W

w.blog.hu

Tóta W. Árpád kommentál, szemtelenkedik, valamint permanens fogadóórát tart.
Régi cikkarchívum



Kommentelés - házirend

Wblog @ Facebook

Engedjétek hozzám

Kis heti hírlap 4-10 éveseknek.


Foglalod a kurvanyádat

A mozdonyhorgony
Úgy remélte, ezzel bekerül a Rekordok Könyvébe. De legalább a Jackassbe.

Elnöki pornó
Nagy baj, ha az elnök ribanc.

Nem jó a nemzetnek egyedül
Szuverén ország is lehet borzalmas hely.

Szent szar
A húsvéti alkotmány: szentséggyalázás.

A pedofilok védőszentje
A deviancia fincsi, de csak ha papok csinálják.

A gólkirály beszéde
Angela, te náci ribanc!

Győz a szittya förgeteg
Kuss, mi így szállunk le a bicikliről.

Együtt sikerülni fog
Bizonyítsuk gyalázkodással, hogy Magyarország szabad!

Kompország vitorlát bont
A finom kritikát meg lehet állítani, a brutálisat nem.

Foglalod a kurvanyádat
Nem ti vagytok a nemzet, sem a nemzeti oldal.

Utolsó kommentek

  • Brown094: Ha pénzt vesztett egy átverés miatt, vagy megadta adatait egy csalónak, akkor is visszakaphatja el... (2021.10.21. 23:05) Tribuszerné visszanéz
  • szódabár: Hát te sem vagy a tolerancia bajnoka. Hehehe. Felőlem mindenki azt csinál amit akar, nálunk a menó... (2020.12.26. 11:50) Isten fasza
  • Tahó Sandokan: Közben elkészült, bitangfinom. (2020.11.09. 15:20) Ajándék erős gyomorhoz
  • Tahó Sandokan: Nem számítottál kommentre, ugye Worluk? Tegnap jutottunk hozzá ehhez a szürke gombához (egy gombá... (2020.11.09. 14:43) Ajándék erős gyomorhoz
  • Reactor: Bírom az ilyen mérhetetlenül idióta hozzáállást...a falu élhetetlen közösség, mert ott nincs TESZK... (2020.06.26. 14:47) Vackor néni busza
  • Utolsó 20

Sorstalanság

2009.12.17. 05:00 Tóta W. Árpád

Valaha sokat, eleget írtam arról, hogy melyik konkrét tévéműsor miért és hogyan szar. Majd amikor számot vetettem az addigi munkásságommal, feltettem magamnak a kérdést: vajon miért nézek tévét, ha egyszer szar a műsor? Ezt egyébként egyes olvasók már évekkel korábban megkérdezték tőlem, és be kellett látnom, hogy igazuk volt. Azóta lehetőség szerint kerülöm a tévéműsort, mint műfajt, és ha valami onnan mégis fontos, szép vagy jó, annak hírét veszem más csatornákon, és akkor eldöntöm, akarom-e nézni. Ezért most nem egy műsorról, hanem sokkal hatékonyabban, kötegelten egy egész műfajról megmondom, hogy szükségképpen szar. Ez pedig a tévésorozat.

Definiáljunk: sorozat alatt innentől azt értjük, ami egy maréknyi szereplő életét mutatja be határozatlan végponttal; a szappanopera pontosabb, de félrevezető, mert nem tartozik bele minden végtelenített dráma. A fatva nem vonatkozik azokra az alkotásokra, amelyek azonos (fő)szereplőkkel ugyan, de kerek történeteket mutatnak be, tehát a Tom és Jerry, a Piedone vagy a South Park. Az olyan is lehet szar, de más okból. Ökölszabály: ha teljes élményt nyújt bármelyik epizód magában (de legfeljebb egy dupla rész), akkor az nem szükségszerűen szar.

Szarrá válik azonban minden, aminek az alkotói sem látják a végét.

Hogy mikor válik szarrá, az nyilván változó. A legtöbb sorozat forgatókönyvírói lelkesen, kész ívekkel, esetleg máshol bevált drámai klisékkel vágnak bele a munkába. Viszont napról napra vagy hétről hétre szállítaniuk kell a fordulatokat, és egy idő után elfogy az ötlet. Még ha a szezon fősztorija, a stratégia kész is van egy évre, azt is újra kell szülni jövőre. Ebből ered például a sorozatok lakó- vagy munka- vagy baráti közösségeinek irreális promiszkuitása, mert amikor épp nem jut eszükbe más, akkor kitalálják, hogy dugjon a földszinti öregasszony a szomszéd kamaszfiúval, és akkor az lesz a sztori, erre a hónapra megvagyunk. Aztán eljön a nap, amikor már mindenki megdugott mindenkit, és a brainstormingokon kétségbeesetten nézik a lyuksógorság-térképet, ami betelt. De ennél sokkal zavaróbbak a szezonzárásra meg péntekre időzített izzadságszagú szenzációk, a hozzájuk tartozó cliffhangerekkel, továbbá az a pillanat, amikor az unalomba süppedő sorozat főhőse vízisível ugrik át egy dühös cápát. Ez valóban megtörtént, mármint a képernyőn, egy amerikai sorozatban, és ebből ered a "cápaugrás" szakkifejezés, amivel a széria rohadásba fordulását szokás illetni.

Nem lehet komolyan venni: ettől szar, mert amikor becsapódik a kisrepülőgép a kertipartiba, akkor józan ember nem a vérző áldozatokat meg a családi tragédiát látja, hanem az értekezletet, ahol ezt a hülyeséget kitalálták. A flipchartokat, a Powerpoint-prezentációt, a nézettség csökkenését, amiért a meetinget összehívták, meg a speciális effektekre megszavazott büdzsét.

Nem kell mindent komolyan venni, oké, csakhogy ezek a drámák nagyon is komolyan veszik magukat, szóval a tök abszurd húzások után az égvilágon semmi jele nincs annak, hogy innentől viccelünk. Sőt, kedvenc szokásuk a kőkemény moralizálás. Persze, lehet röhögni rajtuk ettől függetlenül is, kajánul, kárörvendően, de erre a célra sokkal alkalmasabbak azok a filmek és műsorok, amiket eleve viccnek találtak ki.

Nem lehet nem észrevenni  /
Honnan hová utazom

A sorozatok azért szarok, mert mindenképpen nélkülözniük kell a remekművekre jellemző koherenciát, integritást, az alkotó zsenijének, vagy legalább személyének jótékony, rendszerező hatását. A regényíró tudja, mit akar kihozni a sztoriból, melyik szereplőnek mi lesz a sorsa, és hogy körülbelül hol, mivel lesz a történetnek vége. Nem ám csak nekiesik az írógépnek, mint oláh az anyjának, hanem azt írja le, amit már kitalált. Ugyanígy dolgozik a filmrendező, a forgatókönyvíró, a hadvezér, a költő és a zeneszerző, sőt jó esetben az újságíró is. Aztán persze lehet ettől még ócska, amit csinált, de legalább van menetrend. Anélkül csakis selejt lehet, akár tehetséges a szerző, akár nem.

Ráadásul még ha úgy is látna neki valaki egy ötéves sagának, hogy látja a legvégét, sőt a közepét és minden egyes szereplő végzetét, és megesküszik az élő istenre, hogy a vége után több részt nem csinál, akkor sem sikerülhet neki. Merthogy vannak ezek a heti, havi és éves meetingek, ahol feláll valami pomádés hajú menedzser, és megmondja kereken a borzolt hajú, borostás és másnapos művésznek, hogy a nézettség nem hozza az elvártat, és ha ez így marad, akkor nem lesz ebből öt év, se három.

Olyasmi ez, mintha A. A. Milne-nek szóltak volna a Micimackó közepén, hogy a felmérések szerint Malackát és a Bagolyt nem csípi a célcsoport, úgyhogy írja ki őket, és próbáljon beleszőni valami menőbb állatot, például egy velociraptort. És Milne hiába tiltakozna, hogy még annyi mindent el szeretne mesélni a gyerekeknek Malackával, végül kénytelen lenne beadni a derekát, és megetetni Malackát a velociraptorral. Sokan megnézték volna azt az epizódot, az tuti, de azért jobb, hogy nem így történt.

Sajnos ezek a krízisek a szappanoperáknál nem úgy hatnak, mint az önálló részekből álló sorozatoknál. Ott ha becsúszik egy gyengébb epizód, az nem okoz maradandó károsodást. A végtelen drámának viszont egyetlen kincse az, hogy egy hihető és koherens alternatív univerzumot épített fel. Amikor a storylinerek kétségbesetten kapkodni kezdenek, ezt a tőkét vágják ki, és onnantól már sose áll fel a történet.

A mesterlövész tudja, hova céloz. A részeg lövöldöző is eltalálhat valakit, főleg ha a tömegbe lő, de azért nem adnak kitüntetést. A tévésorozat gyártási mechanizmusa kizárja, hogy maradandó érték jöjjön létre, és ezt érdemes észben tartani.

Nem mintha mindenkinek folyton klasszikusokat kellene fogyasztani szabadidejében; nyilván nem mindig esik jól egy Faust a maga súlyos nyelvezetével és tanulságaival, utóbbiak még akkor se, ha modernizált feldolgozásban, filmen vagy rajzfilmen kapjuk a nyakunkba. Kell a tartalmatlan lazaság meg a kikapcsolódás, és éppen ezt teszi tönkre, amikor a sorozatnéző lassanként rájön, hogy elárulták. Egy jó filmet vagy könyvet úgy fejez be az ember, hogy sajnálja, hogy vége van, de a szappanoperának vége soha nincsen. Nincs katarzis, nem is lehet. Csak a cserbenhagyott rajongó ébred rá lassan, hogy a fikciónak pont ugyanúgy nincs célja, kerete, teleológiája és tanulsága, mint a való világnak. Pedig a mesét arra tartjuk, hogy legalább neki legyen értelme.

Navigációs táblázat

Szappanopera: Dallas, Barátok közt, Szomszédok. A sztori lényege, hogy ki kivel mit kavar, és melyik szereplővel mi lesz. Végtelenített, szükségképp szar, hagyjuk. Kábé annyi értelme van, mint a tamagocsinak. Kordokumentumként később hasznos lehet egy-egy pár perces kivonat.

Tévésorozat (serial): ugyanez, plusz valami speciális körülmény, a szereplők egymás kúrogatásán kívül gyakran szakemberek (orvosok, rendőrök, katonák stb.). Végtelenített, szükségképp szar, az eleje lehet érdekes, amíg a szettinget megismerjük.

Procedural: Columbo, Derrick, Dr. House, X-Akták. Egy-egy epizód megáll önmagában is, tehát van esélye jónak lenni.

Minisorozat: a sorozathoz képest feszesebb szerkesztésű, limitált méretű sztori, legfeljebb egy szezon. Lehet jó. Gyanakvással kezeljük.



Címkék: tévé kulturális ajánlat

325 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://w.blog.hu/api/trackback/id/tr341603759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Birodalom (Riget)
Twin Peaks
Sleeper Cell
Millennium
X-akták
Lie to Me
24
kövezzetek meg, de nekem a minisorozatok közül az Elveszett szoba is tetszett. :)
Én is adok egy szavazatot a Battlestar Galactica-ra. Egy-két résztől eltekintve a teljes sorozat úgy jó, ahogy van. Kevés film után éreztem úgy, hogy "de jó lenne, ha még folytatódna", hát még sorozatoknál ez mennyire így van. De a BSG egy abszolút kivétel - bármikor, bármeddig tudnám nézni.

(Ilyen szempontból a Matrix trilógia pedig egy abszolút csalódás: ha az első rész egyben az utolsó is lett volna, akkor minden idők legnagyobb filmjei közé sorolnám... Önállóan az első rész persze most is ott van)

Persze ez is olyan (mármint a BSG), mint egy igazi Love Story: attól szép, hogy nincs beteljesülés - ha folytatódna, valószínűleg átmenne a megszokás közönyébe. Ki tudja, milyenek lennének öregen Rómeó és Júlia...

Legalább egy illúziónk örökre megmarad
@indif:
Az X-akták utolsó előtti címe ez volt:
Boldog Napok (Sunshine days)
Klasszikusokat csak pontosan ha lehet!
A Jump The Shark azaz Cápaveszély, a kilencedik évad 15. része volt.
Biztos megírták már előttem, miért vérzik ezer sebből ez a poszt, inkább megyek és töltöm az új Fringe-részt.
Kedves Árpád,
csupán két címet említek: Maffiózók, illetve Mad Men. Két lenyűgöző, zseniális sorozat, amikhez foghatót nemigen láttam még. Ezekre biztosan nem érvényesek a tételeid.
És kérdezném (komolyan, nem szemétkedni akarok): Te hogyan ítéled meg az Indexes írásfolyamodat, mint sorozatot, a cikkbeli megállapításaid felől nézve?
Ezt a minisorozat kifejezést csak azóta hallom, amióta vannak ezek a végtelen picsogósok. A nyolcvanas években úgy hívták, hogy tévéfilmsorozat, és esténként ilyeneket adtak.
Egyetértek a sorozatok értelmetlenségével és kilátástalanságával. Még egy gondolatot tennék hozzá: nagyon buta, rossz példát mutatnak a történeteikkel. Mintha az életben csak árulás, féltékenység, irigység, csalás és erőszak lenne. Ezt kell tanulni belőle annak a számtalan embernek, akik (ráadásul örömmel) nézik ezt a szennyet? Ilyen példát kell mutatni? Régen azt mondták, hogy a könyv tanít, nevel, szórakoztat. Hát a TV-re ez egyre kevésbé igaz. Sőt, engem nem is szórakoztat, csak dühit. És egyre kevésbé nézem, az ismeretterjesztő sorozatokon kívül.
@Gazz: Ez erősen nézőpont kérdése, én jobbnak tartom nagy átlagban a régi sorozatokat (persze ez nem azt jelenti, hogy mostanában nincs olyan, ami tetszene).
Izé, és mi a helyzet a Képmesék sorozattal?
Mikor elolvastam az irományt, nem tudtam, nevessek vagy sírjak. De inkább sírok rajta.

Először is borzasztóan általánosító, gondolok itt az ilyen mondatokra: "Definiáljunk: sorozat alatt innentől azt értjük, ami egy maréknyi szereplő életét mutatja be határozatlan végponttal" és "A sorozatok azért szarok, mert mindenképpen nélkülözniük kell a remekművekre jellemző koherenciát, integritást, az alkotó zsenijének, vagy legalább személyének jótékony, rendszerező hatását."
Melyik országról vagy kultúráról is van szó? A magyar (Barátok Közt, Jóban Rosszban) vagy a dél-amerikai szappanoperákra talán ez igaz is, de hogy minden sorozat ilyen legyen, azt erősen kétlem. Arról ne is beszéljünk, hogy manapság már kezd cikinek számítani, ha valaki szappanoperát néz. A szappanopera a '90-es évek végén volt siker, ma már sokkal minőségibb sorozatok mennek, amik jól meg vannak rendezve, koherensek és határozott végponttal rendelkeznek (csak hogy a cikk szavaival éljek ;) ). Példának ott van a Babylon5 vagy a The Shield, amit többen is írtak.

"Nem lehet komolyan venni: ettől szar, mert amikor becsapódik a kisrepülőgép a kertipartiba, akkor józan ember nem a vérző áldozatokat meg a családi tragédiát látja, hanem az értekezletet, ahol ezt a hülyeséget kitalálták."
1. Sorozatot nem azért néz az ember, mert halálosan komolyan akarja venni a benne látottakat. A sorozatok célja a szórakoztatás (ezért is készülnek ugye), 20-40 percen keresztül garantálják, hogy a néző egy kicsit ki tudjon kapcsolódni az egész napi rohanás és meló után.
2. Velem van a baj, hogy én nem az értekezletet látom egy ilyen balesetnél? Minden bizonnyal igen, ahogy a cikkben is szerepel, "józan ember nem [...] látja". Na bumm.

"A sorozatok azért szarok, mert mindenképpen nélkülözniük kell a remekművekre jellemző koherenciát, integritást, az alkotó zsenijének, vagy legalább személyének jótékony, rendszerező hatását." - "A regényíró tudja, mit akar kihozni a sztoriból, melyik szereplőnek mi lesz a sorsa, és hogy körülbelül hol, mivel lesz a történetnek vége. Nem ám csak nekiesik az írógépnek, mint oláh az anyjának, hanem azt írja le, amit már kitalált. Ugyanígy dolgozik a filmrendező, a forgatókönyvíró..."
Most akkor mi is a helyzet? Nincs rendszer és rendező elv a sorozatokban, de a filmrendező és a forgatókönyvíró kész ötlettel rendelkezik, ergó megrendezi a történetet. Nem ellentmondás ez?

"Ráadásul még ha úgy is látna neki valaki egy ötéves sagának, hogy látja a legvégét, sőt a közepét és minden egyes szereplő végzetét, és megesküszik az élő istenre, hogy a vége után több részt nem csinál, akkor sem sikerülhet neki."
Megint csak általánosítás. Aki egy kicsit is otthon van ebben a témában, az tudja, hogy mennyi mindenen múlik az ilyesmi: nézettség (ez a fő szempont), reklámszpotok kiadhatósága, mennyire hatásos az adott sorozat műsorsávjában sugárzott reklám, stb.

"Olyasmi ez, mintha A. A. Milne-nek szóltak volna a Micimackó közepén"
Sorozatokról szól a cikk, nem pedig irodalomról. A kettő teljesen más műfaj, más időben is vannak.

"Egy jó filmet vagy könyvet úgy fejez be az ember, hogy sajnálja, hogy vége van, de a szappanoperának vége soha nincsen."
Ezek szerint még mindig tart az Esmeralda és a Szomszédok és soha nem is érnek véget? :o
Egyébként egy sorozat (és maradjunk a sorozatoknál, ne a szappanoperáknál) végét is sajnálja az ember. Különösen akkor, ha az jól felépített és kidolgozott volt, vagy éppenséggel nagyon sok kérdés marad megválaszolatlan. Igenis lehet katarzis egy sorozat végén, nemcsak az irodalmi alkotásoknál vagy a filmeknél.

Ezek után kíváncsi lennék, hogy a szerző mit tekint nézhető és jó tévéműsornak, sorozatnak. Mert ez a cikkből bizony nem derül ki, pedig a sok negatívum mellett jó lett volna valami pozitívumot is látni.

Navigációs táblázat:
Ezek szerint minden tévésorozat "végtelenített", vagyis soha nem ér véget? Nagyszerű! Ma is tanultam valamit. :)
Pedig én épp most kezdtem bele egy sci-fi sorozatba. Igaz, én látom a végét, noha valóban sorozat jelleggel, napról napra megjelenve készül.
Akkor én most hülye vagyok? :P
Leszarom, W a te véleményed is csak egy a sok közül :)
@mialenyeg: "Monty Python, Fawlty Towers, Baywatch"

Monty Python: humorgyüjtemény, nincs jelentősége a besorolásnak [fölötte áll minden megelőzőnek és követőnek].
Az biztos, hogy semmi köze a szappanoperákhoz.

Fawlty Towers: A szappanoperához ugyanúgy nincs köze, mint a Monty Python-nak, és nem is akar koherens egységet alkotni, ami a TWA szerinti besoroláshoz szükséges.

Baywatch: ha beleütközöm, megnézek néhány 'jócsaj'-t [joey], de így értelem szerűen a történetet nem tudtam követni. Mindenesetre gyanítom, hogy itt a cselekmény és a "jellemábrázolás" leginkább csak körítés és mellékszál a lányokhoz.
A sorozatos blogírásnak is kényszerűen szarnak kell lennie egy idő után?
Más szemében a szálkát, magadéban az erdőt sem.
Árpád: ugyanabba a hibába estél, mint szerinted a sorozatírók (merthogy valahol te is az vagy). Ha nem tudsz miről írni akkor ne írj! Igen, tudom, hogy ezért fizetnek. Akkor csak ne írj ostobaságokat! Attól, hogy Dallason szocializálódtál, még vannak jó sorozatok. Ha nem szurkoltál életedben egy csapatnak se, akkor ne írj a szurkolókról, mert nem tudod miről beszélsz. Ha nem cigiztél életedben soha akkor ne kezdd el magyarázni milyen egyszerű leszokni, mert idegesítő leszel azok szemében akik "ezerszer leszoktak" már.
Bár a te blogod, szal arról írsz amiről akarsz, csak jobban szeretek értelmes cikkeket olvasni tőled mint blődségeket.
Hallgattál volna, bölcs maradtál volna. Mint Brian Herbert..
Balog János (52) teremőr értekezését hallottuk a reneszánsz festészetről, Leonardo da Vinci: Az utolsó vacsora c. műve tükrében. Balog János ugyan sohasem mélyedt el a mű tanulmányozásában, de teremőrként többször is elhaladt előtte miközben kolbászos zsemléjét majszolta. Mindezek miatt véleményalkotása a témában több mint releváns.

Ezúttal nem veled nevetek, Árpád, hanem rajtad. Ugye mennyivel könnyebb és gyorsabb lerombolni egy magunkról kialakított képet, mint felépíteni azt?

A cikk szánalom, mélységes szűklátókörűségről, egyoldalú látásmódról, bigott konzervativizmusról, zsigeri előítéletességről tesz tanúbizonyságot. Egyszóval igazi "magyar liberális" megnyilvánulás. :D
Bla bla bla, Battlestar Galactica bla bla
Egy ekkora majom vs BSG... ROTFLMAO
Tényleg kivétel a Battlestar Galactica, mint már páran mondták, a többiek meg osszanak ételt! :D So say we all!
Ha unnám magam és nem tudnám milyen sorozatot nézzek, közben nyomasztana a határidő, akkor pont ilyen posztot írnék TótaW helyében. Remélem Árpád sikerült választani. A magam részéről mindenkinek köszönöm a tippeket. A Fireflyra meg a Babylon5-re rámegyek majd.
Árpádnak érdemes lett volna felsorolnia, hogy milyen sorozatokat is látott, amelyek alapján levonta következtetést, hogy kiderüljön, a merítés mennyisége és színvonala volt-e egyáltalán olyan, hogy mélyenszántó következtetéseket lehessen levonni belőle.
@idelle: "leginkább az amerikai kormányt járatja le, de azok meg már lejáratták magukat régen"

www.youtube.com/watch?v=pZNNsnRfk6A

Ez egy poén és egy sorozat részlete.
[Azért csak akadnak jó sorozatok és jó poénok]
oké, mégsem nézem meg...
- Nézted?
- Néztem.
- A család is?
- Ja.
- Szar volt?
- Szar.
- Akkor minek nézted?
- Nincs más.
- Hetvenhét csatorna. National Geographic.
- Utálom a majmokat. A pun háborúkat is.
- Mehettetek volna helyette moziba.
- Az is szar.
- Szécsényi?
- Nem tudok úszni. A melegvízben meg unatkozom.
- Nő?
- Ebben a korban?
- Társasjáték?
- Nem jó. Gyűlöljük a győztest a piszok szerencséjével együtt, és a feleségem azt mondta, hogy akkor inkább ne.
- Kártya?
- Az ugyanaz, mint a társasjáték.
- És a haverokkal?
- Nem lehet.
- Mit nem lehet?
- Megszervezni.
- Miért?
- Otthon vannak, és nézik.
- Családostul?
- Ja.
@Tóta W. Árpád: én nem mondom azt a Dűne sorozatra, hogy szar! vannak kevésbé jól sikerült részei és vannak olyan részei, amik többszöri elolvasás után is tudnak újat mondani! akár a máről is!
hehe most kezdődik a tévében!
meg is nézem, mégha szar lesz is...
@teisfiambluetooth: "bigott konzervativizmusról"

:D ezt az érdemrendet még nem kaptam meg eddig.

@gattamorte: nem a könyvre mondtam, hogy szar, hanem a brian herbert kutyulásaira és a cseh-angol-nemtudommilyen minisorozatra. az büntet.

a kommentek tanulsága röviden, hogy a battlestar galactica állítólag jó.
@agyvihar:

komolyan mondom, te meg vagy őrülve.

Egész biztos. Milyen mélyen szántó következtetést vonsz te le, egy brazil sorozatból, mikor Pabló, csúnyán néz Martha-ra? Kezdem azt gondolni azért vagyunk ilyenek, mert itt senki sem normális, hogy ezt még le is írja. Még akkor is, ha a Twin Peaks zenéje egyébként jó, pont nekünk találták ki, ugyanis csupa zagyvalék az egész történet, nincs követhető szál, sőt szál sincs, ez a jó nekünk.

A magyar nyelv zseniális:

A Columbo-t soha senki nem említi sem sorozatnak sem epizódnak, Mind egyetlen osztatlan egészet képvisel. Derrick, Fox Mulder vagy Dana Scully ügynökök… sose emelkedtek ki a köznyelvben külön indentitássá. Az X-aktákat egyébként a zárt osztályról eltanácsolt Ufóhívők ötletelték azonos színvonallal, mint a „Figyelnek minket” c. könyvet Raymond E. Fowler –től.

Ott ugyanis, rejtelmes körülmények között egymás végbelébe nyomogatnak az ufók fecskendőt, senki se tudja miért, de nagyon rejtelmes ni:

www.teszvesz.hu/item858177452_the_watchers_figyelnek_minket.html#gallery
@Tóta W. Árpád: Battlestar, Rome, Lost Room (minisorozat), ezek jók mind.

Brian Herbert könyvei szerintem sem jók, de kérdés, hogy ez az ő hibája-e, vagy a Dűnében nem volt ennyi alapanyag.

Szerintem ha Frank írt volna ennyi folytatást, azok is ellaposodtak volna.
@agyvihar: a dűnében bőven van alapanyag, a brian-könyvek azért rosszak, mert a srácnak baszós-kardozós dombornyomott fantasyra elég a tehetsége, nem többre.
Egyetértek a cikkel maximálisan.
Valóban egy koherens alternatív univerzumot építenek fel ezek a sorozatok,ahova sokan be tudnak bújni,vagy el tudnak bújni a valóságos életük drámái elől.
Amugy szerintem egy alapvető szükséglete az embereknek,hogy "magukon kívül" akarnak lenni időnként,vagy főszereplőkkel azonosulni.Könyvvel ez intelektuálisabb élmény,mint filmmel.
Árpi,ha még nem láttad a Betty nővért,ajánlom,a főszereplő( René Zellweger) egy brutális gyilkosság rejtőzködő tanujaként olyan sokkot kap,hogy elveszti az eredeti identitását és a tévében zajló kedvenc sorozata szereplőjének identitását "ölti magára".Morgan Freeman eszméletlen jó bérgyilkos benne.
Jaigen, es akkor a Rem rendes csalad emlitesre sem kerult, ami az egyik legnagyobb sorozat a vilagtortenelemben :)
Van néhány üdítő kivétel, az Easy Company-t pl. a jellege óvta meg attól, hogy 100 évados gumicukorrá alacsonyuljon. Igy viszon - mivel edig senki nem említette - hivatkoznom kell ra-
Árpád, Árpád, a fasznak ütöd az orrod olyanba, amihez nem értesz?

Ráadásul mindezt egy szaros BLOGON teszed, ami legalább olyan sekélyes információs-szórakoztató csatornája a kultúrának, mint amennyire -szerinted- a sorozatok.
Szánlak...
Örülök, hogy itt az utóbbi 100 kommentbe rákeresve a "Battlestar" szóra, elég sok pozitív véleményt látok, és kevesebb negatívot.
Abban tényleg az volt a jó, hogy megmondták a rendezőnek meg az írónak, hogy gyerekek, egy évadot kaptok, és fejezzétek be, mert nem lesz ez így jó. És ők meg úgy dolgoztak, hogy a nézők által nem kedvelt szálakat hozták gyakran szándékosan, hogy bosszantsanak. És az is egy jó taktika, ha nem adják meg, amit a néző vár :D
@vakapad: ami hibátlan, az hibátlan...

minden napra egy ilyet, s a haza fényre derül...

ez a sor itt már teljesen felesleges...
Árpád! Ez döbbenetesen jó írás. Egy olyan problémáról írtál, amely szerintem is nagy gond. Én nem nézek sorozatokat, és szerintem is károsak az emberekre azok amikről írtál. Hatalmas probléma volt számomra az, hogy ezt megértessem az ismerőseimmel, de nem tudok ilyen jól és összeszedetten fogalmazni mint te. Továbbá persze a probléma lényegét is tökéletesen megfogtad! Gratulálok. Terjeszteni fogom ezt az írást.
Árpi_
A Battestar is elk*rvul a végére. és tipikus példája hogy nem tudák mit akarnak az írók...
fejezd be a 3 szezonnál, mert utána ellostodik...
IT Crowd? Van neha osszefugges a reszek kozott, de nem szuksegszeru. Aztan ahogy mar fentebb irtak:
Battlestar Galactica
Office (UK)
Twin Peaks
Dexter
Firefly/Serenity

Szoval van egy par igazan kellemes.
En mondjuk altalaban blogokbol/forumokrol tajekozodok, ha elegen dicserik (es nem a "fuuuu, ez gecijo, vaze XDXD" stilusban, hanem olyan mondanivaloval, amirol latszik, hogy az userrel kb. hasonlo izlesunk lehet) , akkor megprobalom megszerezni. Eddig ritkan csalodtam.
Najo, a Supernatural helyenkent rohadt faraszto es unalmas, a Satan fia (nem tudom a cimet, TP-bol Leland Palmer az ordog) meg egyenesen nezhetetlen, pedig ot reszt probaltam meg...De ugyanigy jartam a Dead like me-vel, ami nagyon erdekesnek tunt, de a folyamatos moralizalastol kb. az otodik resznel abbahagytam. Masik a szinkron: erdekes modon altalaban a szinkronos sorozatok nezhetetlenek szamomra, feliratosan teljesen jo. Sajnos, nagyon el tudjak baszni a filmeket a hulye szinkronnal.
@Tóta W. Árpád:
A kommentek tanulsága szerintem inkább az, hogy mellényúltál, lemaradtál a sorozatok új korszakáról és nem néztél elég HBO sorozatot ahhoz, hogy lásd milyen király trendek érvényesülnek az USA-ban. Ugyanabban a stílusban akartál írni, mint tíz évvel ezelőtt, csak elment melletted a világ. Tíz-tizenöt éve még igaznak fogadtam volna el amit írsz, (talán csak a Twin Peakset említettem volna halkan), de azóta sokat változtak a dolgok. Ha írásaidból jól jön le, hogy történelem és sci-fi fan vagy, akkor a Rómát, meg a Battlestar Galacticát mindenképp ajánlom. Bár az utóbbi vége nem annyira jó, de addig nagyon szórakoztató.
A dűnével kapcsolatban sajnos igazad van.
Deadwood! Szólt már valaki ez ügyben T.W-nek?
@Vandál Mikulás: "Hiányoltam ebből a kis cuccosból a Fidesz-fikázást..."

Nem kell azt fikázni, úgy szar, ahogy van.
Emlékszik még valaki a Pirx kapitányra és az Orion űrhajó fantasztikus kalandjaira?
Szerdánként adtak egy-egy részt még a 70-es évek második felében.Gyerekként egész héten azt vártam, marha jó volt a tenger alól felszálló űrhajó! :-)
Mézga Aladár különös kalandjai szintén jók voltak, még később felnőtt fejjel is.
Viszonylag friss/kb. fél év/ látogató vagyok itt, akinek otthon nics is internettye.Szóval nem élek együtt az Index-szel.
Úgy gondolom, az, hogy mennyire tetszik/köt le egy bizonyos cikk, nem csak a szerzőtől, henem az én mentalitásomtól, lelkiállapotomtól stb.stb. is függ.
A fenti irás lényege - ha jól értelmezem -
, hogy a tévéműsorok úgy általában szarok, a sorozatok/műfaji kategória/ pedig /lényegüknél fogva/ mindenképpen azok.
Néhány konkrét művet emlit és kategorizál is a szerző.
Kismilliót pedig természetesen nem.
Nekem azonnal és hirtelen egy jutott eszembe:Sirhant Művek.
Ezt hova teszed, Árpád?
@egy maréknyi dollár: sehova se teszem, mert asszem egyet láttam összesen.
a lényeget jól látod: aminek nem látja a szerző a végét, az nem lesz jó, sőt szar lesz. egyébként ez a saját tapasztalatom is: ha úgy kezdek neki egy cikknek, hogy fogalmam sincs, mire jutok a végére, akkor az nem lesz jó.
@Levéltetű: Igen, igen, igen!!! És most a 4. évad végét csinálták meg úgy először, hogy lehet érezni lesz folytatás. De Tótaw is írta vigyázni kell velük, de attól még lehet jó
@Tóta W. Árpád: Asszed/úgy rémlik/, hogy egy részt láttál?Akkor az nem a Sirhant Művek volt!
Árpád, itt van ez a kurva élet.Tudod, hogy mire jutsz a végén?Még sem lehetsz biztos benne/legalábbis egy ideig/, hogy garantáltan szar lesz.
@Celtic: "Sajnos, nagyon el tudjak baszni a filmeket a hulye szinkronnal."

Ha a szinkronban komoly színészek vannak, akkor nem biztos.

Most láttal a Tootsie-t (Aranyoskám) angolul. Mivel szerettem valamikor (sok évvel ezelőtt rengetegszer láttam), elő-előugrottak a magyar gesztusok és fordulatok. Itt pl. a magyar változat lényegesen élettelibb, vibrálóbb. Jobban megfelel a képi világnak, a film hangulatának.
@pyf: Ott a pont.
Én egy darabig műholdas antennát telepítettem.Természetesen mindenhova azonnal vagy tegnapra szerette volna a "kedves"megrendelő.
Ment a remegés...úristen lemaradok a rosalindáról/barátok köztről...ehh.
Több címen is a tökéletes vétel csak úgy lett volna elérhető,ha a szomszéd ablaka,terasza mellett/felett elhúzott kábellal a tetőre tesszük a parabolát.
Mondanom se kell hogy a szomszédok közti teljes kommunikációs űr ezt mennyire segítette...
Szerencsére én vidéken lakom,nekem minden szomszéd jó haver és mint ilyen
könnyedén lendülünk túl minden problémán. :)
A "Miért épp Alaszka"-szerintem egy abszolúte humanista,emberi léptékű,ötletes,humoros és néhol mélyen elgondolkodtató sorozat volt.
@Illés Béla: "Mondanom se kell hogy a szomszédok közti teljes kommunikációs űr ezt mennyire segítette..."

mármitn a sorozatok igénylését?

a mért éppen alaszkán én is sokat nevettem. de ugye az ilyenek (ld jóbarátok) annyiban speciálisak, h ott az egyes részek megállnak a gegek miatt, mint egy hofi-est.

@egy maréknyi dollár: "Árpád, itt van ez a kurva élet.Tudod, hogy mire jutsz a végén?Még sem lehetsz biztos benne/legalábbis egy ideig/, hogy garantáltan szar lesz. "

pont ezt írom, hogy a mesét (nagyeposzt, képregényt, vallást) arra tartjuk, hogy annak viszont legyen íve.
@eMeL: Jo, hat ugy gondoltam, hogy kb. az utobbi 10 evben. Kelly hosei DVD-n: angol 5.1, gyonyoruek a robbanasok meg a repulok, de Inke Laszlo es a tobbiek hangjai mindent visznek :) A Desperadonak ket szinkronjat ismerem: az egyik nagyon jo, feliratban is megvan, a masik (TV2-es) olyan szinten gagyi, hogy az egesz film borzalmas szar lesz tole.

Persze, nyilvan van jo szinkron de a Desperado ota tudom, hogy szar szinkronnal a jo filmet is tonkre lehet vagni, ergo nem vagyok biztos benne, hoyg az altalam latott film tenyleg szar, lehet, hogy csak a szinkron miatt annyira nezhetetlen (es lehet, hoyg Fredi es Benit nem elveznem a magyar szinkron nelkul vagy ha Sir Galahad nem Kern es Sir Bedewyr (?) nem Bodrogi hangjan szolalna meg, messze nem lenne a kedvenceim kozott.)
@Tóta W. Árpád:

"pont ezt írom, hogy a mesét (nagyeposzt, képregényt, vallást) arra tartjuk, hogy annak viszont legyen íve."

Eza zíves "KP regény" sunyi volt és belterjes
Lelked rajta !

Smájlí
@Celtic: Falra tudok mászni, amikor egy régről jól ismert filmnek új szinkront csinálnak.
Azonnal idegen és soha nem jobb.

Persze bizonnyára a jogokkal is gond van, ha nem lehet vagy nem érdemes megvenni a korábbi szinkront+fordítást, hanem újat csinálnak neki nem olcsón.
@Tóta W. Árpád: a lényeget jól látod: aminek nem látja a szerző a végét, az nem lesz jó, sőt szar lesz.

Ezt egyszerre cafolja es alatamasztja Stephen King munkassaga. Annak ellenere, hogy kedveli es ismeri William Golding eletmuvet, es eloszeretettel lop a horror-mesekonyveibe a meltatlanul tulertekelt Steinbecktol, maga is beismeri, hogy amit o csinal, az a McDonalds nagykrumpli es a Big Mac irodalmi megfeleloje - de egy regenyenek ugy vag neki, hogy nem tudja, mi lesz a vege. Persze, erre lehetne replikazni, hogy hat istenem, eleg szar is, es teny, hogy az, de nem emiatt, hanem azert, amiert az egeszsegtelen gyorskaja az; ehseguzonek megteszi, de Michelin-csillagos inyencsegekkel nem sorolhato egy kategoriaba. (Tenyleg, annak mi lenne az irodalmi megfeleloje? A Harmonia Caelestis? A Seymour: Bemutatas?) Stephen King egyebkent is a scriptwriterek modszerevel dolgozik: ha kell, hatasvadasz, ha kell, szorakoztat, de probal nem total prolinak latszani, es ezt tisztesseges iparosmunkaval eri el.

Egy dolog miatt jok az effele Befejezetlen Szimfoniak: a szineszek nem tudnak rajatszani a vegere, mert az Uristen se tudja, hogy az mi lesz. Mas kategoria a jatekfilm, de Woody Allen peldaul sose mutatja meg a szereploknek a teljes forgatokonyvet; pont azert, hogy ne egy hosi halottat jatsszanak el, hanem egy hus-ver embert, akin a 48. percben mellesleg atmegy egy kamion. A legtutibb ilyen szempontbol David Lynch, aki az internetre is feltehetne a forgatokonyvet, akkor se tudnanak vele mit kezdeni, mert szerintem o maga se tudja, hogy az aktualis rendezese megis mi a faszrol szol, de a vegeredmeny ettol fuggetlenul akkorat ut, mint egy gozkalapacs. Az o "felfoghatatlansaga" engem csak annyiban zavart, hogy a Twin Peaks veget csatabarddal vagtak el, es az ido mulasaval egyre inkabb Mark Frost projektje lett, nem pedig az ove. De azt is el kell ismerni, hogy senki masnak nem jutna eszebe egy olyan jelenetet rendezni, ahol Audrey Horne leul Dale Cooper ele, es bajosan mosolyogva megkerdezi tole: "Szokott viszketni a tenyere?"

Szoval, a befejezes milyensegetol (vagy egyaltalan: a megletetol) fuggetlenul igenis szamitanak a reszeredmenyek is; Mozart sem fejezte be a Requiemet, de a Lacrimosa ettol fuggetlenul halhatatlan. A maga koraban elkapartak egy koztemeto jeloletlen (?) sirjaba, manapsag meg a Mariahilferstrasse egyik edessegboltja a neki fenntartott zarandokhely...
nincsenek jo es rossz sorozatok
2 fele van
a jo= "ami nekem tetszik"
a rossz= "ami nem tetszik nekem"
en amugy nem nezek tv-t, utolso sorozatom meg otthon az ALF volt, azt birtam, van vagy 20 eve
de ha megyunk a MAry annyaekhoz, mint most Karacsonykor, hat az hihetetlen
napi 8-10 ora aktiv tv, de csak sorozat, ulnek a nappaliban/mar nem aktivak/ es fejbol minden nap tudjak hanykor hova kell kapcsolni
a Little House of The Prary-tol a nem tudom meddig
Hali!

Érdekelne az általam ismert (némelyeket kedvelt) sorozatok osztályzata. Be tudnád sorolni az alábbiakat is:
- Star Trek (legyen mondjuk a TNG, Voyager és Enterprise külön-külön)
- Simpsons család
- Csillagkapu (Atlantis is talán)
- Róma

Köszi! :)
Berszi
@bad_rock: azért azt érzed, h a Requiem ebből kilóg. egyrészt be akarta fejezni, nem úgy látott hozzá, hogy írom-írom, aztán vagy gyászmise lesz, vagy tangó. másrészt eleve a műfaj keretei adnak neki szerkezetet, incl. lacrimosa.

King szerintem rettentő gagyi.
@Berszi: nem gondolod, h ezeket én mind néztem? Star Treket pl nem. Simpsons az simán megáll darabonként, én se időrendben láttam őket. (ld még south park)

csillagkapu: a film szerintem klafa volt, a mozifilm. a sorozaton én már nagyon éreztem a bankóprést, abba is hagytam pár rész után. itt vannak ezek a fasza figurák, csináljunk már belőlük még több pénzt.

Rómát nem is tudom, h micsoda.
"Görög tragédiák? Opera, magasművészet? Mozgásszínház, elvont performance-ok, rövidfilmek, animációk, túlfinanszírozott produkciók és még sorolhatnám. MIND HATÁROK KÖZÉ VAN SZORÍTVA. Elszállt művészi attrakciók, hamar lejáró szenzációk, 15 perc hírnév? NEM NAGY KUNSZT.

Több órás gondolatfolyamot kreálni egy koncepcióra, rímelő kapcsolatrendszereket, generációkat, jellemeket formálni mindezt folyamatos érdeklődés fenntartásával nézettséggel, törzsrajongók ajánlásaival és végső soron világhírnévvel együtt. Ez az, ami már nem pusztán művészet ehhez a megszállott zsenialitás kell.
Érdemes az ember figyelmére, mint egy kockázatos vállalkozás, amivel több száz amerikai próbálkozik a sóbizniszben. Olyan mintha látnám a piramisokat készítésük közben. Rabszolga családokat meghalni egy valótlan cél érdekében, hogy ezt is a pénz mozgatja az mellékes."

"Hoolywoodban mindenki színész vagy statiszta, élet és halál kérdései dőlnek el a castingokon. Aki ebből kitudja hozni a legjobbat, merészel eredetit csinálni az nyer vagy elbukik. Pilotokból, sorozattörlésből, cancelekből fejlődnek ki az említésre érdemes legendák és a kifizetődő sztársorozatok.

A filmgyártás magaslata a 7 órás Sátántangó. Herzog a nagy emberi teljesítményeket úgy vitte filmvászonra, hogy közben maga is vállalkozott a lehetetlenre.

Ez a fajta hit és akarat egy sorozatban is érvényesülhet. Így történt meg a The Sopranos, a The Wire, a Deadwood, az In treatment és kívánom, hogy a sorozat műfaja szüljön még hasonlókat, a példa adott. Terjedelem korlát nincs, jellemfejlődéseket lehet ábrázolni generációs problémákat, mi akadályozhat meg minket abban, hogy mint egységes több órás filmalkotásként tekintsünk ezekre a remekművekre?"

Árpád sajnos ezt nagyon benézted, legközelebb járj utána alaposan, mielőtt hipotézist gyártasz.
Mentségedre legyen mondva, amikor elkezdted ezt a blogot, te se láttad a végét.
Egyszer valaki mondta hogy nem szereti a Lost-ot, mert sosem derül ki semmi, és nincs vége, meg az írók se tudják stb. (ez pár éve volt). Ez ugye inkább a szappanokra jellemző, mint minikre, de mindegy is. Tudtam róla hogy elég nagy képregény fan, megkérdeztem hogy miért is olvasott/olvas pókembert, x-ment, stb.? (képregények szerintem remekül jönnek ehhez a témához) Hónapról hónapra, kb. semmi nem történt vagy nagyon lassan történtek a dolgok, real-time Peter Parkernek a főiskola 15 év volt és vagy 5000 füzet. Nem tudott válaszolni, hogy filmben ez miért nem jön be neki. Talán az időt sajnálja rá, végül is, egy képregény havonta 15 perc...
Amúgy szerintem az átlag-nézőnek a vígjátékok fekszenek a legjobban, röhögni mindig jó, sokszor ugyanazokon a vicceken is.
itthon még nem játsszák a Hung c. amerikai sorozatot, szerintem zseniális. van benne egy tornatanár faszi, aki épp a válság előtt megy tönkre személyesen is (elhagyja az asszony, leég a háza, stb) és eldönti, hogy gigolonak áll. egyszerre vicces és érdekes, szerintem van benne még pár széria. asszem usa-ban már nyomják a 2. évadot
@Tóta W. Árpád: Nem:)
Arra gondoltam hogy mivel nem engedték a kábel átvitelét(mert nem ismerték/szerették/ a szomszédot)a saját "birtokukon",ezzel betettek a szomszédjuknak ha ez volt a szándékuk hanem.
Én amikor ideköltöztem a faluba ahol élek,törekedtem arra hogy a szomszédaimmal/utcabeliekkel összehaverkodjak.
Azóta a szomszéd,már jött autószerelés közben tanácsot adni/szerelni(egy öreg Ladát bütykölök),alkatrész(fillérekért)átadni.
Én leginkább sci-fi sorozatokat és filmeket nézek. Szerintem mostanában jobbak a sorozatok mint a sokszázmmillából elkészített nagy fos filmek (transforrmers, g.i. joe, watch-, bat-, super- és egyén man-ek). Egyébként az új Star Trek film is úgy járt mint a Star Wars: elkészült a videojátékokon nevelkedett hülyegyerekek ízléséhez alkalmazkodó baszós-verekedős-lövöldözős új változat.
Mint sorozat, nekem a Star Trek: DS9 tetszik a legjobban. Persze jó még a Babylon 5, Battlestar Galactica, a többi Star Trek, Firefly és egész jó lett a Stargate Universe. A nem sci-fi-k közül meg a Róma, Dexter, 24, House, Sopranos.
Hello.

Én már túl vagyok azon, hogy sorozatokat nézzek, de már azon is, hogy sorozatokat szarozzak. Mer' ennek mi értelme?

A Barátok közt-öt rengetegen nézik, igénylik. Any problems?
Nem olyan szar az, ha arra használjuk, amire való. Napi kis kikapcs. Elöl bemegy, és feldolgozás nélkül távozik.

Szerintem felesleges ezen szarozni.
@Tóta W. Árpád: "King szerintem rettentő gagyi."

Mit olvastál tőle? Csak mert ha az Álomcsapdát meg a Borzalmak városát, akkor igazad van. Egyéb esetben nincs. Ajánlom a Ragyogást és a Tortúrát.
"Sajnos, nagyon el tudjak baszni a filmeket a hulye szinkronnal."

Nem biztos. Például a South Park szinkronja jobb, mint az eredeti hang és szöveg. Az egyik jó példa az a rész, amikor Kenny-t elviszik a zsidó cserkésztáborba és Kyle anyja azt mondja neki, hogy: Kenny, aztán legyél jó zsidó, mire Kenny "hogy a pi...ba"? Nos, az eredeti angol hang csak ennyi: how?
A TCM jó filmeket ad román felirattal. Persze, a fakingoló szövegeket nem szó szerint idézik, pedig ugyanazon filmen a magyar szinkron már régen az eredetinél is jobban nyomja a káromkodást.
A horvát tévék nem ennyire szemérmetesek, a káromkodó részeket általában simán beillesztik a feliratba. A horvát és a magyar káromkodási szokások, kifejezések szinte szóról szóra ugyanazok, volt szerencsém továbbképezni magam a horvátországi üdülésemen.
:-)
mindenkinek kellemes mindent, post leghamarabb az ünnepek közt, moderáció sporadikus, de nem is illik ilyenkor gépnél ülni.
@travis:
a Rgyogas fantasztikus
asszem a Fo muve
es meg filmen is egesz jol sikerult
@Tóta W. Árpád:
a net fuggo mindig resen van
ha az asszony sminkel, vagy mar alszik, akkor GOOOOOOOO!!
gyerekek mar kirepultek es szanaszet az allamokban
e3z az elozetes moderacio meg baromsag + kenyelem
sosem arrol volt hires a blogod, hogy zsidoznak es ciganyoznak, ha meg megis, az pontosan kepezi az otthoni allapotokat
persze lehet strucc politikat folytatni
sose irnal oda ahol elozetesen moderalnak az tuti
mondjuk en se sokat vagyok itt, nem csak ezert, de ezert is
marry christmas and happy new year
sírhant művek (six feet under)
maffiózók (sopranos)

jó szórakozást, worluk
...téged meg nem azért tartunk, hogy még abba is beleugassál, mivel foglalkozzunk ünnepek idején. Akkor és ott kommentelek, amikor és ahol éppen reámgyön! Te meg moderáljál tiszted szerént, mer' megkergetlek, istenúccse... És még csak nem is sporadikusan, hanem azzal, ami épp' a kezembe akad...
Ez micsoda egy majom poszt, legkozelebb mi jon,Kiszel Tunde?
Ocskul am a blog frankon.
a kommmentek olvasása is egyfajta idióta sorozatfüggés.
@Tóta W. Árpád:

Árpád vazze el kéne döntened, hogy akarsz-e még blog tulajkodni ezzel a módszerrel, mert ez így rosszabb, mintha semmi sem lenne.
@Tóta W. Árpád:

Azért most Szenteste reggelén én mégiscsak idemerészkedek, és Békés, boldog ünnepet kívánok Neked, meg mindenféle apróbb-nagyobb örömöket, sikereket az új év valamennyi napjára. És közben egy pillanatig gondolj arra is, a boszorkányégetés csak kikerült a menüből, igaz Könyves Kálmán elég régen kezdeményezte, csak egy ilyen nagy monstre szervezetben, mint az egyház, lassan megy végbe a változás, és Isten malmai is lassan őrölnek tartja a mondás. De a szeretet igénye és dogmája megmaradt, és az Úr akarata nem a macera, hanem a szeretet most, és holnap, és holnapután, és azután az emberek végezetéig. A sorozatfüggőknél mondjuk már bevégeztetett.
@Tóta W. Árpád: szóval én illetlenül ülök itt :-)
@bigBB: mostanában én is rászoktam a Star Trek sorozatokra, és tényleg a DS9 a legjobb. Karakterek, sztorik (pár kivétellel) a helyükön. A végét pedig rendesen elvarrták, pedig ez hány sorozatra nem jellemző!
Sorstalanság? Mi is az nekünk!? Ezt olvastam, és most ide másolom,tudják meg mások is:
"6. A Fidesz: a hűség pártja; ápolja, tiszteli és továbbörökíti a nemzeti múltat, hagyományt és büszkeséget,
nagyra értékeli és kívánja a történelmi egyházak nemzetszolgálatát."

Beszéhetünk-e érdemben sorstalanságról, ha ezt tudjuk?
(Bövebben a Fidesz hivataloson!)
@Shore: egyelőre ez van, közben masszírozgatom a fejlesztőket, hogy legyen jobb is.
El sem kezdenék okoskodni, megtették már előttem. Egyetlen címmel gazdagítanám a posztfolyamot, igaz valaki már ezt is említette, de azért a én is odanyomnám a ceruzát.

THE WIRE

Ha semmi más sorozatot nem is nézel meg Árpád, ezt mindenképp vedd meg / töltsd le. Elég régen olvasom a blogodat, ez alapján egészen biztos vagyok benne, hogy tetszeni fog. A legkiforrottabb és leghitelesebb amerikai szociodráma öt izgalmas évadon keresztül - lezárt storyline-nal. (musthave!)
Jézuskás poszt nem lesz idén Árpád?
@DennisMoor: "Ocskul am a blog frankon. "

Megtehetnéd, hogy nem ide írsz, hogy maradjon a színvonal.
:-)
@jaegtoer: "Azért most Szenteste reggelén én mégiscsak idemerészkedek..."

A Szenteste reggele? Az vajon mi lehet, szent reggel? Mi vagy te, zsidó vagy muszlim? Ettől rosszabb már csak egy ateista lehet...
12 napos csúszással vettem észre ezt a posztot, szóval valszeg újat már nem fogok mondani. de csatlakoznék a hőbörgő tömeghez, akik nem értik, hogy miért kell leszarozni valamit, amit sok-sokmillió ember néz.
ezt mifelénk úgy mondják, hogy "nem tetszik."

de hogy szar?
szerintem a Casablanca c. filmalkotás is szar, sőt az Elfújta a szél egyenesen egy gőzölgő foskupac, mégis sokan másként vélik.

a lényeg, hogy szórakozzon az ember, amíg nézi. a szabadidőt bármivel el lehet kúrni. akinek ez jön be, lelke rajta. neked nem, ennyi.

örülök, hogy a Star Trek előkerült. ott a DS9 nagyon felemás. az önálló részek plusz nagy történet kombót jól eltalálták. (de sok más példa is elhangzott feljebb ilyenekre.)

sok sorozat jól indul, de elkényelmesednek, vagy túl sok lóvét akarnak szakítani és fos lesz (pl. Prison Break), és van ami lassan (=szarul) indul, de időközben összeszedi magát és egész fogyasztható lesz (pl. Supernatural)

ja, és a Twin Peakset azt lelőtték!! sosem tervezték ennyinek. aki előtt ott van az uccsó rész, uccsó pár másodperce (tipikus cliffhanger momentum), az nem gondolhatja komolyan, hogy Lynch bá így akarta befejezni. ezért dobták ki sebtapaszként a Tűz jöjj velem c. egészestést, hogy enyhítsék a lyncshangulatot. (höhö.)

mint ahogy a lovakat, úgy a legjobb... tudom, szubjektív... szóval kedvenc sorozataimat is lelövik. Carnivale, Terminator, Jericho, Firefly, Twin Peaks, Enterprise, sőt még a Threshold is tetszett. így jártam.
@jenőke: "Sorstalanság? Mi is az nekünk!? Ezt olvastam, és most ide másolom,tudják meg mások is:
"6. A Fidesz: a hűség pártja; ápolja, tiszteli és továbbörökíti a nemzeti múltat, hagyományt és büszkeséget,
nagyra értékeli és kívánja a történelmi egyházak nemzetszolgálatát."

Eeegen, bla-bla-bla... A hűség pártja volt a kommunista párt, a nemzeti szocialista párt stb. A fityesz is amolyan nemzeti kommunista párt, ha a nem létező programját és a hiányában elszórt sódert nézzük. Ha meg valaki felfigyelne arra is, hogy Orbán vezér apukája kommunista volt, a seggnyalók felmenőihez hasonlóan, akkor rájöhetnénk arra is, hogy csak az iku gyök kettő szavazók vannak olyan kretének, hogy egy újabb kommunista pártra szavaznak majd, és annak dicső vezérére...
@omgwtf:
Ha ismered Línch munkásságát, akkor tudod, hogy ez maximum a kommersz változat lehetett, ha rajta múlott volna, a vége talán olyasmi lett volna, hogy Laura felkel mert csöngetnek, és mikor kinyitja az ajtót kiderül, hogy saját magához csöngetett be.. :)
@egyittlakó:

...Szenteste n_a_p_j_á_n_a_k reggelén...
Sry, de a cikk alapötlete marhaság, ugye nem gondolod, hogy péel Esterházy azért írta 10 év alatt a Harmonia Caelestist, mert olyan lassan gépel, de AMÚGY tudta az elejétől a végéig pontosan, hogy mi is lesz? Na ne vicceljünk már. Vagy Shakespeare-ről is köztudott, hogy az agyonajnározott drámái igen sok helyen azért olyanok, amilyenek, mert a Globe-ból visszaszóltak, hogy William, ez így nem fog menni, ő meg átírta. Péel a Lear király-ban a Bolond és a legkisebb királylány (nem jut eszembe a neve, affranc) ugyanaz a színész volt eredetileg, így több helyen kellett bővíteni a text-et, hogy legyen ideje átöltözni a színésznek... Szóval hagyjuk már a szent koncepció a remekmű ismérve marhaságot, mert a remekmű az azért az, ami, mert a csavargatás pont a jó pillanatban lett abbahagyva. Néha ez már az elején eljön ez a pillanat, néha 10 év múlva.

Az meg a másik, hogy egy televíziós sorozatnak meg pláne nem célja remekműveket megalkotni, de aki nekem péel azt mondja, hogy a Lost egy fércmű, azt körberöhögöm. Nem mondom, hogy emeljük piedesztálra, dehogy, de a sorozatnak van egy íve, tart valahova, azt meg ki nem szarja le, hogy a 120+ részből van pár, ami valóban nem olyan hipererős, attól még a maradék 80-100 üt.
Boldog új évet, kedves TWA!
Téged idézlek: "Majd amikor számot vetettem az addigi munkásságommal, feltettem magamnak a kérdést: vajon miért nézek tévét, ha egyszer szar a műsor?"

Úgy tünik, feltetted magadnak a kérdést, miért írok?
A választ érzékelhetően a nincsben tapasztaljuk.
Vagyis: TWA nincs, nem ír, nem skót, stb.

Marad a Homár, meg a Subba...
Boldog, szerencsés és gazdag új esztendőt!:)
a "what about Twin Peaks" -es hozzászólásokhoz +1.
meg a Rigethez is, oc. :)

amúgy meg BUÉK.
@jenőke: nyugalom, jövő héten megindulunk.
-xpander-

"Ha semmi más sorozatot nem is nézel meg Árpád, ezt mindenképp vedd meg / töltsd le."

Csak megvenni tudja. (Posztot írt arról, hogy a letöltés kommunista bűn!)
„Oly korban éltem én a földön,
mikor Elektrát elektronikába
úsztatta át a nagy képmutató;
világképén a Föld roppant vegyesbolt –
vehetsz Wilkinson pengét s Knorr levesport!

Oly korban éltem én a földön,
mikor az ember egy fotelben ülve
rágcsált, sörözött, lazított, butult,
s mint akit magába új vízözön nyel,
bámulta saját vesztét mély közönnyel.

Oly korban éltem én a földön,
mikor a Gutenberg-galaxist mikrofilmre vették,
betűivel meg pókereztek, és a főhelyen
egy világító szemétláda állt,
s élő adásban látta az emberiség a Nagy Agyhalált...” Orbán Ottó: Töredék, részlet
"A tévésorozat gyártási mechanizmusa kizárja, hogy maradandó érték jöjjön létre, és ezt érdemes észben tartani.
"

És mégis, ezt mire alapozod? Mert ha értelmesen kifejtenéd, még vitatkozhatnék is, így csak annyit mondhatok, ez orbitális baromság. Ezerszer előfordult, hogy mára elismert arcok sorozatkészítésre adták a fejüket: David Lynch, David S. Goyer, sőt, Rainer Werner Fassbinder. Utóbbi folytatásos alkotása mára egyetemi tananyag, pedig ugyanaz a rendszer állította elő, ami annak idején a Derricket. Sőt, Lynch mára legnépszerűbb filmje, a Mulholland Drive is, tulajdonképpen egy ráncfelvarráson átesett pilot.

"Jótékony, rendszerező hatás" meg arányérzék - a posztmodern korát éljük, művészetfogalmunk kitágult, klasszicista műveltségedre alapozva felróni a tévésorozatoknak viszonylagos összetettségüket/szétszórtságukat/eklektikus kuszaságukat, 2010-ben nem kifizetődő. Noha az összehasonlítás helytálló, mégsem jogos, 2010-ben, pláne akkor, mikor a hollywoodi filmtermés a játék-szimulációk slendrihán vázlatosságát és illogikus, önismétlő, túlspilázott játékosságát tükrözi. Amerikában a tévében egy klasszissal magasabb rendű értékközvetítés zajlik, mint a moziban. A hangsúly eltolódott, ez van.
egyetertek alapvetoen a cikkel, pontosan ez a bajom nekem is a baratok-kozt-fele sorozatokkal, h. vegtelen tortenet.. viszont lehet ez alol is kivetel, meghozza, ha a foszereplok olyan erdekes karakterek, hogy elviszik a hatukon a sorozatot megis, illetve van erzekelheto jellemfejlodes, de megsem "bujnak ki a borukbol".
amugy a peldaban (kisrepulo esik a partira) emlitett szuletett felesegek tud nagyon jo lenni. meg ha a 7 evad alatt persze voltak is melypontok, eroltetett cselekmenyszalak, megis, annyira jol megirtak es szorakoztatoak a karakterek, es elettelik a szituaciok, hogy meg ennyi ev utan is erdekli az embereket, es rajonganak erte.
erdekes ellenpelda viszont a szex es new york, ami sorozatnak nagyon jol mukodott, de csak annak.. az elso mozifilm ugyan csak kicsit volt sz.r, a masodik viszont mar nagyon kinosan az volt..
semmit nem sikeruult megvalositani a koherenciabol, ill. a "haladunk valamerre"-elvbol, fercmunka, vegtelenitett epizod lett mindketto, radasul a masodik kegyetlen unalmas es eroltett..
ennyit a noi sorozatokrol. :)
süti beállítások módosítása