
A második világháború előtt vagyunk, erősödik az autóipar, emelkedik az olajfogyasztás. A városlakók azonban még mindig inkább az akkor igen elterjedt villamosokkal közlekednek. Ez nem jön jól se a General Motorsnak, se a Firestone gumigyárnak, meg a Standard Oil olajcégnek sem. Hm, hm, tenni kéne valami nagyon fontosat.
Összeáll tehát a három feltörekvő vállalat, és létrehoznak egy negyediket National City Lines néven. Az NCL - amelyet névleg öt félanalfabéta buszvezető irányít - sorra megveszi az amerikai villamoshálózatokat, 1936 és 1950 között több mint száz városban.
A villamosközlekedés színvonala szinte azonnal zuhanni kezd: az NCL nem tartja karban a járműveket és a vágányokat, amit járatritkítás, forgalomlassítás és ezzel párhuzamosan az utasszám csökkenése követ. A vállalat ezért hamarosan fel is szedi a vágányokat, és buszokkal helyettesíti a villamost.
Az NCL tehát saját kárára cselekszik látszólag. Rengeteg pénzt pocsékol el. Talán csak az nyújt némi vigaszt, hogy az autóbuszokat a General Motors gyártja, a Firestone készít hozzájuk gumiabroncsot, benzint meg na kitől veszünk? hát a Standard Oiltól természetesen. További haszon, hogy a villamosok szétkúrása jelentősen hozzájárul az autók iránti kereslet élénkítéséhez.
A General Motorst ebben az öszeesküvésben bűnösnek találta az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága.
•••
A budapesti villamosokat szerencsére ilyen konspiráció nem fenyegeti. Az, hogy a négyes metró építése, illetve az arról való fantáziálás miatt lehetetlenné tették a 47-es, a 18-as és a 41-es villamos normális működését, illetve hogy tíz éve szüneteltetik a Thököly úti 67-est, egyáltalán nem azért történik, hogy aztán a 2050 körül megépülő metró hasznosságát ne vonják kétségbe a villamosról átülő budapestiek, és így meglegyen az elvárt utasszám. Budapesten senki nem akarja szándékosan tönkretenni a villamoshálózatot. A VEKE összeesküvés-elméletei légből kapott rágalmak.
A képen Robert Wittig Streetcar című akvarellje látható.
Régi villamosok pedig a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban láthatók.
Az utolsó 100 komment: