W

w.blog.hu

Tóta W. Árpád kommentál, szemtelenkedik, valamint permanens fogadóórát tart.
Régi cikkarchívum



Kommentelés - házirend

Wblog @ Facebook

Engedjétek hozzám

Kis heti hírlap 4-10 éveseknek.


Foglalod a kurvanyádat

A mozdonyhorgony
Úgy remélte, ezzel bekerül a Rekordok Könyvébe. De legalább a Jackassbe.

Elnöki pornó
Nagy baj, ha az elnök ribanc.

Nem jó a nemzetnek egyedül
Szuverén ország is lehet borzalmas hely.

Szent szar
A húsvéti alkotmány: szentséggyalázás.

A pedofilok védőszentje
A deviancia fincsi, de csak ha papok csinálják.

A gólkirály beszéde
Angela, te náci ribanc!

Győz a szittya förgeteg
Kuss, mi így szállunk le a bicikliről.

Együtt sikerülni fog
Bizonyítsuk gyalázkodással, hogy Magyarország szabad!

Kompország vitorlát bont
A finom kritikát meg lehet állítani, a brutálisat nem.

Foglalod a kurvanyádat
Nem ti vagytok a nemzet, sem a nemzeti oldal.

Utolsó kommentek

  • Brown094: Ha pénzt vesztett egy átverés miatt, vagy megadta adatait egy csalónak, akkor is visszakaphatja el... (2021.10.21. 23:05) Tribuszerné visszanéz
  • szódabár: Hát te sem vagy a tolerancia bajnoka. Hehehe. Felőlem mindenki azt csinál amit akar, nálunk a menó... (2020.12.26. 11:50) Isten fasza
  • Tahó Sandokan: Közben elkészült, bitangfinom. (2020.11.09. 15:20) Ajándék erős gyomorhoz
  • Tahó Sandokan: Nem számítottál kommentre, ugye Worluk? Tegnap jutottunk hozzá ehhez a szürke gombához (egy gombá... (2020.11.09. 14:43) Ajándék erős gyomorhoz
  • Reactor: Bírom az ilyen mérhetetlenül idióta hozzáállást...a falu élhetetlen közösség, mert ott nincs TESZK... (2020.06.26. 14:47) Vackor néni busza
  • Utolsó 20

Helyzetfokozódás

2007.06.04. 04:30 Tóta W. Árpád

Lezajlott a múlt héten egy meghitt kis ibseni jelenet. Kamaradarab, lényegében monodráma, Eörsi Mátyás monológja. A másik főszereplő, Puch László a színen meg sem jelenik, csak láthatatlan hangként.

Első felvonás, az ATV, majd a Nap-Kelte stúdiója. Eörsi Mátyás SZDSZ-frakcióvezető majdnem kimondja, amit egyébként mindenki, ismétlem, mindenki tud. Hogy az autópályák gálánsan megállapított költségei, amelyeket a hős Kóka János puszta tenyéréllel letört, hát azok bizony összefüggtek az MSZP pénztárával és pénztárnokával is. Nem breaking news, látta eddig is, akinek szemei vannak a látásra. Senki nem hiszi el, amit a pártpénzekről hivatalosan bevallanak. Ja és arra is emlékszünk, hogy azok a csúnya korrupciós árak szintén SZDSZ-es miniszter alatt voltak.

A második és egyben utolsó felvonásban, pár napra rá Eörsi töredelmesen bocsánatot kér, amiért nyilatkozata félreérthető volt. Félremagyarázták, nem úgy kell érteni. Puch László feddhetetlen férfiú, aki a törvényességre kínosan ügyelve kezeli a Magyar Szocialista Párt pénzügyeit már csaknem egy évtizede. Továbbá igenis 386 millióból kampányoltak, minden más csak összeesküvés-elmélet. Akkor ez rendben is van, nem történt semmi, félreértés volt, mehet tovább az élethazugság. A Népszava dorgáló hangvételű jegyzetben nyugtázza a bocsánatkérést, helytelenítve a megalapozatlan vádaskodást, és rámutatva, hogy a frissen kinevezett frakcióvezető csak feltűnősködésből izeg-mozog annyit. Hiszen senkinek sem érdeke „a helyzet fokozása”, szó szerint ezt üzenik Virág elvtársék. Abból baj lehet, a helyzetfokozódásból. Inkább tegyünk úgy, mintha nem volna nyilvánvaló, hogy amit mondunk, az nem igaz. Függöny. Vasfüggöny, az.

Az a plusz vicc, hogy a komcsiknak amúgy igazuk van, koalíciós veszekedés zajlik itt, és annak egyik bevált fegyvere, hogy ezt-azt kitálalunk egymásról. Mert ha az volna az ábra, hogy az SZDSZ megfogadta Orbán tanácsát, és gyilkos erővel neki óhajt menni a korrupciónak, akkor nem kellene ilyen messzire kalandoznia. Fogalmazzunk félreérthetően.

Tehát volt egyszer egy nagyváros, és annak egy polgármestere. Pártja a város hercegének, sőt vőlegényének nevezte olykor, de a polgárok gyakran kívánták, hogy vette volna el inkább az anyját. Ebben a városban is épültek ám utak, meg villamosvonalak – persze a Siemens kontinentális korrupcióbotránya pont nem ért el idáig, hálistennek –, és hát a parkosítás se olcsó mulatság. Aztán amikor eljött az ideje, ezekből a pénzekből lettek az ízlésesen megtervezett óriásposzterek, miszerint a mi vőlegényünk világvárost épít. Így.

Do or die

Ezzel a rendszerrel még egy választást nem lehet végigcsinálni. Reformálunk, reformálgatunk? Nemcsak az egészségügy meg a többi ellátórendszer épül hazugságokra, hanem maga a keret hamis, amiben ezekről vita folyhatna. A törvény gyakorlatilag azt mondja ki, hogy a választáson induló pártok annyit költenek kampányra, amennyit össze tudnak lopni, aztán azt hazudnak, amit akarnak. Ez nem államtitok, amit érdemes volna takargatni, hanem jól látható tény, amivel kezdeni kéne valamit. Nem azért kell lehajtott fejjel elnézést kérni, ha valaki elkottyantja a másikak lopását. Azért kell kinek-kinek, amit ő maga lopott el.


Címkék: mszp közlekedés szdsz reform népszava korrupció pártfinanszírozás

330 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://w.blog.hu/api/trackback/id/tr4592159

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: Lopott, lop, lopni fog « NetSzemle 2.0 2009.02.03. 13:47:53

[...]a rendszernek volt része a Zuschlag-csapat. Az autópályaépítések. Puch László. Nyugodtan meg lehet őt nevezni, Gyurcsány szövege töredelmes beismeréssel[...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem beszélve az MTA-ról. Ha már Széchenyi olyan jól kitalálta, nem ártana hasznosítani az ott felhalmozódótt tudást. És nem csak egy Gönczöl-bizottság erejéig, vagy amikor úgy kell csinálni, mintha foglalkoznánk a vidékkel (Glatz Ferenc).
A szakértői kormányról:

Azért nem kell azt gondolni, hogy ez valami csoda-grál, amit csak meg kell találni és onnantól minden überfasza lesz.

Több lehetséges alternatíva is van a helyzetből kilábalásra. És innentől kezdve máris megint a politikai csata uralja a színteret. Hogy melyik a jobb a két jó közül. A fejekben van itt a baj.
Meg persze az alapoknál, vagyis hogy hová szeretnénk eljutni és el lehet-e oda jutni, és hogy a választott út valóban oda vezet-e, ahová szeretnénk.

Mondjuk egyik faluból el szeretnél jutni a másik faluba. Mehetsz kényelmesen az aszfaltúton, csak az kerülő. Mehetsz nyílegyenesen, a mezőn át, de az nagyon kényelmetlen, sok a rovar, leégsz a napon, tehénszarba lépsz, kerítéseken kell álmászni. És mehetsz az erdei ösvényen, ami kerülő, de kellemes üdítő kis séta, jót tesz az egészségednek.

Persze már itt nehéz lenne megegyezni, hogy merre menjen a csapat, van, aki siet, van, aki ráér, van, aki fél a bogaraktól, van, akinek undora van az aszfalttól, stb. És nincs egy markáns vezető, aki döntsön a több lehetőség között és mindenkivel elfogadtassa a döntését.

De a legnagyobb baj Magyarországgal, hogy még azt sem tudjuk, hogy melyik faluba szeretnénk eljutni. Jelenleg még itt tart a vita: globalizáció kontra nemzetgazdaság. Csak akkor lehetne a helyes útról dönteni, ha tudjuk, hová megyünk.
És az is baj, hogy Mo-n csak azok számítanak "szakértőnek", akik valamely párt elkötelezettjei. A züllött polelit csak olyan szakértőket alkalmaz, akik az ő szekerüket tolják. Ezek a szakértők, akik vezető beosztásba jutnak, akik "számítanak". Egyetemisták, adjunktuskák? Muhaha. Nehogymá okosabbak legyenek a párt saját kis szakértőinél. LOL
a corvinus szakértői csapata miért nem áll a nyilvánosság elé konkrét javaslatokkal, ha olyan hatalmas a szellemi kapacitása? vagy az mta miért nem fogalmazza meg a konkrét javaslatait? vagy az index? vagy akárki?
kukacka

Ja, valahogy így. Csak nem biztos, hogy 1 markáns vezető a lényeg. Éppen az a baj, hogy egy szűk "elit" csapat akarja megmondani a többségnek, hogy mi a jó nekik. Közben a sok-sok véleményből kellene valami közös vektort fabrikálni. Talán ez a demokrácia.
táltos,
bárki megmondhatja, az egyetemek, az akadémia állítólagos szaktekintélyei, bárki. imho az elit nem szűk, hanem ostoba.
kukacka,

igen a Vaslédi példát én is ismerem. Azt nem tudom, hogy nyert ezzel választást? (Nem cinikus vagyok tényleg érdekel.) Elmondta előre, hogy dear honfitársaim most rossz lesz, de majd x év múlva jó? Vagy ő is szépeket mondott de utána rondákat (bár szükségszerűeket) tett?

kutacs_ 2007.06.05. 11:36:25

Ingyé' dolgozzanak? Ráadásul ez nem holmi leülök "egy órácskát gondolkodni és kitalálom" típusú meló. Több szakterület emberkéinek kellene egyeztetni, hatástanulmányokat kellene végezni újabb szakértői csapatok bevonásával, stb. És persze itt is kompromisszumokat kell kötni, mert pénz az ugye kevés van, mindenre nem jut egyszerre. Hol legyenek a prioritások? Máris kész a totális egyetnemértés.

Ha a szíve mélyén mindenki megegyezést szeretne, talán már nem is kellene szakértői kormány. Mert mondjuk talán a minisztériumokban sem csupa pártfurkó ücsörög. Vannak ott szakemberek, csak le vannak ugatva, el vannak korrumpálva. Egyetérthetnek vagy húzhatnak a picsába.
"kukacka"11:52:48-ez jutott eszembe:
"Áll a hippi a Blahán:-Hess a p'csába,hess a p'csába!-üvölt a vállán lévő galambnak.Odatipeg egy Nénike és így szól:Fiacskám!-hogy beszélhetsz ilyen csúnyán Isten madarával?Mond néki:hess madárka,hess madárka;-úgy is elmegy a p'csába."::))
kutacs
Azért az nem olyan egyszerű. Persze lehet mindenféle tanulmányokat írni, de fogadókészség nélkül igazán felesleges. Ehhez kell az, hogy valóban érdekelje a döntéshozókat az, amit javasolnának.
Sőt! Az egész ún. "reformfolyamatot" úgy kellett volna kezdeni, hogy először megegyezni abban, hogy mi is a helyzet valójában az országban. Aztán lehetőleg minden érintett felet összehívni, tárgyalni, meghallgatni a javaslatokat, vitát folytani arról, hogy merre hány méter, hogyan tovább. Milyen országot akarunk.
És aztán hozzákezdeni. Szépen, tervszerint, hatástanulmányokkal.
gondolom ha valaki akkora szaktekintély, akkor nem most kezd nekiállni gondolkodni, mit is kellene csinálni.

meg azt is gondolom, hogy ha valaki tényleg nagy koponya, akkor nem a pénzért csinálja.

az akadémián, az egyetemeken ugyanolyan pozícióharc folyik, mint a minisztériumokban.
Na megint titkosítottak!
Ki lehetne írni a határra: Hungay, Top Secret!
táltos,
nem hatástanulmányokat kell írni, azzal tele a padlás, hanem step-by-step programot.
kutacs.
Mondj egyet!
Tudják például, hogy milyen hatással van a kórházbezárás?
Tudják, hogy milyen hatással lesz a belvárosi ingatlanpiacra, ha eladják az összes minisztériumi épülete,
Tudják,hogy milyen hatással lesz a tandíj az egyetemen?
Tudják, hogy mit eredményez az ingatlanadó?
Tudják, hogy mit hoz a teljes több-biztosítós rendszer?

Tudják=készítettek róla számításokat
totya87 2007.06.05. 11:51:16

Nemtom, hogyan jutott hatalomra, de voltak nagy tüntetések, sztrájkok, véres összecsapások. De újraválasztották és csak az eu ellenzése miatt bukott.
Valszeg a titok nyitja az egyensúly, valamit valamiért és gondoskodás a vesztesekről. De legfőképp talán az, hogy elhitték neki, hogy tényleg ez az ország érdeke. Nem a klientúráé, nem a párté, hanem az országé. Na itt vesztett csatát a gyurcsány.
és amikor összeállt egy ilyen program, akkor kell mellé hatástanulmány, hogy oké, hogy ha lefuttatjuk akkor annak, mi lesz vagy mi lehet a mellékhatása.

de itt nem a hatástanulmányok hiányoznak, hanem a konkrét cselekvési programok.
A Hungay is nagyon jó!
:))
Hatástanulmányokat írni kell, sztem éppen ezek hiányoznak a döntések, a zseniális ötletek mögül. A step-by-step programok is csak akkor jók, ha meg vannak támogatva hatástanulmánnyal. Lehetnek qrva jó ötleteid, ha egyszer nem működnek.
Lépésről - lépésre program megírása igen nagy munka, na azt ingyen senki nem fogja megírni, már azért sem, mivel egyszerűen nincs rá ideje. Emellett feltételez több ágazathoz kötődő szakmai ismeretet is.
táltos,
a kórházbezárás úgy működött, hogy valakik felmérték hány kórházi ágy kell, és akkor nekikezdtek a kórházbezárásoknak. volt egy előtanulmány, de senki sem tudja, hogy mi lesz a következő lépés.

itt amennyire lehet tudni a terv az volt, hogy 30-40 kórházat bezárnak, és ebből lett 3-4 kórház. és a közvélemény meg csak néz, hogy oké, most bezártunk néhány intézményt, és akkor mi van.

és akkor írnak egy utólag is egy tanulmányt. de abból már nem következik újabb lépés. és elindul a visszarendeződés.
Kristl,
nyilván nem olyan nagy munka, csak érteni kell hozzá. amúgy meg nyilván nem 1 embernek kell írnia, hanem műhelyeknek.

ilyen műhely az egyetem, ilyen az akadémia és ilyen a minisztérium is.
Kutacs_
A kórházbezárásokról szóló felmérésbe szívesen belenéznék. Kíváncsi vagyok, mekkora mozgásteret engednek különféle oszályokon a kialakított járásokban.
Úgy tűnik egyébként, hogy tényleg kamu volt a nemzeti színű aktakupac Gy. f. előtt tavaly.
Az egész "reform" egy kicsit turbósított 100 lépés programnak tűnik.
Egyet jobbra, egyet balra. Aztán nem jutunk sehova.
A "kórház-reform" egyszerűen történt. Valamelyik okos kitalálta, hány ágyat szeretnének. Aztán azt elosztották a területtel, fogtak egy térképet és rajzoltak 50-60 kilométeres köröket. A közepükbe raktak központi kórházakat, oszt' jónapot.
"A step-by-step programok is csak akkor jók, ha meg vannak támogatva hatástanulmánnyal."

persze. csak azt mondtam, hogy nem a hatástanulmányok hiányoznak, hanem a konkrét lépéssorok. egyik tanulmányt a másikba másolják, mindenféle átfogó koncepciók nélkül. magyarán maszatolás folyik. vannak tanulmányok, de ezek kongnak az ürességtől.
Igen, de azt feltételezed, hogy a kialakítani vágyott vagy már létező "versenyben" egy műhely elbac a nagy semmire egy rakás időt. Mért tenné? Ha tök mással foglalkozik azért pénzt kap. Főleg ha valami konkrét problémát oldhat meg. Sok műhely nemes egyszerűséggel akármilyen területről van szó, így jár el. Mivel az állami cucc zárt piac.

Sok információ ami egy ilyen program megírásához kell általában nem vagy nem könnyen hozzáférhető.
Most azert rohangaljanak és kapjanak idegbajt, hogy ingyen dolgozhassanak?

Egyebkent "elgondolkodtató" jellegű írásokat így is közöl pár fanatikus. Bár az nem lépésről lépésre program, de azért munka van vele.
"Kristl"12:20:59.-valóban.Viszont az aki ilyenbe belevág,attól ez az elvárt minimum.Milliók életbiztonságával játszadozni több mint felelőtlenség.Sajnos csak ilyen szélhámos társaság vállalta.A reform,mint olyan kiadással nyit,itt pedig azonnali forráskivonás történt.Magyarul megtagadják egy limit felett az ellátást,ill. többféle plusz kiadásra kényszerítenek.Hatalommal való visszaélés,szerződésszegés,közbiztonság veszélyeztetése,.....sorolhatnám még a Btk.-ba ütköző dolgokat e "reform" ügyében.
táltos 2007.06.05. 10:55:19
"Hogy mi a szakértői kormány?
Nem olyan bonyolult az. Mondjuk első lépésben nem egy pártelnök a kormányfő. Aztán a miniszterek nem semmihez sem értő politikus káderek (pl. göncz k., vadai, szanyi, baja, stb.)"

várj, többit kitalálom.
a miniszterbácsik és -nénik nem rondák, hanem szépek, nem rosszat akarnak a zembereknek, hanem jót a zembereknek, nem sokat kell adóznyi, hanem keveset, az ország nem kicsit nől, hanem nagyon.

minden olcsul, nem pedig drágul, anyu-apu nem kevést jácc velem, hanem sokat.
a gyerekek nem szomorúak a zoviban, hanem vidámok.

így. ugye?
kutacs_ 2007.06.05. 11:36:25

Kérdésre válaszolt. Egyébként szerinted életszerű lenne, ha felkérés nélkül jelentkezne valamelyik egyetem, hogy ők tudják a tuttit?

Nem szakértők, hanem szellemi műhely.

Üdv
kutacs_ 2007.06.05. 12:12:24

Hatástanulmány nem a konkrét intézkedés elkezdése után kell.

Üdv
Kristl,
szeritnem ez a programalkotás túl van misztifikálva, nem olyan bonyolt az, csak kell hozzá egy világos koncepció, hogy mit is akarunk. és ez hiányzik.

imho itt nem az a baj, hogy ezeknek a műhelyeknek nincsen felajánlva x mrd, ha letesznek egy programot. fel van ajánlva, meg más sokszorosan ki is van fizetve, csak éppen program nincsen.
arra még nem hallottam javaslatot, hogyan fogjuk a feketegazdaságot csökkenteni. pedig akkor lenne pénz az eü-ben is (mivel többen fizetnének és nem csak 50eFt után) meg a kasszában is. De erre még ötlet sincs. Mert azt, hogy "ha kevesebb lesz a járulék majd mindenki befizeti" nem eszem be.
táltos 2007.06.05. 12:33:17

Lenin eftárs:
Kettőt előre, egyet hátra.

Nem pont ez zajlik?

Üdv
Loga:
tényleg baj, hogy a Fidesz nem pontosította az elképzelését:

Mert ha a szakértői kormány szerintük azt jelenti, hogy Orbán Viktor a főszakértő és Kövér Áder Rogán Deutsch stb. a beosztott szakértők az gáz tényleg.

Azt jelentheti, hogy keressünk elő egy olyan embert, aki az osztogatás alatt is azt képviselte, hogy reform kell - vállalva ezzel a politikai elszigetelődést. Bokros jut eszembe, esetleg Bod Péter Ákos. Legyen ő a miniszterelnök, a kislétszámú kormányba (mondjuk 7) adjon három főt az ellenzék és négyet a kormányoldal. Utóbbi esetben mindjárt más a leányzó fekvése.
kutacs_ 2007.06.05. 12:34:49

Az igazi szocialista politikus jó válságkezelő. Ezt tudjuk.

Ha nincs válság, hát létrehoznak egyet.

Üdv
Ajtony,
a konkrét programokhoz kell hatástanulmányt írni. nyilván a program végrehajtása előtt kell megírni. és ezek után a poltitka dönt arról, hogy elindítja-e a programot, és a társadalom pedig arról, hogy ezt végrehajtja-e.

a programalkotás tehát az első lépés, nem pedig az utolsó.
Kutacs_
Akkor versenyeztessék őket. Úgyis az az ország egyik legkedvesebb szava. :)

Molaris
Igen elvárható. De hogy várod el?
'Kristl"-köszönöm kérdésed,én elhajtanám a hozzá nem értőt mint a megzatot.Csak sajnos nem tehetem.
totya87 2007.06.05. 12:51:21

Feketén dolgoztatás = börtön. Nem szabálysértés, meg bírság. És nem a munkavállalókat kellene basztatni, mer azok örülnek, hogy van valami melójuk, hanem a munkáltatókat. Kőkeményen. És ha betartatják a törvényt, a néhány csalót maga a gazdasági környezet fogja kivetni magából.

Ezt a minimálbéres problémát is meg lehetne oldani valahogy, meg kellene nézni esetleg, hogy nyugaton hogyan fogják meg ezeket.

És akkor itt még mindig nincs többiztis modell.
Tehetne itt még bőven a kormány sokmindent. De, ha egyszer nem akar.
Differenciált, megelőzés és szűrés-támogatott tb-fizetési rendszer bevezetése megy több biztosító nélkül is.

molaris:
Tehát maximum elvi szinten kéred számon, mert másképp biza' nem tudod.
Kristl,
nálunk a szakértő is max 1 lépést gondolkodik előre. pedig éppen attól lenne szakértő, hogy képes tovább gondolkodni.

mint a sakkban. az amatőr egy lépésen gondolkodik, ennek a hatásait elemzi, a profi meg lépéssorokban képes gondolkodni.

de ne rakjuk ilyen magasra a lécet, csak ne nevezzük szakértőknek vagy szaktekintélynak olyanokat, akiknek 10 év alatt konkrétan 0 javaslatuk volt.
molaris,

utolsó példád "elhajtanám mint a magzatot" hihetetlenül ízléstelen volt. Különösen attól aki néhány kommenttel feljebb arról értekezik, hogy "MI reformátusok". Ha pedig jópofizás akart lenni, akkor még inkább.
bocs nem példa, hanem hasonlat
Loga 2007.06.05. 12:45:04
Pont nem.
Éppen, hogy ők viszik el a balhét.
Ők emelnek adót, ők szorítanak meg stb.
Aztán szépen elhúznak.
kukacka · 2007.06.05. 13:10:48 :

Bár egyetértek - tényleg ki kellene nyírni a feketéztetést - de sok esélyt nem látok rá. Szinte látom, ahogy egy képviselő előjön ezzel az ötlettel, mire majd mondják neki:

"Ember, lesitteltetnéd az egyik legnagyobb támogatónkat? És azt tudtad, hogyha többet adózik, akkor jövőre kevesebbel támogat minket? Ki fizeti majd a molinót a székházra, te? Gondolkodjál már Gézukám!"
Ja, kezdetnek pl. ki lehetne rúgni Horváth Ágicát. Irtó nagy szakértő lehet a 34 évével és a másfél éves kis orvosi gyakorlattal. Mi a fasztól olyan nagy szakértő ez a csaj, hogy emberéletekről döntsön? Gazdasági végzettsége meg nincs is. És Ő fogja majd megregulázni a multis biztosítókat? LOL! vagy inkább CRY! HELP!
totya87 2007.06.05. 12:51:21

Ha feketegazdaság része a korrupció is, akkor javaslom a kínai példát.
a hozzászólások alapján azt hiszem körbeértünk

Rule no1: azért nem lehet mozdulni, mert az elit nem akarja

rule no2: azért nem lehet az elitet lecsrélni mert nála van a pénz és ismertség és nem enged be másokat

Konklúzió?
kukac,
oké, tüntessünk horváth á ellen, de ki, és vagy mi jöjjön helyette?
"totya"-direkt "megzatot" írtam.A macskás hasonlat jobb lett volna?
34 évesen lehet valaki szakértő.
molaris,

igen, kevésbé lett volna ízléstelen. De tényleg nem érzed mit jelent, ha valaki egy ilyen mondatot viccként így oda tud vágni?

És akkor másokat oktat, hogy "MI reformátusok" kiért és miért imádkozunk?

na szépen vagyunk
totya87,
konklúzió: új elitnek kell szerveződnie. a kocsmákban, a klubokban, az egyetemeken.
"oké, tüntessünk horváth á ellen"
Múltkor már volt szó arról, hogy nem mozdul a nép, meg ki kéne menni az uccára.
Csodálkozom, hogy a kormánykoalíciónak még nem jutott eszébe, hogy mozgalmat szervezzen a Rába-habzás témában. Talán többen melléállnának mint zéró tolerancia kampánynak.
Úgy látszik tényleg becsődöltek.
Konklúzió?

Útilapu, kötél, Duna, borotvapenge, nagyi gyógyszere.
Vagy le van szarva és én is csalok, lopok.
Érdekes egy nemzeti identitásunk lesz.

Persze lehetne még utcára menni, nem kővel és csíkos zászlóval, hanem öklötrázva, énekelve, eu-s zászlóval. De ennek esélye zéró a köbön. Mi már utcára is csak önös érdekből vonulunk. Minden érdekzsfére a saját kis érdekéért. Egységes nemzetért, igazságért? Lemondani egy félnapi kényelemről eféle szarságokért? Ugyan már!
kutacs,

ezzel egyetértek. Nagyon hasonlót mondott Fridi műsorában kb két hónapja Hegedűs István és Schnétberger Péter (ha jól írom a nevét, mert nem egyszerű). Talán a legnagyobb különbség a régi demokráciákhoz képest a "civil" szerveződések hiánya. Külföldi kollégáim nagy része benne van a helyi önkormányzatok mellett működő tanácsadó testületekben: ők határoznak mit fejlesszenek, változtassanak. Mert az tuti, hogy a kertek alatt hol menjen út, nem politikai kérdés. Bár nálunk még ez is az lehet. Illetve egy két polgármester ingatlanspekulációit ismerve, ez ám az igazi kérdés.
"totya"-könyörgöm egy értelmetlen szót írtam.Viszont lehet asszociálni az ügy súlyára.
molaris,

és másképp látom, de ez val'szeg így marad. Nem vagyunk egyformák és még ez a szerencse :-)
Kristl 2007.06.05. 13:48:36

Az életkor csak egy faktor, bár nem elhanyagolható.
14 évesen is lehet valaki szakértő. Na bumm. De ne ugasson bele az életembe és az egészségembe.
"totya"-megértem a nézeted.Azért választottam pont így mert az én nézetem szerint a sok rossz között amit 6 év alatt kaptunk messze az eü.-i reformnak hazudott valami viszi a pálmát.Nézetem szerint ez felér évente egy debreceni tankcsatával/9700 halott/.Iszonyú düh fog el amikor azt látom,hogy akarattal teszik tönkre az amúgy is ezer sebből vérző eü.-t.Nincs rá mentség.Elismerem,provokatív voltam,de mint látom csak Te voltál az aki....!
Ugyan ne dícsérgesselek már!
kukacka
Lehet hogy félreértettél.
Szerintem a kor nem érdem hanem állapot. Elviekben sok tapasztalatot gyüjthet össze valaki az elmúló évek alatt, de általában nem az a jellemző, hanem a belefásulás és az alkalmazkodás egy rendszerbe, amelynek a mindenhatóságát és örökérvényét hajlandó lesz elhinni akkor is ha szavaiban esetleg mást mond.

Ezért én úgy látom hogy egy fiatal, de magát már kipróbált személy széles látókörrel, elképzelésekkel a jövőre nézve, széles háttérismerettel lehet valaki szakértője egy témának, s ebben az esetben a kora előny mert változtatásra való hajlandóság még nem ölődött ki belőle, magért is és övéiért is csinálja mivel neki még van hosszú jövője. Ugyanakkor nem fásult bele, nem öltött tökéletes terepszínű arcot az adott kollektívában. Új erő ha ugy tetszik. 34 éves kor erre akár ideális is lehet.
Ennyi.
Na Árpi, a hétigenes népszavazással kapcsolatos helyzetértékelésed úgy néz ki nem jött be. 8-ból 6 nem rossz, főleg hogy a lényeg maradt meg.
totya,
a civil szerveződés a közvetett érdekeltségből fakad. összeszerveződnek mondjuk az it szakemberek annak érdekében, hogy többen internetezzenek. és akkor mondjuk arra a következtetésre jutnak, hogy hiányzik a minőségi tartalom.

és akkor mondjuk kitalálják, hogy legyen nemzeti audiovizuális archívum, meg magyar elektronikus könyvtár. de konkrét terveket is letesznek az asztalra. működési tervet, pénzügyi tervet, meg még marketing tervet is.

és egy konkrét lépéssort. amiben például ott van, hogy a kulturális miniszternek le kell ülnie a google magyarországi képviselőivel. a google ugye ma ingyenesen adja fenti célokhoz szükséges technológiát.

de mondjuk a minisztérium nem akarja, hogy az állampolgárnak a későbbiekben reklámokat kelljen olvasnunk. ezért leül tárgyalni az aktuális miniszter, hogy az állam piaci áron megvásárolná a szükséges hardvert, bérelné a szoftvert, azzal a feltétellel, hogy a google magyarországon befektet, mert abból a többletadóból tudja ezt megtenni, ami a google befektetéseiből származik. és persze a yahoo-val is le kell ülni tárgyalni. és nyilván a microsoft, a macromedia (adobe) is szóba jöhet.

ez az egész magyar it szektornak jót tesz. hiszen áramlik be a működő tőke, ha egy pillanatra is, de a világ egy része mégis idefókuszál.

egy ilyen projektből egy olyan vállalkozás is profitálhat, mint az index. mert mit tudom én sixx, elő veszi a régi film színház muzsikát, és onnan citál és kommentez régi filmkritikákat. és persze a tartalmat a nézők az indavideo-n is megtekinthetik. és akkor esetleg sixx ajánlatai alapján fogok holnaptól tévézni. és akkor az indavideo.hu nyilván magas látogatottságot ér el.

vagy mit tudom én, tótawé elő veszi a régi újságokat és abból is szemezget. és akkor kiderül, hogy van egy csomó elfelejtett gondolat és történet, ami ma nagyon is aktuális. akár a rendszerváltás idejéről 89-ből, akár korábbról, mondjuk 68-ból. vagy akár a megelőző századból 48-ból, vagy 67-ből. mondjuk tóta rájön, hogy nem ő az újságírás és a politikacsinálás alfája és az omegája, de mondjuk elég fontos szerepet tudna ebben játszani. és akkor csinál olyat, hogy indapress.hu. és akkor lehet, hogy tótawé ajánlásai alapján fogok újságot olvasni. és még az is lehet, hogy a kiegyezés korából andrássy gróftól tudok meg valami fontosat, csak éppen a szöveg fel lesz újítva egy kicsit.

de egy ilyen indapress.hu, vagy az indavideo.hu az államtól függetlenül nem tud sikeres lenni. mert a szükséges gazdasági, műszaki, jogi hátteret az index.hu vagy akárki nem képes egyedül megteremteni. viszont egy kevés összefogással meg képes lehet erre. csak ehhez mindenkinek egy egy platformon kell lennie. bayertől bolgárig mindenkinek. és ebben különbözünk a nyugattól. hogy ott valamilyen cél érdekében időlegesen képesek voltak kiegyezni a felek. itt meg nem képesek.
Sok tartalom jogvédett, és a tartalom mennyisége (darabja) a fő nem a minősége.
Jelenleg ezen kb el is bukott az e-könyvtár.
kutacs_ 2007.06.05. 13:03:45

Hát azért elég egyszerűnek látod a történetet. Konkrétan egyszerűnek.

Most arra nincs időm, hogy akár kisebb projektek tervezéséről, és lebonyolításáról kezdjek el értekezni, de "konkrét program" nincs.

Elérendő cél van. A célhoz vezető út a program. A jó programot hatástanulmányok ismeretében készítik, változtatják. - komoly cégeknél.

Egyszerűb esetekben elég modellezni. A várható legkisebb haszon mellé odatenni a bekövetkezhető legrosszabb mellékhatásokat. Akkor talán eldönthető, hogy érdemes-e elkezdeni.

Ha igen, először meg kell határozni, hogy milyen lépések megtételével biztosítható az ellátás mostani színvonala. Ezt egy modellértékű próba alapján ki kell dolgozni (pl. egy megye, vagy régió). Ha ez megvan, sok-sok változtatás után, el lehet kezdeni a fokozatos bevezetését országosan.

Az nem konkrét program, hogy X milliárdot megspórolunk, Y kórházi ágy, Z intézmény megszűntetésével, aztán politikai alkukban eldöntjük, hogy ki fog ráb@szni.

Egy ekkora változtatáshoz szükséges lenne másfél ciklus. Nem elég tíz hónap.

Most olvastam, hogy össze-vissza repkedett egy helikopter két balesetes emberrel. Nem tudták, hogy hol van lehetőség az ellátásukra. Ez botrányos, és felháborító.

Olvastam még a 34 éves Ágica szakértőségéről. Aki szerint az, annak döntsön a sorsáról, életéről. Ez a hölgy annyit se képes felfogni, hogy mit vállalt, és mivel játszik. Sajnos milliók életével.

Üdv
br: rendben van, de ha az ingyen egyetem mehet, akkor menjen már mellé az ingyensör is!
Kristl,
azaz úgy tűnik senki nem képes önmagában egy ilyen projekt jogi, gazdasági, műszaki hátterét egyidőben megteremteni.

most van egy részprobléma, ami nincsen megoldva. az persze kérdés, hogy amikor a mek és a nava ötlete felmerült, miért nem foglalkozott ezzel senki. biztosan írtak tanulmányokat erről, de a problémákról nem tanulmánykötetket kell írni, hanem meg kell próbálni oldani vagy megoldani azokat.

mondjuk a szerzői jogi védelem alatt álló anyagok mellé kerülhetnek kulturált vagy kulturális hirdetések, melyek bevételéből az örökösöket illetik. így egy ezen művek jelentős része is szabadon hozzáférhetővé válhat. aki meg ehhez sem járul hozzá, ott idézetekkel teletűzdelt elemzéseket kell közölni, azaz közvetve megismerhetővé tenni az írást.

persze, van egy csomó részprobléma, kezdve onnan, hogy a könyvekhez speciális V alakú scanner kell, ezeket a problámákat meg kell oldani, ezekből áll össze a program.
majd bojár csinál magánegyetemet, ha meg nem fúrják, külföldi tanárokkal, diákokkal.

kockázatos egy ilyen vállalkozás, de még az is lehet, hogy kiürülnek az állami informatikai karok. mert az infromatikában az alapképzést elég egyszerűen fel lehet építeni. imho 10 alaptárgy elegendő, amit akár 1 év alatt el lehet sajátítani. és erre épülhet a szakképzés úgy, hogy a diák 1 év képes a piacon munkát vállalni.

ez nyilván kenterbe verheti az állami egyetem képzési strukturáját. ugyanis a tehetséges diákot 1 év alatt el lehet vinni arra szintre, amire az állami egyetemen 3 év alatt jut el. szóval nagyságrendileg lehet felgyorsítani a képzést. a tehetséges diáknak meg 1 évet meghitelez a bank, vagy bojár.

könnyen lehet, hogy az állami egyetemre csak a hülyék fognak jelentkezni. és ha az is fizetős lesz, akkor azok sem.
Ajtony, "Egy ekkora változtatáshoz szükséges lenne másfél ciklus. Nem elég tíz hónap. Most olvastam, hogy össze-vissza repkedett egy helikopter két balesetes emberrel. Nem tudták, hogy hol van lehetőség az ellátásukra. Ez botrányos, és felháborító."

mi történt. átszervezték a fekvőbetegellátást, a sürgősségi ellátást meg elfelejtették hozzáigazítani. 1 lépést gondoltak végig, nem 1 lépéssort.

gyurcsányék látványosan nem tudnak programokat írni. de az ellenzék sem tud. ők is csak utólag tudnak felháborodni, de akkor nagyon.
kutacs_
Tudtommal volt és talán van is e-könyvtárra próbálkozás.
Árpi!

Ekkora öntudattal, mint ami neked ez ügyben van, javasolnám: térítsd meg utólag a saját egyetemi költségedet az állam bácsinak. Lehet a pénztárhoz fáradni! Nem agitálni az én zsebem ellen!
Vagy:
Minden diplomás úr és asszony fizesse vissza diplomája árát, mondjuk az szja 5%-nyi emelésével.
Ha így lesz akkor újra a szadeszra szavazok!
!
van MEK és van NAVA, de ezek finoman szólva van MEK, de finoman szólva hiányos. szerintem gyenge érv, hogy vannak szerzői jogok. lásd fentebb.

a NAVA egy sokéves, sokmilliárdos projekt, aminek eredménye gyakorlatilag semmire sem használhatató.

mondjuk fel kellene ismerni a cégből valamelyik főportásnak, hogy ezen a fronton a piac ingyenes szolgáltatásokat kínál.

mondjuk a google:
books.google.com/books?id=oaQhAAAAMAAJ&q=csokonai&dq=csokonai&pgis=1
youtube.com/results?search_query=darvas+iv%C3%A1n&search=Search

nem akarunk reklámokat, vagy csak korlátozott módon akarunk, szóval nyilván a tárgyalni kell, hogy na akkor megvesszük a szervert, megvesszük a motort, és adjuk a tartalmat azzal a feltétellel, hogy befektetnek itten. mert abból az adóból tudjuk csak mindezt megvenni, amit ők fizetnek. (kvázi adómentességet kínálunk ezáltal.) nyilván fel lehetne minden iskolát szerelni google minivel. csak ehhez még több működő tőke szükséges.

mini.google.com

és akkor ingyen (a google által fizetett adóból) lehet a sulinet. és persze le lehet ülni a piac többi szereplőjével is.

mondjuk 100 politikus, publicista, szakértő eljutott odáig, hogy ne legyen drága gép az óvodában, ez rendben van, de mondjuk ez a politikacsinálás és az újságírás óvodája, mert ugye el kellene odáig jutni, hogy megmondjuk, hogyan történjen a gépvásárlás.

mert oké, kovács k, magyar b, csepeli gy, hiller i ostobák, de akkor mindenki ostoba. hiszen senki nem arról beszél, hogy mit kellene csinálni, hanem mindig utólag elmagyarázza, hogy 1) ezek hülyék. 2) ezek lopnak. és még hozzáteszi, hogy 3a) rohadt kommunisták 3b) rohadt fasiszták.

nagyjából ezt hívják most közéletnek. ezen kellene valahogyan változtatni.
Ne félj!

korábban 10% mehetett egyetemre, most meg gyakorlatilag 100%. ennek a lépésnek ára van, amit valakinek nyilván meg kell fizetni.
de itt megint ugyanaz a probléma köszön vissza.

mi történt. végtelen sok tanulmányt írtak a felsőoktatásról, aminek az eredője az lett, hogy nyissuk ki az egyetemeket. oké, kinyitották. de senki nem tudta, mi a következő lépés.

ezek után megint készült végtelen sok tanulmány, aminek az eredője meg az lett, hogy csukjuk be az egyetemeket. oké, csukjuk be. kinyitottuk, most meg becsukjuk. oké. és akkor mi van. mi lesz a következő lépés.

rájönnek, hogy akkor mindenki fizessen tandíjat. oké, fizessen. mert jobb lesz az oktatás. de meg kellene mondani, hogy miért mitől lesz jobb. mert több pénz nem lesz, csak egy részét a diák fizeti meg abból a hitelből, amit állam ad neki. szóval senki sem érti mitől lesz jobb a felsőoktatás. a költségtérítéses önmagába nem hozza az oktatás szinvonalának emelkedését, hiszen eddig is volt költségtérítés és ott nem volt magasabb szinvonal, mint általában.

szóval csak gratulálni lehet az összes oktatáspolitikusnak és szakértőnek.
kutacs
A diák személyéhez kell kötni az állami támogatást, nem az egyetemek keretszámait finanszírozni.
Közgazdászból képezzünk az országban pL: ötszázat, ( ezt az állam határozza meg) a legtöbb pontot elért 500 felvesszük, ők majd eldöntik melyik egyetemre mennek (viszik magukkal az állami pénzt) ahova nem megy senki azt a közgáz kart érdeklődés hiányában bezárja az adott egyetem
Ennyi.
Az ingyen egyetem vs. ingyensör párbalyhoz csak annyit, hogy egyetemet végzett "kiművelt emberfőkre" szüksége van egy országnak, alkoholistákra viszont nem feltétlenül.

(Álszent vagyok persze; pár korsó sört én is elfogadnék, ha már egyszer ingyen adják...)
imho az államnak annyi embert kellene kiképezni, amennyit foglalkoztatni tud.

amúgy a két fülemmel hallottam, amikor magyar b ezt parlamenti pulpituson felolvasta. ez lenne az alapkoncepció. ha az államnak kell évente k orvos, l tanár, m hivatalnok meg n csillagász, akkor képezze ki. most ehhez elég volna 1 állami egyetem.

kérdés: mi legyen a többivel. nyilván piacosítani kell az oktatást.

kérdés: hogyan. egy lehetséges mód amit mondasz. mindenki kapjon mondjuk 1M címzett és céltámogatást, aztán ezt kell beosztani. meg be kell mutatni a számlákat a tankönyvekről, az óralátogatásról, a vizsgákról. pofonegyszerű megoldásnak tűnik, akár még működhetne is.

ezt a pénzt megkaphatná a szakmunkástanuló is, ennyi pénz jut a szakképzésre.

de kell 1 állami egyetem, a közalkalmazott kiképzésben nagy a szórás, mert az orvosképzés kb. 10M, egy hivatalnok kiképzése egy érettségit feltételezve kb. 100e forintból megoldható.

kiszámítható, tervezhető, ellenőrizhető rendszernek tűnik. imho ez egy tök jó javaslat.
kutacs_

Te ezt komolyan gondolod? :)
ez kiegészülhet a társasági adóból történő felajánlással, akkor már mindjárt van lehetne egy piaci alapon működő ösztöndíjrendszer.

persze az személyi jövedelemadóból lehetne felajánlani az egyházi intézménybe járókat se érje sérelem, szóval elég könnyen össze lehet rakni egy működő rendszert.

szerintem a probléma nem annyira bonyolult, hogy ne lehetne megoldásokat találni. csak ez az elit erre valahogy 20 éve képtelen.
Kristl,
kb. azt kérdezed, komolyan gondolod a kapitalizmust? tudsz jobbat?
Ami azt illeti, ennél igen. A mérsékelt kapitalizmus pl jobb mint a szabadjára engedett át nem gondolt verzió amit leírtál.

Kik finanszírozzák a magánegyetemeket? A magános népek?
Ahhoz vagyon kell. Mi alapján szelektálsz hát? A vagyon alapján. A tehetségnek csak egy szűk sávot hagysz meg maximum. Ám az állami képzés ennélfogva mivel elég szűk. Elég esetlen is lesz a piacihoz képest.
Ráadásul vagy módosítod a választási törvényt, vagy hamarosan az állami felső vezetők rétegét is leszűkítetted. Igy a csoda kapitalizmusod egy vagyonos arisztokratikus réteg kezébe kerül megkérdőjelezhetetlenül.

Ezenfelül elfeledkezel arról, hogy a nem feltétlen állami területen elhelyezkedő szakember is olykor komoly dolgot tesz le az állam asztalára.
Akkor is ha külföldön melózik.

Lényegében a programod felrugja az esélyegyenlőséget, legalábbis azt aminek van értelme hosszútávú szemlélet mellett. Degradálja az állam szerepét nevetséges csökevénnyé s mellette lemond egy klikk javára minden változtatási lehetőségről, múlt századi dél-amerikai arisztokrácia lehetett olyan mint amit ez eredményezne.
a javaslat az volt, hogy mindenki kap az államtól valamennyi forintot útravalóul. aztán eldöntheti kitől, mit, hol tanul. mondjál ennél nagyobb esélyegyenlőséget.

nyugati típusú felnőtt értelmiség lenne ebből, meg szabad versenyes kapitalizmus.
Értem, akkor ebben mi a kapitalizmus? Meg honnan szedsz le annyi pénzt? Meg mikortól kapja a pénzt? A pályaválasztás sajnos nem úgy történik hogy azzal születünk.
amúgy a szakképzésre a pénzt az állam a társasági adóból adhatja. tehát a pénzt valójában a piac adja, az állam csak visszaforgatja. és ezzel a visszaforgatással hozzájárul az esélyegyenlőséghez. hiszen a munkás gyereke is kap esélyt.

ez a pénz most a piac kizárásával forog vissza így az érték nem termelődik újjá. ennek eredménye a növekvő munkanélküliség és az eladósodás. ez nem a kapitalizmusból fakad, hanem a kapitalizmus hiányából.
egy ilyen rendszerben az egyetem a diákokért versenyez. és ugye az egyetemnek érdeke, hogy minél jobb diákokat vegyen fel, mert ettől nő a presztízse, a diáknak is érdeke jó egyetemre kerülni, mert ettől meg nőnek az elhelyezkedési esélyei. tehát ultra brutális versenyt hozna.

de bizonyos szakmákban ez a verseny nem célszerű. például aki népművelő akar lenni, annak ez a rendszer nem jó. mert ugye ő be akar ülni egy művelődési házba, és ott programot szervezni. neki nem kell magyar stanford, ilyesmi. imho őt az államnak kellene képezni. lehet tudni, hogy hány népművelő kell éppen az államnak, annyit kell kiképezni. de ettől még éppenséggel lehet privát népművelő szak is, ahol megtanítják hogyan kell mit tudom én lemezt kiadni, de ezen a területen valószínűleg a legnagyobb kapitalizmusban is az állam marad domináns.

de ez persze csak ötletelés. szóval ennek realitása ma nincs. viszont valakinek valamikor valamit ki kell találnia, hogy működjön abszurdisztán.
nyilván az értettségi után kaphat ilyen pakkot diák, amikor nagykorúvá válik. és nyilván nem készpénzt kell neki adni, hanem céltámogatást. készpénzt is kaphat, csak hitel formájában. szerződést köt az állammal, megkapja a lóvét és ezzel gyakorlatilag magántanulóvá válik. innentől kezdve neki kapitalizmus van.

de nem akarom ezt túlbeszélni, amúgy se ettől pörög az index számlálója, hanem az adok-kapoktól. pukk lászló mondjon le.
Jelenleg is versenyeznek a diakok az egyetemi helyekért. A felvételi rendszer ezt szolgálta. Csak bővítették a képzést. Az egyetemek közt is volt verseny. Sokan dicsekedtek pl akreditált képzéssel, jó felszereltséggel, híres oktatókkal stb...
A tarsasagi adó ugyanolyan mint a többi, tök mindegy mi a szine, max ezt szeded szét, a színeket.
A pénzügyi része továbbra is homályos. Ráadásul a szakképzést a semmire drágitja, vagy ugyanolyan virtuálissá teszi a pénzt mint most.

Eladósodás a rossz pénzkezelésből és pazarlásból fakad főleg. Ami az oktatás esetén a fejpénz bevezetésével járt. A fejpénzeket te se differencialtad.

A visszaforgatás a képzés strukturajabol valoban hianyzik, de szerintem sokkal komolyabban a képzésre épülő lehetőségek hiányában keresendő.
Magyarul ha véletlen van valami helyi eredmény azt szinte tuti nem magyar fogja bevonni a piaci szférába.
Ajtony 2007.06.05. 11:08:58
"Talán két hónapja kérdeztem a Corvinus egyik szaktekintélynek számító e.t.-tól, hogy felkérik-e az egyetem szakértői csapatát a reformokban való közreműködésre?
A válasz az volt, hogy NEM. Csendesen megjegyezte még, hogy a baráti kör tanácsadó irodáit foglalkoztatja a kormányzat, hihetetlen összegekért, pedig az egyetem szívesen venne részt a munkában (szinte ingyen)."

Történetesen ismerek a kormányzati tanácsadásban részt vevő embert. Ő, aki konkrétan megír egy-egy anyagot, az összeg töredékét kapja. Azok, akik a történetben a "kapcsolati tőkével" rendelkeznek, akik megkapják a felkérést a kormánytól, gyakorlatilag semmilyen tanácsadói munkát nem végeznek, továbbadják a munkát egy alvállalkozónak, az összeg nagy részét pedig megtartják maguknak. Ugyanúgy működik a dolog, mint a magyar útépítések. :-)

totya87 2007.06.05. 11:51:16
"... a Vaslédi példát én is ismerem. Azt nem tudom, hogy nyert ezzel választást?"

Ugyanazzal a politikai marketinggel, amivel előtte Reagan, a későbbiekben pedig Clinton az Egyesült Államokban. Ezeket a technikákat Magyarországon először a Gyurcsány-kampányban alkalmazták.
a normatív támogatás megszüntette a tehetséges diákokért való versenyt. a keretszám határozza meg az egyetemek működőképessségét. nem számít sem a diák, sem az oktató felkészültsége, sem a képzés minősége. mindegy hogy kit vesznek fel. a rossz diák is jó, hiszen tovább jár egyetemre. a keretszám a lényeg, azt meg a minisztérium határozza meg. egy kézi vezélésű felsőoktatási rendszer alakult ki, ami a piaci környezethez nem igazodik.

ezen például úgy lehet változtani, hogy a diák kapja meg a fejpénzt, amit aztán a tanulmányok előrehaladtával esetleg neki kell kiegészítenie. de amikor fizet, akkor többlettudást fizeti meg. nincsen erre kötelezve. ezzel gyakorlatilag magántanulóvá válik.

ez teljesen új érdeltségi rendszert hozna létre. a diák abban érdekelt, hogy minél gyorsabban, minél értékesebb tudáshoz jusson, gazdálkodnia kell, pontosan meg kell választania hol, mikor, kitől, miből tanul. a tanár abban érdekelt, hogy értékes tudást adjon át a tanítványoknak, különben nem lesznek diákjai. az egyetem pedig abban, hogy az intézmény presztízse növekedjen, hogy többen válasszák az intézményt. hiszen nem kapja meg automatikusan a keretszámot.

az egyetem működhet közhasznú társaságként non profit formában, az intézmények fenntartója lehet például a város, ha fontos neki az egyetem. gondolom miskolcnak, debrecennek, szegednek, pécsnek, veszprémnek, győrnek fontos lenne. de persze létrejöhetnek for profit magánegyetemek is akár a régi intézményekből, akár újonnan. és a fejpénzzel lehetne oda is menni. graphisoftos bojár például csinálni akar egyet for profit jelleggel. nyilván ekkor hamarabb elfogyhat az állami apanázs, de esetleg hasznos tudást lehet így szerezni, akkor esetleg megéri mondjuk valamennyi hitelt felvenni, tanulás mellett dolgozni, persze nem kötelező, mindenki mérlegelhet. és esetleg még az is előfordulhat, hogy a for profit magánegyetem jobban gazdálkodik, mint a non profit, és akkor még a képzés sem kerül többe. ez nem törvényszerű, de lehetséges.

ez azt jelentené, hogy az egyetemek döntően magántanulókkal működnének. érettségi után szerződni lehetne az állammal a magántanulóvá válásról. a hallgató kap valamennyi címzett céltámogatást, amit mondjuk a helyhatóság, a nemzetközösség kiegészít, lesz mondjuk 10,000 eurója, amit tanulmányi célokra használhat fel, és cserébe az állampolgár vállalja, hogy szakmát szerez. ha ez átmenetileg vagy tartósan akadályba ütközik, akkor módosítani kell a szerződést.

tehát a szerződés az állam és az állampolgár között jön létre, és nem az állam és az állami fenntartású intézmény között.

ha valaki úgy ítéli meg, hogy ez számára túl kockázatos, akkor választja a másik utat, lehetőség van állami egyetemen szakmát szerezni.

de összességében az állam csak annyi embert képezhet ki, amennyit foglalkoztatni tud, az állami apanázst pedig a társasági adóból kell biztosítani, gyakorlatilag a piac fizeti a magántanulót, az államnak annyi dolga van, hogy az érettségizettek között szétterítse a pénzt.
Árpi, azért tudod, hogy ez nem ugyanaz a kategória ám.

Egyébként, az Ingyensörös kérdéssel az a probléma, és egyébként jogosan vetődik fel, hogy miről is lehet ám népszavazást tartani. Merthogy mindenki "tudja" hogy ez egy komolytalan kérdés, de nem elég érezni, hanem tudni kell olyan értelemben mint a rendőrségnek kell tudni, hogy x esetben mikor nem történt bűncselekmény például.

Ilyen szempontból jó volt, hogy felvetődött az ingyensörös kérdés. Nem olvastam a hivatalos indoklást amiben elutasították az ingyen sörös kérdést. Személy szerint én az alkotmánnyal ellentétesnek tartanám, mivel

70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.


Ha ezen túlmozdulunk, tehát mondjuk előnyök/hátrányok szempontjából vizsgáljuk meg a dolgot, akkor azért el lehet mondani:

- A felsőoktatás most sincs ingyen. Az emberek adójából fizetik.
- Az egyetemi képzés hosszútávon bevételt hoz az államnak az ott képzett hallgató későbbi adózása alapján ami nyilván magasabb mint ha nem járt volna egyetemre.
- Az egy közjó, a Bolognai elvek alapján, ha létezik felsőoktatás, mert többek között intelligensebb társadalom jön létre a segítségével.
- Az adó formájában finanszírozott felsőoktatás esélyegyenlőséget teremt, ami többek között segít megakadályozni egy önmagát újratermelő zárt elit kialakulását.

Egyébként tandíjat bevezetni megszorítások idején még úgy sem szabad támogatni, mert a vak is látja, hogy a tandíj bevezetését az állami források elvonása fogja követni, ami azt jelenti, hogy jó esetben ugyanott vagyunk színvonalon csak még pluszba fizetünk azért, ami feladata lenne az államnak. Hopsz.
írok erről holnapra (mára), csak pár point:

"- A felsőoktatás most sincs ingyen. Az emberek adójából fizetik."

ez a tandíjjal együtt is igaz, csak _van_ saját részhozzájárulás (ez is a neve)

"- Az egyetemi képzés hosszútávon bevételt hoz az államnak az ott képzett hallgató későbbi adózása alapján"

már amennyiben nem büfé-ruhatár szakra ment az ebadta, vagy Mekk Elek Főiskolára.

"- intelligensebb társadalom jön létre a segítségével"

ez a közjó azért elsősorban magánjó, úgyhogy a saját rész jogos

"- Az adó formájában finanszírozott felsőoktatás esélyegyenlőséget teremt"

igen, épp ezért van szükség ösztöndíjrendszerre és a rászorultság figyelembevételére. DE! szükség van a rászorultság HIÁNYÁNAK figyelembevételére is, ahogy a gyurcsánynak se kell gázártámogatás meg családi pótlék!
ja és "bevezetését az állami források elvonása fogja követni"

egyelőre ez nem történt meg, de jobb azzal megbarátkozni, hogy ha 10 százalékos deficittel indulunk, akkor az azt jelenti, hogy az a 10 % eddig ajándék volt, és le kell róla mondani.
ez a tandíjjal együtt is igaz, csak _van_ saját részhozzájárulás (ez is a neve)

Önmagában szűkíti a jelentkezők körét, mivel nagy kockázati tényezőt jelent. Legalábbis bizonyos összeg mellett, mondjuk akkora összeg mellett amit terveznek befizettetni.

Önmagában a sajátrész csak pénzelvonás. Mivel valódi választás, döntés vagy változtatási lehetőség akkor sincs.
a "hülyediák" nem csak önmagában jó, hanem megéri hülyediákokat előállítani. Jogorvoslatra valódi lehetőség pedig nincs a felsőoktatásban.

most jöttem vissza párnapos szabiról és beleolvastam egyik kedvencembe, a szélsőközépbe. nekem annyira teccettek, h ide is belinkelem nektek:
szelsokozep.freeblog.hu/archives/2007/06/05/Horthy-fasisztak_vagy_zsidougynokok/
nesze neked ovi:)
szelsokozep.freeblog.hu/archives/2007/06/06/A_magyar_kozelet_Antikrisztusa/
nesze neked El Qró:)
szelsokozep.freeblog.hu/archives/2007/06/06/A_magyar_kozelet_Antikrisztusa_II_resz/
A kormanyzat 1.7 milliard forintot kolt a reformok kommunikaciojara.

index.hu/politika/belfold/kommkolts060/

Na ez aztan az igazan nagy arcatlansag azok utan, hogy bevallottan az osszes part egyutt nem koltott ennyit kampanycelokra. (MSZP 386 millio, ugye?)
Hihetetlen!
Beszereltem egy biztonsági zárat. Ezzel súlyosan sértettem a betörők gazdasági érdekeit. Akkor most szereljem le?
süti beállítások módosítása