rá lehet fogni a kudarcot Orbánra. És ha szerencséjük van, nem kérdezi meg senki sem: ugyan miért nem csinálták meg az ingyenséget nyolc év alatt?
Hála Istennek, arra jelenleg csekély az esély, hogy Horváth Csabának el kelljen dönteni, megvalósítja-e az ígéretét. Ez beláthatatlan következményekkel járna, és nemcsak Budapest számára. Megeshetne akkor, hogy a magyar baloldal hősévé válik, visszaadja a hitét, hogy nem kell beszarni Orbán Viktortól, és megállíthatatlanul, üstükösszerűen menetelne a diadalmas úton, soha el nem felejtve, hogy a győzelemhez egy ekkora kapitális hazugság segítette hozzá, mint az ingyenes közlekedés. Igazán nem hiányzik, hogy a start mezőről kezdjük újra.
Az MSZP kemény kiképzésen ment keresztül, most kapott időt, hogy józanul levonja a tanulságokat. A debil ígérgetést kipróbálták, működött, de nyögés lett a vége. Nem kéne. Ha ők ehhez nem is érnek fel, ezt a mutatványt tízmillióan végignézték, és reméljük erősen, hogy a többségük felfogta, vagy idővel feldolgozza az előadás mondanivalóját. Szép volna látni egyszer, ahogy az ingyendílereket arcba röhögi az ország. Olyasmi lenne, mint egy rendszerváltás.
Az utolsó 100 komment: