W

w.blog.hu

Tóta W. Árpád kommentál, szemtelenkedik, valamint permanens fogadóórát tart.
Régi cikkarchívum



Kommentelés - házirend

Wblog @ Facebook

Engedjétek hozzám

Kis heti hírlap 4-10 éveseknek.


Foglalod a kurvanyádat

A mozdonyhorgony
Úgy remélte, ezzel bekerül a Rekordok Könyvébe. De legalább a Jackassbe.

Elnöki pornó
Nagy baj, ha az elnök ribanc.

Nem jó a nemzetnek egyedül
Szuverén ország is lehet borzalmas hely.

Szent szar
A húsvéti alkotmány: szentséggyalázás.

A pedofilok védőszentje
A deviancia fincsi, de csak ha papok csinálják.

A gólkirály beszéde
Angela, te náci ribanc!

Győz a szittya förgeteg
Kuss, mi így szállunk le a bicikliről.

Együtt sikerülni fog
Bizonyítsuk gyalázkodással, hogy Magyarország szabad!

Kompország vitorlát bont
A finom kritikát meg lehet állítani, a brutálisat nem.

Foglalod a kurvanyádat
Nem ti vagytok a nemzet, sem a nemzeti oldal.

Utolsó kommentek

  • Brown094: Ha pénzt vesztett egy átverés miatt, vagy megadta adatait egy csalónak, akkor is visszakaphatja el... (2021.10.21. 23:05) Tribuszerné visszanéz
  • szódabár: Hát te sem vagy a tolerancia bajnoka. Hehehe. Felőlem mindenki azt csinál amit akar, nálunk a menó... (2020.12.26. 11:50) Isten fasza
  • Tahó Sandokan: Közben elkészült, bitangfinom. (2020.11.09. 15:20) Ajándék erős gyomorhoz
  • Tahó Sandokan: Nem számítottál kommentre, ugye Worluk? Tegnap jutottunk hozzá ehhez a szürke gombához (egy gombá... (2020.11.09. 14:43) Ajándék erős gyomorhoz
  • Reactor: Bírom az ilyen mérhetetlenül idióta hozzáállást...a falu élhetetlen közösség, mert ott nincs TESZK... (2020.06.26. 14:47) Vackor néni busza
  • Utolsó 20

Terepasztalbontás

2006.12.08. 19:00 Tóta W. Árpád

Nem szeretem magamat ismételni, írtam már a vasútreformról eleget itt meg itt is. Az egy tucatnyi utast kiszolgáló mellékvonalak megszüntetése, illetve a Volán és a MÁV összehangolása olyan része a reformnak, amivel szinte lehetetlen vitatkozni. Ez nem terepasztal, hanem ország; tessék fellőni legalább egy Railroad Tycoont basszameg, annyi abból is kiderül, hogy vonat oda kell, ahol van mit vigyen. A kommunista üzemmódot is ki lehet próbálni, ez a sandbox mode, ahol költséget és megtérülést leszarva szórakozhatunk, meg kirakhatjuk sínből a nevünket. Hat éven aluliaknak. Homokozó, ugye.

A reform elindult - illetve ne örüljünk előre: bejelentették -, és bár mellékvonal-ügyben kicsit hátrált Kóka, az irány helyes, a mérték az eddigiekhez képest bátor.

Lesznek sirámok bőven: haldokló kistérségek, meg buszon nem lehet lovat szállítani, meg a diákok majd most nem tudnak országot járni, csak az iskola meg az otthonuk közt. Hát ja, megint kiradíroztak egy darabot a deficitből szőtt meséből. Szopacs. Járni jár, csak nem jut.

Idén, dániai vonatozgatásaim közben kiszámoltam, az ottani minimál- és átlagbérből jóval kevesebb vasútkilométert vehet a dán polgár, mint nálunk a magyar. A vasút arrafelé rohadt drága. Igaz, cserébe pontos, és tiszta.

Az, hogy van egy tökhülye ellenzékünk, aki ezt az egészet juszt se akarja megérteni, nem hír. Kell párt a hülyéknek is. ("A nemzeti vasút kérdése nem gazdaságossági kérdés", mondja Fónagy János. Bazmeg. Az eocénprogram se volt az, meg a vas és acél országa se. De jól is működött!)

De hogy a szocialista párt próbálta megfúrni a reformot, na az a baljós árny. Elképzelem a suttyó regionális szocit: téeszelnök volt valaha, fejére örökre odagyógyult a vadászkalap, de a seggéről már leoperálták a Volgát. Soha az életben nem fogja megérteni, hogy ahol nincs utas, oda nem kell vonat. Nincs agya ahhoz, hogy költséget és bevételt egymás mellé tegyen, őneki annyi esik le ebből, hogy most ennek apropóján kiállhat a falu közepére disznóvágáskor óbégatni, hogy Ugocsa non coronat, nem aggyuk a vasutat, aztat, nem, nem, soha. Hát akkor most frakciózik, szörcsög, koccint és húgyzik bele a nemzet levesébe. Ilyenkor kapja azon magát az ember, hogy odabenn formálódik a minden hatalmat Kóka Jánosnak hangsor, amit illik azért visszanyelni diszkréten, mint egy büfit, és hozzágondolni, hogy isten őrizz, ez csak amolyan káromkodás, mint az, hogy ördög vigye.

Jöttek-e páran, akik meg merték tenni, és nem szarakodtak azon, hogy hogy a francba' lesz majd az útiköltség-elszámolásuk, basszameg?

Jöttek, tyúklépésben és félszegen. Meg jött velük ezer és ezer, akik igenis szarakodtak, mert szarakodásra születtek. Szocialistáknak hívták magukat. Ezekkel kéne itt reformálni, alanyi jogokat felszámolni, pazarlást és értelmetlenséget megszüntetni. Nem lesz egyszerűbb, mint Rákosinak szocializmust építeni tízmillió fasisztával.

(A képet a Trains.hu-ról loptam, ami a legszebb magyar vonatfotós oldal.)


Címkék: mszp közlekedés kóka reform

432 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://w.blog.hu/api/trackback/id/tr6021283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ne akarj nekik rosszat. De pl ők lehetnének a Nyugat- meg a Közép-Dunántúl.
fedáksári:

Csak a jóindulatom mondatja velem,hogy figyelmetlenül olvastad az észrevételemet...
Vagy csúsztattál,ami ma szokás.
Az 50 természetesen nem TÖBB,mint 50.
De a nullánál azért több,ugye?
Ugyanis én azt írtam,hogy a magyarországi, felsőoktatásban tanuló diákok teljesárú menetjeggyel utazhatnak a továbbiakban az országban,kivétel az állandó lakhely és az egyetem között,ott ők is megkapják az 50%-ra csökkentett kedvezményt.
DE a határontúliak bárhova utazhatnak a határokon belül kedvezményesen.
De,hogy ne fáraszd magad,bemásolom,hogy én mit írtam.(Nem volt szép dolog a lényeget kihagyva engem idézni,ezzel meghamisítva a tényeket,majd cikizni.Ezt azért elismerhetnéd.)

"Megértettem azt is ,hogy az egyetemista fiam 67%-os utazási kedvezménye 50%-osra szűkül.Szerintem helyes arány,nem oly túlzó,mint az eddigi,ami éppenhogycsaknem ingyenes volt,de legalábbis fillérekbe került.
Amin már egy kissé felkaptam a fejemet,hogy ez csak az egyeteme és a szülővárosa között vehető igénybe.De lenyeltem.
ÁM!!
Amikor a táblázaton lejjebb gördültem,döbbentem vettem észre,hogy a határontúli,magyarigazolvánnyal rendelkező nappali tagozatos diákok keresztbe-kasul bejárhatják az országot 50%-os kedvezménnyel!"
Zolema: Ez a nemzetközi judeo-bolsevik összeesküvés tel-avivi irodájának a műve. :D

Komolyra fordítva: Szerintem jól van ez így. Ők mennek ide-oda, mert őket érdekli az, ami minket már jóideje - tisztelet a kivételnek, de - nem: Magyarország
Én egyetértek Zolemával és írtam is már, hogy legyen igazságosság. Főleg, aki idehaza adózik, annak jár kevesebb? Milyen igazságtalan szituáció már ez? Miért mi, adófizetők finanszírozzuk az adónkból a külhoni magyarok kedvezményét!?
Kedves Vince!
Akkor én is komolyan.Nem.Nincs ez így jól.
Nagyon is mennek a fiatalok nálunk is.
Jó.Nem biztos,hogy elsősorban múzeumokba utazgatnak,vagy színházba,de pl. a Balaton ugye igen felkapott hely köreikben is.Eddig különösebb gond nélkül vonatra pattanhattak és irány a Balcsi.De bárhova.Nálunk a nagyszülők is vidékiek.
Nem a külföldiektől irigylem a kedvezményt.De nekünk is jól jönne,ha már ideszülettünk...
Ennyi.
Apropo:talán beszerzünk mi magyarországi magyarok is magyar igazolványt.Ha legálisan nem megy...,máshogy.
Kedves Gabesz!
Végre valaki egyetért velem!!
Köszönöm!:))
(Egyébként asszem,(bár már nem találom a táblázatot), a pedagógusoktól is megvonják a kedvezményt,míg a határontúli pedagógusoktól nem.)
Zolema: ez nekem is feltűnt. Ha megszorítunk, akkor érzékeljék a határon túliak is. Ne csak a magyar diák érezze a bőrén.

Egyébként az nagy szívás, ha valaki két helyen is tanul és egy harmadik helyen lakik, mert akkor a két intézmény között fizetheti a teljes díjat.

Más. Kíváncsi vagyok, hogy mikor jelennek meg majd a neten az első "utazzunk együtt öten" jellegű "társkereső" oldalak.

Nem tudom, hogy a Mávhoz hasonlóan a Volán társaságok is ekkora hiánnyal küzdenek e, de az ő hiányukról nem szóltak eddig a hírek. Persze, tuti nem növelte a bevételeiket a diákok kedvezményes utazása, de hogyha csak a Mávval van a probléma, akkor szívesen megyek én busszal is ahova szükséges, hogyha oda kapok nem 67,5%(ne legyen olyan sok), 50% kedvezményt mint diák.
dark future:

ezt a kérdéskört már én is érintettem, de majd maradok a tábla mellett, amit a nyakamba akasztok, hogy utastársakat keresek. Nem létezik, hogy a fővonalon ne lenne 5 olyan hallgató, aki ne csatlakozna.
Nah, de jó hogy szóba került ez a több helyen tanul téma... mennyien csinálják, azt hogy up to 2 államilag finanszírozott sulit járnak, majd az egyikben diplomáznak és a msáikból így csak az utolsó évet kell fizetnie, mert hát akkor már diplomás. Ez nem csalás!?
Sokan lopják szét ezt az országot, de a pofájuk az nagy. HATALMAS! És most már ingyen sem furikázhatnak ide-oda, szegények!
Új kedvezmények ügy:

A határon túli pedagógus kategória megszűnt, van a határon túli bárki (évente 4x 50%), és van a határon túli diák (50%, bárhová). Tényleg furcsa, hogy a határon túlinak több kedvezmény jár, mint az inneninek... Az összes szociális érzékenységemet összeszedve is max. a nem EU-s ország magyarigazolványosaira tudom elképzelni. Aki EU tag lett, azt másik EU-s ország miért támogassa ilyen módon?

Vannak még egyéb furcsaságok is. Pl. az óvodásokkal kapcolatban. Mi az, hogy 6 éven felüli óvodás? Mivel semmiféle igazolvány nincs, ki a fene fogja tudni bebizonyítani, hogy már hat és fél éves? Iskolába meg hét éves korában még Gázsikát is felveszik... Aztán óvodások csoportos kedvezménye. Akik 10-en már 50% kedvezménnyel utazhatnak. Egyébként meg ingyen :-). Nem logikusabb lett volna azt írni, hogy Kísérő felnőtt (10 óvodás/egy fő)?

Arra is lenne egy tippem, hogy jövőre hirtelen megugrik a hallássérültek száma... (90% kedvezmény)
>Persze, tuti nem növelte a bevételeiket a diákok kedvezményes utazása

dehogynem!

a 75%-os kedvezmeny nem azt jelenti, hogy a Volan ad kedvezmeny hanem azt, hogy 25%-ot az utas 75%-ot az allam fizet a jegybol!!
a Volan/Mav imadja az utazo diakokat;)
Az se túl logikus, hogy a vakoknak kelljen 90%-os jegyet venni. Plusz egy kör a pénztárhoz... Elég trauma nekik az utazás magában, nem-e lehetne-e esetleg teljesen ingyenessé tenni nekik az utazást? Vagy a vonaton a kallernél vehetnék meg a jegyet, ha már ez húzza ki a mávot a szarból. Rokkantkocsisok dettó. Ez a hallássérült dolog viszont nem megy ki a fejemből... Utazás szempontjából a süketség közel nem akkora szívás, mint a vakság vagy a tolókocsi (bocs, de lehet, hogy vonaton időnként még előny is, ha vmi hülye társaságba keveredik az ember). Meg könnyebb is vele visszaélni. Átgondolta ezt valaki?
dark future: ez szép és szociálisan érzékeny megközelítés; a GKM azért erőlteti a teljesen jegymentes utazás megszüntetését, mert így pontosabbá válik az utasszámlálás. persze nyilván nem túl nagy tömegekről van szó, de már a mostani vonalbezárásoknál is előjött, hogy azon a bizonyos vonalon a 3 vasutas és 1 turista mellett igenis volt még 100 nyugdíjas, 200 rokkant, meg a világ összes vak embere.
Ez se rossz:
Gyógypedagógiai intézmény tanulója és legfeljebb két kísérője 90%

Hmm... A jövő mérnöke, tanára, orvosa forduljon föl, de a jövő hülyéjét azt maximálisan támogassuk...

Mondom, hogy nincs ez átgondolva. Futhatott volna még egy-két kört a tervezet.
Értem én, értem, olvastam a tervezetet is. De egyrészt vak közel sincs (szerencsére) annyi, mint nyugdíjas, másrészt az is megoldás lenne, ha a 90%-os jegyet a vonaton lehetne megvenni, pótdíj nélkül. A kérdéses körnek az IC-jegyet is (amit előtte telefonon lehetne igényelni, kód bemondásával). De ez már így nem K-Ejrópa lenne...
dark future:
Kérlek,ha be tudnád tenni a linket,(vagy legalább a helyét),ahol a táblázat van,megköszönném.
IC:

Nem tudom, volt-e már róla szó, de a másik dolog, amiért be kéne zárni az egész MÁV-ot, az az IC. Kezdve azzal, hogy a pótjegy eleve talált pénz, money for nothing, mert ugye evidensnek kéne lennie, hogy nem késik többet a vonat negyed óránál és nem marhavagonban utazol. Nomármost a baromarcú MÁV ahelyett, hogy több teltházas IC-t közlekedtetne (akart valaki pótjegyet venni szombaton aznap délelőttre?), mert a birka nép hajlandó még az extra sarcot is megfizetni, inkább panaszkodik, hogy csődbe fog menni. Menjen is.
az kocsikérdés is, bár persze lehet venni kocsit. de nem olcsó mulatság ám.
Meg fognak szaporodni a magyarigazolványok, akárki meglássa... érdemesebb lesz majd azt hamisítani, mint a sima diákigazolványt.

Ez nagyon fura tétel, nekem nem ment a fejembe, hogy miért van. Miért van szerintetek?
ez nagyon jó kérdés. figyelmetlenség? bűntudat? konfliktuskerülés?
Ha a rolára, az elsőbbségi teherszállítmányozásra, az IC-re, a jó kihasználtságú elővárosi viszonylatokra meg a gerinchálózat állagmegóvására koncentrálnának, okosan felhasználnák az Eu-pénzeket, lenyesegetnék a vadhajtásokat, meg kiszúrnák egy tűvel a fővárosi vízfejet, akkor lenne pénz arra is... Átmenetileg pl. bérelhetnének/lízingelhetnének, mint a MALÉV repülőt.
Az új IC-menetrendet nézve maga az IC fogalom lett idézőjeles. Hosszabb menetidő, több megálló, hogy kisebb településeken is fel lehessen szállni, de akkor meg az egész koncepció másról szól. Majd jövőre megszűnik az IC, gyors és sebesvonat lesz, de a gyorsra lesz gyorsvonati felár. "Helló, itt a hetvenes évek!!!"
"figyelmetlenség? bűntudat? konfliktuskerülés?"

Utóbbi kettő. Mekkora berágás lenne jobbról... Egyből december 5-öt kiáltana a fityisz. Hogy ezeknek semmi se szent.

Ahol indokolt lenne, az főként Kárpátalja. Ok, mondjuk legyen az EU-n kívüli terület. De pl. Szlovákiában? Ott jobban élnek, mint négy éve...
IC-megálló ügyben a kedvencem az, amikor a pécsi IC-k Szentlőrincen megállnak, Kelenföldön nem. Indok: sokan használnák fővároson belüli utazásra. Anyátok.
Én is konfliktuskerülésre gondoltam, sőt akár még alkura is lehetne. Hiszen pénzügyi tételnek nem nagy (gondolom?), az odavetett koncértéke meg nagy lehet.
Azt árulja el valaki, hogy miért spórolás az államnak a diákkedvezmények rontása?
ezentúl heti egyszeri hazajárásra is megéri havibérletet venni, ami ugye 18 menettérti út ára, tehát 36 teljesárú jegy 90%-át fogja az állam kifizetni az én iskolába járásomért. Eddig havi 8-10 teljesárú jegy 67.5%-át fizették ki utánam a MÁV-nak. vagy rosszul értek valamit?

dark future:
Az IC kocsik csak heti 1-2 napon vannak túl kevesen, felesleges lenne venni rohadt drágán új IC kocsikat azért, hogy a hét többi részén üresek legyenek.
Mit lehet tenni, a nép már csak ilyen: péntek-szombat-vasárnap szeret utazni... Ha nem tanulnának/dolgoznának több százezren Budapesten, akkor nem lenne ez a helyzet. Ok, ez nem a MÁV baja, de adottság, és mint monopol közszolgáltatónak, neki kell megoldani a problémát.
Érdemes lenne azért a GYSEV-et végre megszemlélni, hogy lássuk, hogy "nyugaton" ezt, hogyan is csinálják.
Lehet, hogy Sopron, már a "nyugat"?

www.vendegvaro.hu/44-26

www.radio.hu/index.php?cikk_id=109570&rid=MkVqTQ==

A kedvezmények szerint, a GYSEV-re jegyet váltók, Ausztriában is a kedvezményes tarifát fizetik.
Az a 45%-os kedvezmény is érdekes...úgy látszik, ott nem zavarnak senkit a kedvezmények, sőt még a környezetvédelem is prioritás...
Ausztria (csak, a GYSEV miatt)

www.mavintezet.hu/veztaj/ref_2002.pdf

(...és a "világ" , azonban a hazai példa fontossabb talán)
TWA
Azt hittem jobban ismered a dolgokat és az országot. Természetesen ideiglenesen szüntették meg, egyszerű emberek had reménykedjenek.
De, ha végleges lenne, akkor fel kellene szedni a sineket,rekultiválni a pálya helyét, bontani az építményeket. Ami rengeteg pénz lett volna, 10 évig járt volna a vonat annyi pénzből.
Így megoldja az enyészet, az ilyen vonalakon meg a sinek is le tudnak bontódni valahogyan, egész épületek képesek szublimálódni...
Állítom hogy tavaszra elűnnek a biztosítoberendezések, jövő télre a sinek, két év múlva márcsak a töltés lesz meg.
Hű, de jó kis vita alakult ki, gyerekek, nem állom meg, hogy ne szóljak hozzá. Elöljáróban: nem vagyok vasutas, még csak vasutas rokonom sincs, nem vagyok vasútbuzi, sőt semmilyen buzi :-), csak egy egyszerű ember vagyok, aki néha kénytelen vonattal utazni.

Szárnyvonalak bezárása. Akik itt a nagy nemzethalált vizionálják és úgy állítják be, hogy szegény emberektől elvesszük az utolsó szalmaszálat: a vonatozgatás lehetőségét, azok elfelejtenek egy apróságot: ezeken a vonalakon TÉNYLEG nagyon kevesen utaznak. (Persze az is gyakori, hogy a valóságban jóval többen, csak a kalauz éppen lusta kiállítani a jegyet, mert ugye az egy baromi strapás dolog... Remélem, tényleges forgalomszámlálás alapján jelölték ki ezeket a vonalakat...) És hogy ezeken a kistelepüléseken miért mennek az emberek busszal? Egyszer egy vasútbuzi haverommal sétáltunk egy egykori vasútvonal töltésén, és mutatta, hogy ez volt itt a vasútállomás. Kérdezem: itt, 2 km-re a falutól? Hát miért ide tették? Ennyi erővel közelebb is építhették volna! Aszonta: csak, akkoriban az volt a hozzáállás, hogy örüljenek, hogy egyáltalán van vonat. És addig, amíg csak az ökrösszekér volt az alternatíva, a jómunkásemberek tényleg örültek, mint majom a farkának, hogy van vonat. Na de abban a pillanatban, hogy jött az első busz, ami bement a faluba, és a templom/kocsma/iskola előtt tette le őket, a vasútnak befellegzett!

Onnantól tényleg szinte üres kocsikat tologat a sok vasutas jómunkásember. Akik most majd elvesztik az állásukat. Nagyon egyetértek Árpi diósjenős cikkével: ez nem szociális foglalkoztató! Waze, már rég el kellett volna múlni azoknak az időknek, amikor a kapun belüli munkanélküliség gyönyöreit élvezte (és fizette!) mindenki! És ez az egész nagy rohadt közszférára igaz! Egy idős bácsitól hallottam, hogy a két világháború között az akkori megyetanács negyedannyi fővel működött (egyébként a mainál sokkal hatékonyabban), mint most. Waze, a megye ugyanakkora most is, a lakosság meg csak fogyott azóta! És akkor a számítógépekről és egyéb „technikai vívmányokról” még nem is beszéltem. Akkor hogy is van ez? Én itt ki merem jelenteni, hogy a közalkalmazottak, köztisztviselők minimum felét simán ki lehetne rúgni a fenébe, anélkül, hogy a „szolgáltatás” színvonala bármiben is csökkenne. Csak ugye az a nem mindegy, hogy melyik felét rúgjuk ki... Egyszer egy haverommal vitatkoztunk erről, aki nagyon fel volt háborodva, hogy de hát akkor azoka a szegény emberek munkanélküliek lesznek, miből él majd meg a családjuk, jön a nemzethalál! Persze megértem, hogy most jól be vannak sz@rva a kedves közalkalmazottak-köztisztviselők, mert ennyi ésszel és a munkához való ilyen hozzáállással tényleg nem fognak semmilyen munkát találni a versenyszférában, pláne nem ennyi pénzért! De ez a helyzet akkor is tarthatatlan! Ha megnézzük a vasút példáját: ha a német vasútnál tényleg 80 ezren dolgoznak, ez a 82 milliós népességre vetítve azt jelenti, hogy 1025 jóemberre jut egy vasutas. Nálunk ez 178, több mint 17-szer annyi! Akkor miről beszélünk? És ezt mi fizetjük meg! Arról nem is beszélve, hogy a német vasút jól működik, a magyar meg 17-szer annyi emberrel sem. Persze nem a diósjenői BZMOT-ot üresen ide-oda tologató vasutasok viszik el a nagy lóvét, hanem a bazi nagy vízfej. Ezért én nagyon örülök, hogy végre felül is felismerték, hogy a vízfej leépítésén kell kezdeni... A szárnyvonalak bezárásával tényleg nem sok pénzt lehet megspórolni, de ha feleslegesek, akkor minek??? Persze a jó kis korrupciógyanús ügyleteket is ki kell vizsgálni. És a végén talán majd végre tényleg hatékonyabb lesz a vasút, és valami a reálishoz közelebbi önköltség jön ki utaskilométerenként. Waze, nem normális, hogy ha ketten kocsival mennek, akkor már messze olcsóbb, mint a vonat (az amortizációt nem számolva persze), de ha valaki egyedül megy egy kis fogyasztású autóval, még így sem sokkal drágább, mint egy IC pótjegyekkel megspékelt vonatjegy...

Ha már az IC-knél tartunk. Régen az IC-k tényleg két nagyobb város közötti minél gyorsabb utazást szolgálták (pláne amíg normálisan működött a késések miatti pótjegy-visszatérítés). Ma meg már minden bokornál megállnak. Persze ez annak a pár embernek nagyon jó, akik ott akarnak felszállni, de a többségnek nem. Úgy látom, hogy az IC pótjegyet egyre inkább azért kell megfizetnünk, hogy ne hányjuk el magunkat egy gyorsvonati vagonba belépve, és nem azért, hogy gyorsabban utazhassunk. Na meg persze azért is, mert a MÁV szépen szisztematikusan megszüntette az IC-knek „konkurenciát” jelentő gyors- és expresszvonatokat, köztük olyanokat is, amelyek mindig teltházasak voltak. Így az IC ma már nem opció, hanem kényszerűség: vagy IC-vel mész, vagy nem mész. Na ez a nagy szemétség! És hogy hétvégenként nincs elég IC kocsi? Waze, akkor indítsanak gyorsvonatot! Jobban mondva állítsák vissza a megszüntetetteket! A kedves MÁV-os vezetőknek üzenem: a hétvégi utasok többsége bizony nem érzi úgy, hogy leesne az aranygyűrű az ujjáról, ha „csak” gyorsvonattal menne!

A kedvezmények megnyirbálása. Na szerintem ez egy nagy-nagy baromság, úgy, ahogy van. A diákok és hallgatók kedvezményének 50%-ra csökkentését még el tudom fogadni, de azt, hogy a hallgatóknak ez csak az iskola és a lakóhely között jár, már nem. És azt sem, hogy pl. a levelezős hallgatóknak nem jár kedvezmény. A hallgatókat nem az iskolába járás miatt illetné meg a kedvezmény, hanem mert általában nincs saját jövedelmük (ld. még tandíj). Ellentétben pl. a nyugdíjasokkal. Én nem akarom bántani az időseket, mert tényleg végigdolgoztak egy életet, de a velük szemben alkalmazott pozitív diszkrimináció engem baromira irritál. Egy nyugdíjasnak általában van saját háza/lakása, van egy biztos jövedelme, szép nyugodtan élhet, és ha elmúlt 65, még ingyen is utazhat. Ezzel szemben egy pályakezdő fiatalnak, pláne egy egyetemistának mennyivel nehezebb, sokszor szinte semmi jövedelmük nincs, még mindent meg kell teremteniük maguknak, és mégis őket szivatják lépten-nyomon. Én tudom, hogy hatalmas választói réteget jelentenek az idősek, de ez így ebben a formában akkor sem kóser. A határon túli diákok 50%-is kedvezményéről meg ugyanaz a véleményem, mint az előttem szólóknak: semmiképpen nem korrekt, hogy nagyobb kedvezmény illesse meg őket, mint az anyaországban elő magyarokat! Vegyük már észre, hogy az ilyesfajta diszkrimináció egy újabb ok, hogy ne szeressük a határon túliakat! És ez senkinek sem jó. És akkor a menekültek ingyenes utazásáról még nem is beszéltem... Ja, és a közalkalmazottak kedvezménye. Eddig még senki embert nem találtam, aki el tudta volna magyarázni nekem, hogy ez nekik miért jár (a temérdek egyéb juttatásuk mellé). Mert ha még valami továbbképzésre megy, akkor felőlem utazhat akár ingyen is, hátha ragad rá valami a koszon kívül, többségükre igencsak ráfér... De könyörgöm: miért utazhat egy közalkalmazott olcsóbban a Balatonra, mint mondjuk én? Most egy kicsit ezt is megnyirbálták, de szerintem ez még mindig sok. Persze tudom, ők is nagy szavazóbázis, de azért talán mégse kéne...

Párhuzamos vonalak megszüntetése. Egyik oldalról oké, hogy a kisforgalmú helyi vasútvonalak helyett járjanak buszok. A másik oldal, hogyaszongya ahova vonat megy, oda ne menjen busz, ez egy nagy marhaság. Nagyon jó hosszútávú buszjáratok vannak, és butaság lenne „oda vonat is megy, akkor minek”alapon megszüntetni őket. Megyeszékhelyen lakom, vonat is megy Budapestre, de van egy remek Intercity buszjáratunk is. Tiszta, kényelmes, nem sokkal lassabb, mint az IC (és sokkal hamarabb odaér, mint egy gyorsvonat), és nem is drágább, mint egy IC pótjeggyel megfejelt vonatjegy. Akkor miért kéne megszüntetni? Ne mondja nekem senki, hogy veszteségesek a mindig teltházzal közlekedő hosszútávú buszjáratok! Ha veszteségesek lennének, akkor nem mennének. Én úgy látom, hogy a Volánok sokkal racionálisabban, piacorientáltabban működnek, mint pl. a MÁV. És ha valaki ugyanazon a vonalon szívesebben menne busszal, mert mondjuk nem bírja a vonatozást, utálja a vasutasokat, vagy bármi egyéb okból, az hadd menjen busszal!

Egységes tarifa: szerintem ez is baromság. Kizárt dolog, hogy a vasút és a busz önköltsége ugyanannyi lenne, akkor mit akarunk az egységes tarifával? Ez lenne a bazi nagy piacgazdaság, kedves Kóka doktor?

A menetrendek összehangolása viszont már nagyon időszerű volt. Persze először talán hangoljuk össze a MÁV-ot saját magával, aztán jöhetnek a buszok, a HÉV meg a többi. És adnék még egy javaslatot az illetékes elvtársaknak, hátha véletlenül elolvassák. Van ugye az internetes Volán menetrend, ez tök jó. Van az Elvira is, ez megint tök jó. Na de rengetegszer előfordul, hogy a leggyorsabb, legolcsóbb utazás a vonat és a busz kombinációja lenne. Na ilyenkor előkerül a térkép, a papír, ceruza, és nagy nehezen még talán ki is lehet izzadni egy optimális megoldást. A tiszteletteljes kérdésem a következő: ugyan már, miért nem lehetne egy olyan internetes utazástervezőt összehozni, ami egyesíti a vasúti és buszos adatbázist? Mert pl. Svájcban van ilyen, és nagyon jól működik!

Hű de hosszú voltam... Szép napot mindenkinek! Árpi, te meg csak provokálj bátran, csak így tovább! :-)
Tarifák: Az egyetemisták 0%-os kedvezménye szerintem durva. (Nem vagyok érintett...) Ha jól emlékszem, annakidején úgy lett 67,5 az 50%-ból, hogy az új diákigazolványok megjelenésekor (valakinek jó pénz volt az is...) nem derült ki belőle, hogy mi az illető álandó-ideiglenes lakcíme, a kalauz-ellenőr meg nem kérhet személyit, így aztán legyen egységes. A vicc az volt, hogy bár a régi rendszerben benne volt a diákban az állandó+ideiglenes lakcím, mégis kellett külön kis igazolvány a Volán és egy másik a MÁV részéről, mert ők szeretik a bürokráciát...
Most akkor hogy megint nem lesz egységes az iskolába vs. bárhová, felvethető, hogy miért nem működik mostan a régi indoklás - vagy akkor, vagy most hazudva lett itt kérem.
Szegény egyetemistákat sajnálom. A 65 év felettieket 100%-ban támogatja az állam, pedig van nekik nyugdíjuk. Mivel negatív a nyugdíjkassza szaldója, az ilyen idősek eleve többet kapnak, mint amit befizettek, egyrészt a fiatalabban elhunytak befizetéseiből, másrészt az állam kiegészítéseiből. Mindenesetre van nekik jövedelmük, szegény egyetemistát meg még a FER is húzza. Nem is beszélve Hans Jürgen keletnémet nosztalgiaturistáról, akit szintén 100%-ban, vagy a már említett magyarigazolvény...
Mellékvonalak: abszurd volt sok helyen. Pécsváradi vagyok, itt úgy tűnik marad a vasút, de minek. Mindenki busszal megy, mert az sűrűbben jár és nem 54 perc, hanem 26-32 perc. Kivéve a vasutasok. (Egyszer utaztam vele 1,5 éve, kerékpárszállítási célzattal, de le is tekerhető az a 23 km - a nem városi szakaszokon még le is előzhetjük a vonatot :-) Ráadásul nyeli a pénzt. Például egy komplett domboldalt elhordtak és zúzott követ tettek a helyére, mert az agyak megcsúszott (merthogy kivágták az akácfákat). Több millióba került. Aztán a sok ellopott-pótolt rézdrót a fénysorompóknál. A hidak az új elkerülő út felett Pécsen. Mindez azért a néhány vasutasért, aki ingyen utazik vele. Jó, talán van még néhány munkanélküli is, akinek számít az a pár Ft, amivel a vasút olcsóbb - de ha nem elsz olcsóbb, akkor ők is odébbállnak.
A másik jogállami irracionalitás a "szüneteltetés". Merthogy a törvény szerint rekultiválni kell, mi betartjuk a törvényt. Különben elvihetnénk a sineket ócskavasba, a talpfákat az erőműbe, stb., de mi inkább hagyjuk, nője be az akác, mert a környezetvédelem (rekultiváció) nekünk fontos. Ja, és persze lehetne egy csomó privatizációs bevétel a területek eladásából, így meg nem.
noplease
En emlekszem arra, amikor a pecsvaradi vonat fel ora alatt bent volt pecsett...
Mikor meg volt penzuk az embereknek pecsre jarni hetvegen ugye. vasarolgatni, korzózni. hetkozben a piacra vinni ezt azt.
A mav is sokat tehet arrol, hogy a pecsvaradi vasut egy kalap szar.

Lenti zalaszentiván? vonalat lehetne elemezni, évekkel ezelött amikor sokat jártam rajta, gyakran járt a piroska és mindig voltak rajta. Sokszor tömötten. Sikerült olyan menetrendet csinálni, hogy esélytelen.

Lehet nyomni a kapittalista dumát, az én szemem elött a privatizációs módszerek lebegnek. Elöször szarrá amortizáljuk fillérekért eladjuk, aztán haverok megveszik. Vagy a kis hasznu vagy veszteséges vonalakat bezárjuk leválasztjuk, a pénzeseket meg kiprivatizáljuk a haveroknak jó pénzen.

Csak példaképpen, a BKV sem szivesen enged külsőst a vonalai környékére, mert a jobb vonalakat elvinnék a szarok meg a nyakukon maradna.
noplease,

milyen privatizációs bevétel? ki a rák venné meg a simagöröngyös felső-i állomást? munkanélküliség 82%, átlagéletkor 62 év?

egyébként meg a sineket el lehet vinni, a talpfákkal együtt, mert a rekultiváció pont azt jelenti. a probléma a töltéssel van, na azt kurva drága szétszedni. meg összerakni is.
lévén egyébként a vasútépítés költségeiből kb. 80% a földmunkára megy el. szóval, ha a töltés megmarad, igen olcsón vissza lehet állítani a forgalmat.
dark future

melyik IC nem áll meg Kelenföldön? nem árt tudni.

Árpád

nekem például egy húsz évvel ezelőtti szárnyvonal-megszüntetés miatt van jogosítványom. nem tudtam másképp eljutni nagyanyámhoz. egy városban élt. a buszra akkor sem (miként ma sem) lehetett felférni. a busz mint alternatíva nálunk nagyon vitatható. ha van, akkor is kisebb horror. világítás, olvasás, wc, büfé elfelejtve, helyette olajszag. a héten próbáltam utoljára. nem lehetne egy drágább/színvonalasabb vasútban gondolkodnunk?

amúgy ez a vonal szerepelt a megszüntetendő vonalak listáján. vagy 15 éve felszedték a síneket is. azért nem semmi.
Csak halkan jegyeznek meg par dolgot a magyar vasuttal. ertheto a szarnyvonalak megszuntetese hisz eljart felettuk az ido, de miert nem lehet felujitani oket? A kis Flirt vonatokat erre talaltak ki. Svajcban erre hasznaljak oket, es itt nincs olyan falu szinte amit nem lehet lerni vasutan. Meg akkor is ha csak paran utaznak rajta, bar ilyet ritkan latni, hala az utasbarat menetrendnek, tisztasagnak, pontossagnak, udvariassagnak. Mikor fogjuk mi azt megelni otthon h a kalauz 3 nyelven beszel(nemet, francia, angol)? El kell ismerni, h a vonat nagyon draga Svajcban(genf-zurich oda-vissza 25000 ft ami 2,5 ora utazast jelent) es senkinek nincs alanyi jogon kedvezmenye. Viszont mindenki vehet maganak 50% kedvezmenyre jogosito berletet. Vagy eves berletet. ami ervenyes az orszag egesz teruletere.
Barmire(ertsd vonat, hajo, busz, varosi tomegkozlekedes) aminek az ara 480000ft, 26 ev alatt csak 320000/ev. Lehet kicsit soknak tunik, Magyarorszagon mennyibe is kerul egy mondjuk 70km re felnott berlet?
Tudom az ellenerv a kovetkezo: de hat az Svajc, nekik van penzuk ilyenre.
ja, ertem. ;)Nekunk meg nincs, es ilyen mentalitassal nem is lesz. :(
noplease:

1) az egyetemisták többnyire szülőknél/koleszban laknak vagy a szülők támogatják őket, így kevesebb a kiadásuk, mint egy nyugdíjasnak. vidéki egyetemisták meg tanuljanak, hogy bejussanak a koleszba, végső esetben vegyenek ki többen egy lakást, úgy nem olyan drága, mint a nyugdíjasnak fenntartania a lakását

2) ha így se jön ki a pénzéből (szülők nem tudják támogatni stb), akkor meg dolgozzon. már részmunkaidőben is egész szép pénzeket lehet keresni, de ahhoz mindenesetre eleget, hogy ne haljon éhen. az, hogy kéthetente hétvégén hazautazik, nem nagy költség az egyéb kiadásokhoz képest (egy esti kocsmázás alatt elmegy annyi sörre)

mielőtt bárki megkérdezi: igen, egyetemista vagyok, és igen, dolgozom mellette.
Elvileg a 9 utasos vonalakat valóban célszerű lenne Volán-buszra cserélni. De azért nem ártana MÁV-tól független utasszámlálás és hatástanulmány elötte. Valószínüleg más eredményre jutnának, mint a MÁV.
A tömegközlekedést célszerű államilag támogatni és nem piacgazdasági szemlélet alapján kezelni ( közlekedési dugók, környezetvédelem, szociális okok stb.). De semmiesetre sem úgy, ahogyan ez nálunk történik.
A falusi és a kisvárosi embereknek ugyanazokra az állami szolgáltatásokra lenne joguk, mint a budaoestieknek. Ugyanúgy fizetnek adót, nem? Mégis: egy falusi negyedannyi, kivárosi harmadannyi állami támogatást(szolgáltatást kap), mint egy fővárosi.
Mostanában nem járok (szerencsére) vonattal, így lehet, hogy változott, de régen a pécsi IC csak fölfelé állt meg Kelenföldön, lefelé nem, be kellett menni a Délibe. Még régebben meg fölfelé sem állt meg, az is vívmány volt, hogy legalább leszállni lehessen róla...
Nooormális: A vízfejet nem az emberek száma vagy a terület nagysága okozza, hanem a szabályok, előírások, papírmunka növekedése. Vagyis ne reménykedj abban, hogy akár a MÁV-nál, akár általában csökkenni fog a bürokrácia.
Refrom...na ja...akkor ezt segítsetek megérteni: az ország egyik kultúrális, sport, gazdasági, oktatási központja (Szeged) és fővárosunk közt NEM LESZ IC. Viszont mostantól az év végéig szinte minden egyes vonat IC lesz! Én sokat utazok Budapest és Szeged között, mindig IC-vel, és mindig sokan vannak rajta...ez miért racionális reform? Az egyik legnagyobb vidéki városból, régióközpontból nem lehet majd kultúrált körülmények közt eljutni BP-re...reform...
Ja, kihagytam a magyar közlekedés fejlesztésének legfontosabb alapkövét: felejtsük már el azt a rohadt 4-es metrót! Én megértem, hogy Demszky valami igazán maradandót akar alkotni, lelki szemei előtt az lebeg, hogy még 2030-ban is azt mondja a nagymama a unokájának a Kelenföldi Pu és a Keleti között: "Látod, kisunokám, ezt a csodálatos metrót Demszky bácsinak köszönhetjük, áldassék a neve!" Demszky-t kicsit sem érdeklik a gazdasági racionalitások (ld. VEKE-tanulmány), a nyugati példák, ő 4-es metrót akar és punktum! Tipikus csőlátás! A budapesti közlekedésben nem az a baj, hogy nem lehet elutni Kelenföldről a Baross térre, hanem a bazi nagy átmenő forgalom. Óriási rejtély számomra, hogy miért nem az M0 befejezése élvez prioritást, és miért ez a nyavalyás metró. Abból a megspórol 400 milliárdból elég sok mindenre jutna... Vagy ha már mindenképpen meg kell csinálni a 4-es metrót (mert Demszky nem egy könnyen meggyőzhető ember ugye), akkor legalább csináljuk meg normálisan, hogy legyen is értelme (megint ld. VEKE-tanulmány).

Paramo: A kistelepülések kisvasutjának felújításával az a gond, hogy a sínen ugye csak vonat mehet. Igen, az utak is szarok, de ha ugyanabból a pénzből inkább az utakat újítjuk fel az ezer éves vasúti pályák helyett, akkor sokkal többen élvezhetik az előnyét. A svájci helyzet tényleg ilyen, én is utaztam arrafelé vonattal. Megveszi a jómunkásember a félárú jegyre jogosító bérletet (nem olyan veszettül drága), aztán mindjárt nem olyan vészes az útiköltség. De hogy ne legyen kolbászból a kerítés: a svájci vonatok is jó retkesek ám... :-)
Quicksilver: Vízfej alatt nem az adminisztációs személyzetet értettem, hanem a rengeteg ilyen-olyan-amolyan fűmuftit: igazgatót, osztályvezetőt, stb. Nem a papírmunka miatt van szükség rájuk, sőt valójában nagy részükre nincs is szükség. Megint csak visszanyúlnék a fritzekre: hogy a túróba tud 17-ed annyi emberrel hatékonyan működni a német vasút???
Számoljunk már egy picit... Sz'al Győr-Bp járat januártól felnőttáron 2000 Ft.

Mindenki kiszámolhatja magának btw:

tompika.symbion.hu/dijszamolo/

125 km városhatártól városhatárig
Fogyasszon a kocsi 100-on 7 litert
Legyen a benzin mondjuk 260 Ft

1.25x7x260 = 2250 Ft.

Ok, ebbe autópályadíj nincs benne, a havi az 4200.

Tehát ha ketten kocsiznak, jobban megéri(!)

Mi a fenének kell tömegközlekedés akkor? Szedjük fel a sineket, adjuk a szegényeknek, és mindenki vegyen egy kocsit, ugyanannyiba kerül...

Ha veszteségesebb vonattal közlekedni 200-an nyomorogva, mint kocsival kettesben, ott komoly problémák lesznek...
Diakkaedvezmeny: nem ertem en ezt, 1998-ban (akkoriban jartam suliba) is csak a suli, es a lakhely kozott jart. Most akkor mi van ?

Autopalya: az autosok fizetnek az uthasznalat (utalap/sulyado), es epitesert is. megint mas, hogy lehet nem oda kerul.

Vasut: amennyire en vonatoztam a vilagban, vannak olcsobbak, es dragabbak is fuggetlenul a minosegtol. A Szeged-Bp, peldaul itthon mindig tomve van, azt egyszeruen keptelenseg nem nyeresegesen uzemeltetni, de a MAV-nak sikerul. Szoval a jegyarakkal nem biztos, hogy baj van. De aki ismeri a mavot, hat ott rengeteg baj van. Es nem igaz, hogy attol rossz a MAV, hogy felteszed a labad, felteszed te azt kulfoldon is, de ettol nem kell ugy kinezzen a kocsi, mintha egy veccet robbantottak volna fel benne, nem is ertem mitol koszos ? Amugy en szeretem meg koszosan is a vonatot, mert kenyelmes.

Allami vasut/nemzethalal: kommunizmus mar megint, en azzal le is tudom ezt a vitat, hogy a szocialisan erzekeny ismeroseim, nagy nemzetvedes kozepette, valahogy mindig betegszabadsagon epitik a nyarolot, vagy akarmit... A managerekrol meg nem sok jot tudnek mondani, egy magan cegnel csak azert mukodik, mert valakinek hianyozni fog a love elobb utobb. (persze vannak azert jok is)

Koka: Na hat aki azert ert a gazdasaghoz, es manager is (vagy volt), az tudja, hogy Koka nem ert semmihez sem, de legelabb kimozditja a holtpontrol a dolgokat. Az nagy erdem, plane ilyen kozegben. Nem eleg, hogy jobbrol tamadjak (lasd kommunizmus meg mindig), hanem belulrol is furjak.
BP-Szeged IC: mindenki ezzel jon, de vegyetek mar eszre hogy igen 10 percet vesztesz most, de 1 orankent jar mostmar, nem 2 orankent. Vagyis, ha csak nem pontosan ersz ki az allomasra (ha nincs jegyed akkor +40perc a penztar), akkor 6:4-hez az eselye, hogy hamarabb otthon vagy. Ne csak a hirTV-t nezzuk mar.

Vasuti maganfuvarozas: a palyahasznalati dij itt a legmagasabb az EU-ban, kiugroan. Szoval aki vasuton szallitatna, annak nagy rafizetsre kell szamitania, tobbek kozott ezert sem lehetett kivinni a magyar buzat, mert tul sokba kerult volna. Egyebkent itt is volt valami valtoztatas, csak az nem kapott akkora reklamot.
most komolyan azt gondolod, Tóta, hogy attól lesz rentábilis a MÁV, ha elveszik a diákoktól a kedvezményt? tőlem legyen 50%, ne 67,5%, de könyörgöm, Pest-Szeged 5000ért??? persze mindenki maradjon a seggén, nem kell össze-vissza utazgatni, ha nem tetszik, akkor meg el lehet takarodni az országból, ugye?
az meg, hogy "a hülyéknek is kell egy párt" újfent egy kiváló megjegyzés volt... :S
Nooormális: Azoktól pláne nem fog megszabadulni sem az ország, sem a MÁV. Ők döntenek erről...
"Koka nem ert semmihez sem"

No a közgazdaságtanhoz biztosan nem. A munkatársam ott volt Miskolcon egy konferencián (a közgazdász hallgatók országos szervezetének égisze alatt szervezték), és le volt dermedve, hogy milyen hülyeségeket bír beszélni ez az ember. Először csak a diákság röhögött rajta, utána már a tanárok is. Teljes inkompetencia, de lelkesen előadva. Nem tudom, hogy eredeti szakmájában (orvos) milyen lehetett a srác, de közgazdászként...

Attól, hogy volt valakinek két jó seftje az életében (az egyik ráadásul erős állami megtámogatással, nem egészen tisztázott körülmények között), meg a Ferinek a haverja, még nem biztos, hogy jó szakember.

Kedvencem tőle a "koncepciós szerződés", amit valami kormányülés utáni sajtótájékoztatón nyögött be (fenn van a neten valami hivatalos helyen a duma), és ez nem nyelvbotlás volt, tényleg ezen a szinten áll.

Egyébként meg 32 évesen meg ne nyilatkozza oda flegmán, hogy az alapkutatások feleslegesek, és csak azzal kell foglalkozni, ami közvetlenül pénzt hozhat, mert a népek könnyen a feje helyére képzelhetnek egy nagy pöcsöt...

No ennyit a témáról, a végén még megvádoltok, hogy koncessziós perbe akarom fogni Kókát.
Quicksilver: Egyetértünk. De ugye a remény hal meg utoljára... :-)

dark future: Kóka lehet, hogy nem ért a közgazdaságtanhoz, de azt azért bizonyára neked is feltűnt, hogy kis hazánkban nem divat szakembereket miniszterré kinevezni... Ennek régi hagyománya van, nem tudom pl. Kossuth Lajos mennyit értett a közgazdaságtanhoz, amikor kinevezték pénzügyminiszternek... Meg mondhatnám aktális külügyminiszterünket is, aki oda nyilatkozott, hogy ugyan nem ért hozzá, de majd belejön. Waze, ennyiből bármelyikünket kinevezhették volna... Amúgy Dr. Fónagy János végzettsége az országgyűlés honlapja alapján: kép. könyvelő, v. statisztikus, csónaképítő asztalos, jogász.
nem az a dolga a miniszternek, hogy szakember legyen, hanem, hogy szakemberek elemzéseit megvizsgálva, lobbistákat meghallgatva, stbstsb hozzon politikailag tartható, szakmailag védhető döntéseket.

Különben tényleg nem értem. Amikor hazamegyek a szülőfalumba, Ceglédig vonattal megyek. Onnan busszal. Mindig tömve van és sosem jó a csatlakozás. Mindegy, míg várakozok, a Grill bisztróban beveszek egy kávét, elolvasok pár kiskegyedet(!) meg sztorimagazint :o) Cegléd és Középfölde között volt vasút, keskeny nyomtávú. Mire én megszülettem, addigra megszüntették. Persze a kettő között nincsen ok-okozati összefüggés. Buszjárat van. És senki sem hőzöng hogy kell vasút Középföldére.
Van busz. Mert van út. Sőt, Marika néninek megáll a busz két megálló közt is mert fájós a lába szegénynek. Mármint Marika néninek. Kilenc ember miatt nem kell zsuzsivonat, akárhogy is érdekvéd a majom képviselő elvtelenül, csak azért hogy úgy tessék hogy csinál valamit a választóiért.

Árpád! Az olyantól hogy "bicajos menjen bicajjal" mindig belilul az agyam. Pont te ne mondj ilyet, aki kardoskodik az ész használata mellett! :o)
Mondhatnánk akkor azt is hogy a siklóernyős menjen fel a hegyre siklóernyővel. Vagy a síelő halszálkázzon el Kitzbühelig. Teljesen megértem a morgolódókat amikor nem tudnak fellépni a vonatra mert ott vannak a bicajok. Én is morgok ha nem tudok felszállni vasárnap a szegedi vonatra Cegléden, mert mindenütt óriástáskák vannak. Évek óta. A MÁV meg baszikse odapattintani még három kocsit a vonat mögé. Pedig még úgy is lenne álló utas. Tényleg rá kellene már ereszteni valami optimalizáló rutint erre a MÁV-nak nevezett szörnyetegre.
A dologgal addig nincs is nagy baj, amíg csak a miniszter hülye (pontosabban politikus, akit a pártja küldött). Biztos ami biztos, mellé tesznek egy másik hülyét is, bocsánat, pártpolitikust, ő a miniszterhelyettes, leánykori nevén politikai államtitkár. De hogy megszüntessék az egyetlen vezető posztját, aki talán még ért is valamit a dolgához (ő volt a közigazgatási államtitkár), az hatalmas baromság volt. Mitöbb bűn. Azóta szerintem az osztályvezetők irányítják a gépezetet...

Rájött erre a Párt is, vissza is akarják már csinálni iziben.

A csúcs egyébként nem Kóka, hanem Szekeres, a nagy túlélőmester. Szerintem nem tudna megkülönböztetni egy BMP-t a T-72-től. Tényleg minden faxkalapból lehet miniszter, ha amúgy jó a pártban a fekvése.

Bár ez a téma itt OFF, hagyjuk is.
nem értem miért akar mindenki tömött vonatokat. próbált már valamelyikőtök tömött vonaton kefélni?
nomac 2006.12.10. 14:35:30

"BP-Szeged IC: mindenki ezzel jon, de vegyetek mar eszre hogy igen 10 percet vesztesz most, de 1 orankent jar mostmar, nem 2 orankent. Vagyis, ha csak nem pontosan ersz ki az allomasra (ha nincs jegyed akkor +40perc a penztar), akkor 6:4-hez az eselye, hogy hamarabb otthon vagy. Ne csak a hirTV-t nezzuk mar."

hmm... ma is tanultam valamit. pl. hogy biztos csak a hírTV-t nézem, mert egy gigászi farokságnak tartom a szegedi IC megszűntetését. én történetesen most jöttem este haza szegedről, és NEM +10 perc az IC-hez képest az új módi, hanem +20. már bocsi. btw meg enyhe túlzás a jegyvásárlásra rádobni 40 percet, de mindegy. neked biztos így sikerül mindig. szar ügy.

a helyzet a valóságban egyébként így néz ki: az alap IC vonatra indulás előtt kb. 15 perccel rányomtak 4 db koszos, retkes, büdös vagont, hogy arra szálljanak a nem helyjegyesek. és így lőn vala, felszálltunk. nem tudom, hogy az immár kamu IC-n hányan voltak, de a plusz vagonokon iszonyú tömegnyomor volt. értelmes ember nyilván nem vesz pótjegyet egy ilyen vonatra, ugyanis IC-n utazni nem a kényelmi funkciókért akar az ember, hanem a relatív gyorsaságért. ugyebár. amiből most elvettek úgy 20 percet.
Tóta W. Árpád 2006.12.09. 00:01:42
"biciklis menjen bicilklivel."
Ez mekkora szar duma! Te meg menjél gyalog, van lábad, minek neked az állami kocsi :)
A vasúti bicikliszállítás egy _lehetőség_, hogy én pl. pesti lakosként családostul, a saját kerómmal túrázzak a Bükkben anélkül, hogy eltekernék odáig.
Ennek nincs ám köze a vasútreformhoz, tudok példát buszon való bicikliszállításra is.


ElChe 2006.12.09. 13:30:05
"A bicikli semmilyen formában nem alternatíva egy Budapesthez hasonló városban. ... De persze a jogvédők Pestre követelik a marginális jelentőségű bicikliutakat"

Javasolnék egy kiruccanást Münchenbe, Koppenhágába, Amsterdamba, de mostanában már talán Londonba is.

A bicikliutakat meg nem a jogvédők követelik, hanem a budapesti rendszeres és potenciális biciklisták jelentéktelen soktízezres csoportja...
bioid: ok, nem volt épp kedvem belemenni abba a vitába, hogy akkor most tartsunk-e meg vonalakat azért, mert a néni azon szállítja a biciklit.
létező, forgalmas vonalakon persze meg kell oldani, busszal se lehetetlen, van csomagtartója.

ja és egy nagyvárosban igenis működhet a biciklizés, de ehhez Budapestet nagyon át kellene szabni. mindenekelőtt kábé két-háromszázezer autós-motoros faszparasztot deportálni kell valami pusztára, a maradéknak resetelni az agyát, elmagyarázni, hogy nem lesz nagyobb a farka a kocsitól, meg nem háború van az utcán, hanem közlekedés... hosszú műtét.

tavasszal voltam 2 hetet Dániában, és szerencsére jó kalauzom volt, azt néztem mindenhol, hogy mit lehetne átvenni azokból a módszerekből, Koppenhága közlekedéséből többek közt. de sajnos azzal kezdődne az is, hogy nagy mennyiségű dán polgárt telepítünk be.
Őszintén szólva én egyetértek a mellékvonalak bezárásával, és szerintem nem is komoly ellenzéki felvetés azzal érvelni, hogy egy naponta 15 utast szállító bzmot leállítása majd jól tönkreteszi a kistérségeket. Itt a szokásos ellenzéki szereptévesztés működik, amikor úgy látják, kormányon levők minden egyes megmozdulásának minél hangosabb kritizálásában van az érték.

Ugyanakkor a MÁV megjavítását (és általánosságban a jelenlegi gazdasági helyzet javítását) célzó tevékenységből mégiscsak kimaradt valami. Ez pedig az üzlet növelésének gondolata. Mert a tycoonban helyes intézkedés a veszteséges mellékvonalak bezárása, de jobban járunk, ha közben azokat a lehetőségeket keressük, ahol lehetőség van bevételt szerezni. Ráadásul a gazdasági növekedésünk még mindig meghaladja az EU átlagot, tehát a Tycoon "economy is blooming" szakaszában vagyunk. Felváltva kellene lépkedni a fekete és a fehér figurával, egy kis elvonás itt, majd egy kis gyorsítás ott, egykismegtakarítás amott, beruházás itt, stb. És ez - szerintem tycoonnal szimulálhatóan is - végül jobb eredményt hoz, mint amikor csak a fekete bábukkal lépek (ilyesmire akkor lenne szükség, ha a gazdasági növekedés átcsapott volna masszív és abszolút csökkenésbe, de Magyarországon erről nincs szó).

Hogy a magyarokat ki kellene telepíteni, meg a dánok jobbak, nem hiszem. Hisz mindnyájan barbárok voltunk a római birodalom korában. Ha jók a szabályok, jobb a környezet, az intelligensebb nézőpont győz a végén, a dánokkal is így volt, korábban (emlékszünk-e, hogy Keresztély király dávid-csillagos karszallaggal lovagolt ki a német megszállás alatt?)
Mivel sikerrel tanultam annakidejében bizberesnek, láttam a vasutat belülrõl is. Ne tudd meg. Az egyik most felszámolt vonalon az én szakközepes tanulmányaim idején nem volt egyetlen ép faalj 5 km-en! A vasúti hidat csak egy megrakott tehervonat, meg a munkatársam faterjának a Láthatatlan Rózsaszín Egyszarvúhoz szóló kitartó imái mentették meg attól, hogy az árvíz elvigye az egészet. (Az ima azért szólt, mert az unokák is fizették volna a teheráru árát, ha vonatostól viszi a víz a hidat.)

A sajnálatos az, hogy a sok iszákos, semmirekellõ meg idióta mellett szép számmal akadó tehetséges, szorgalmas és jóeszû emberek rokkantak bele abba, amit ma MÁV-nak hívnak.

Mára sikerült lezülleszteni a valaha volt komoly céget egy nagyon rossz vicc szinvonalára. Nem tudom maradt-e még azokból a jó szakemberekbõl, akikkel én találkoztam, vagy belerokkantak. Vagy kidobták õket, mert zavaró volt a tevékenységük. Nem lopni és lógni akartak, és ez nem fért a képbe... :-(
Pontosítás: Nem volt KETTÕ ép faalj a teljes vonal tetszõlegesen kiválasztott bármely 5 kilométerén.
Tisztelt W. Árpád !

"az irány helyes, a mérték az eddigiekhez képest bátor" - ez itt egy Népszabi vezércikk '62-ből? Az irányról csak annyit: nálunk boldogabb vidékeken már 30 éve rájöttek, hogy nem ez a helyes irány. Még véletlenül se tanuljunk a hibáikból!!!

W úr, miért nem teccik azzal is foglalkozni, hogy az ominózus vonalakon miért van ma 10-19 utas naponta?
Talán az elb#szott menetrend miatt?
Talán a semmilyen csatlakozást el nem érő vonatok miatt?
Talán azért, mert a MÁV évek óta így próbálja kinyírni ezeket a vonalakat, hogy forgalom hiányára hivatkozva meg lehessen szüntetni?

Igen.

Tessenek a budapesti 44-es villanyos újkori történelmét kicsinyt tanulmányozni: főműsoridőben 20 percenként járatjuk? Persze, hogy mindenki a 7-es busszal megy. Meg is lehet szüntetni, hiszen a kutya se utazik rajta.
A gazdaságosságról meg annyit: egy BzMot ugyanannyi gázolajjal kétszer annyi utaskilométert tesz meg, mint a busz. Csak hát azt a fránya pályát a MÁV-nak köllene karbantartani, a busz meg az adófizetők pénzibül épített betonyon zötyög. Nincs is benne a buszjegy árában az aszfalt...
Nekem azt tetszik ebben a vitában, hogy aki a mellékvonalak megszüntetése mellett érvel, az nem olvasta el, sem a GYSEV, sem az ÖBB oldalát.
Ott ez nem gond.
Itt minden gond.
Túl sok a vonat, a Nyugatiba nemenjenek, mert zavarják majd a kormány munkáját, a Délibe se, mert ott irodaház lesz, mert minek a sok vonat...
Persze a Volán nem fog elmenni sehova sem, mert ahhoz utat kéne karbantartani, amir még annyira sincs pénz, mint a vonatra.
Igen, menjünk biciklivel...
Nem csak Budapesten nincs bicikli út, ez országos probléma.
Tehát szüntessük meg a mellékvonalakat, mert ugyan, a Volán sem megy oda, de nem gazdaságos és majd járnak autóval a minimálbéres dolgozók, meg arra nem MSZP vagy SZDSZ szavazók vannak, így dögöljenek meg...
Értelem:
Ahová a Volán nem jár, nem is fog persze, ott szüntessük meg a szárnyvonalakat.
Logikus....

leül, egyes. ezeken a helyeken jár a volán. a reform főeleme a duplikált tömegközlekedés megszüntetése.
Azert a duplikaltsag elvben versenyt indukalna, ami persze alapbol nincs, mivel a mavnak nem kell (pontosabban visszakapja) jovedeki adot fizetnie a gazolajra, a volannak meg kell, sot az utalap is benne van a jegyarban, mert az uzemenyag arat is fizetetd a buszon. Es igen eleg valoszinu, hogy ennyit dolgoznak 300 nem mszp szavazo leepitesere, uram atyam...
Leül, egyes...

Te jártál már vidéken?
Szerinted a Volán és a MÁV közlekedés lefedi egymást?
A 10.000 kilométer tönkrement úton szerinted mi fog közlekedni?
A Letenye-Rédics vonal megszüntetése is idő kérdése, mivel rajta van a listán...
A reformnak nincs főeleme. A reform főeleme, a legdrágább közlekedés létrehozása.
A GYSEV és az ÖBB ezt megoldja...
Ha vetted volna a fáradságot, hogy utánanézz, most okosan hajthatnád álomra a fejedet...
Mellesleg a Volánok semmivel nem állnak jobban, mint a MÁV... (Egyébbként, ha figyeltél volna és nem a körmödet piszkálod az órán, akkor emlékeznél rá, hogy a kisbusz verziót ezért vetették fel, mert nem mindenhol van busz, vagy épp nem akkor amikor munkába mennek az emberek...)
Gondolom a reform része a MÁV Cargo eladása is...
Egyébbként, ha igazad lenne, akkor Bp.-en kéne először megszüntetni járatokat, mert itt arányaiban nagyobb a veszteség, mint a MÁV-nál és van jópár párhuzamos járat...
Tudod, reform...
Oldeye: ennek a frocsogesnek semmi ertelme, esetleg irnal valami konkretumot ? Hol van az a 10e km rossz ut amin nem tud menni a busz ? Miert kell az a vonat annyira oda ? Szerintem eleg sok pestinek nincs kozel vonat, megis megvannak. Sot van ahol busz se nagyon van. Masreszrol meg a vonat persze gazdasagosab LEHETNE, de nem az. Olvasd vegig a topicot, vonat lesz mindenutt, ha gazdagok leszunk es/vagy visszajon a kommunizmus. Tudom, sokan varjak...
Árpád!
Igy már OK.
Magam részéről nem hiszek abban, hogy a magyar különleges állatfaj. Ő sem parkol bicikliúton, nem megy buszsávban, ha picsánrugják érte. Az a baj, hogy nem rúgják...

Amúgy Budapesten még a mai körülmények közt is évről évre meredeken növekszik a kerekezők száma. Ezért nem igaz,hogy az apró lépések önmagukban értelmetlenek. A baj az, hogy nem léteznek :( .
PDA_FAN!

Van igazság abban, amit mondasz.
De a mellékvonalak egy része menthetetlen, és minden rá fordított fillér pénzkidobás.
Ezek cca. 100 éve épültek teljesen más igények kiszolgálására. A vasút akkor az _egyetlen_ korszerű közlekedési lehetőség volt, és az utasok nem siettek.
Az a mellékvonal, amelyiken 20-szal kanyarog össze-vissza a vonat, amelyiknek megállói a településtől kilométerekre vannak, amelyik elkerüli a tényegesen fontos településeket, és néhányszáz lelkes falvakat köt össze párezres községekkel, ott nincs és nem is várható utas. Le vannak rohadva, de eleve nem épültek nagy sebességre, ezért a rendbetétel elfogadható szintre gyakorlatilag újjáépítést, sokmilliárdos soha-meg-nem térülő beruházást jelentene. Sokkal olcsóbb és semmivel sem rosszabb szolgáltatást lehet nyújtani busszal. (Hiszen az eléri a faluközpontot, valamint azt az infrastruktúrát használja, amit úgyis fenn kell tartani: a közutat.)

A "nyugati példák" már átéltek egy vagy több vasútmegszűntetési hullámot. Amit ma láttok, az a maradák. Amiről úgy ítélték, hogy maradhat. Ilyen nálunk is lesz. nem egy. De ami menthetetlen, azt hagyjuk. R.I.P. Akkor talán több pénz jut majd a menthetőkre.
oldeye:

Hogy mikor van busz, az nem megváltoztathatatlan adottság.
A lényeg, hogy a szóbanforgó mellékvonalakon sokkal olcsóbban sokkal jobb szolgáltatást tud nyújtani a busz.
A mai ráfordításból 5 vonat helyett 15 busz kijönne. Vagy lesz 5 busz, és több jut máshova, ahol több embert szolgálhat ugyanaz a pénz.
(Kóka) Elmondta, ez összesen 474 kilométernyi szakasz: ide tartozik a Pápa-Környe, a Pápa-Csorna, a Zalabér-Zalaszentgrót, a Lepsény-Hajmáskér, a Sellye-Villány, a Diósjenő-Romhány, a Kisterenye-Kál-kápolna, a Mezőcsát-Nyékládháza, a Kazincbarcika-Rudabánya, a Nyíradony-Nagykálló, a Békés-Murony, a Kunszentmiklós-Dunapataj, a Fülöpszállás-Kecskemét és a Kiskőrös-Kalocsa vonal. Tájékoztatása szerint további tizennégy szakaszt még vizsgálnak. Ezenkívül - mint mondta - öt vasúti vonalon a Volán veszi át a vonatpótló buszokkal működtetett szakaszokat, így a Pincehely-Tamási, a Lepsény-Dombóvár, a Tamási-Fürged, a Barcs-Sellye, valamint a Pécsvárad-Bátaszék vonalon Volán-autóbuszok járnak a jövőben.
nomac,

Én fizetek adót.
Nem szeretnék adót fizetni.
Ha és amennyiben fizetek, szolgáltasson az állam.
Igazad van, nem fizetek adót és akkor jöjjön a kommunizmus.
Gondolom, hogy te nem fizetsz adót, azért gondolkozol úgy, hogy az adófizetőnek semmi sem jár ( gyurcsányizmus), mert az adót köteles vagyok fizetni és az állam "ingyen" nem nyújt semmit, mert mindenért fizessek...
A buta értelmetlen, posztsztálinista fröcsögést hagyd el, ha lehet.
Itt adófizetők vannak. Tudom, hogy az már a kommunizmus lenne, ha az adófizetőők megkövetelik, hogy szolgáltasson a pénzükért az állam, dehát ezt betudom, a magyar oktatási rendszer hiányosságának, vagyis egyes emberek, egyéni tudatanságának.

Ha reform, akkor GYSEV-hez hasonló, jól működő cégeket hozok létre.
Kiváncsi lennék, hogy a környezetszennyező busz fanok bele kapkulálják e az útjavítást a költségekbe?

Az EU közúti fejlesztésre nem ad pénzt 2007-2013 között, mivel korszerűtlen. A jövőt ők a vasút fejlesztésében látják.
Közútra, egy fillért nem fogunk kapni.
A vasúti közlekedés fejlesztésére viszont, 500 milliárd Ft-ot.

Megjegyzem, hogy a Nemzeti Fejlesztési tervben is kiemelt prioritás a vasút, 1000 milliáddal.
Aki még nem tanulmányozta, nézze meg az ÖBB és a GYSEV honlapját.
Erdekes, mar a vasut is politika, elnezest kell kerjek, en azt hittem, hogy a MAV csod mindenkinek. Tudomasul veszem, hogy nem mindenkinek, es elgondolkozom.
Ez jó mély nyalintás volt...

Racionalizálás, vagy mi....persze, indítsunk óránként intercityt, (a kutya nem foglalkozik a 500 forintos pótdíjjal az egyre balkánibb állapotok mellett), gyorsvonatokkal csak átszállással lehessen eljutni a nagyobb városokba, inkább maradjon csak a Volánbusz, ahol néha száz kilométereket kell állni, mert nincs hely, mindezt ezrekért, fosszíliáknak ingyen.
Nem kell a MÁV-ot inkább úgy átalakítani, hogy ne a vezetők prémiumára menjenek el a pénzek, nem kell profi gazdálkodás és nincs szükség semmi ésszerű lépésre. Nem kell vonzóvá tenni az utasoknak, hogy legyen kedvük vonatozni, minek, csesszük szét az egészet. Sőt, szedjük fel a síneket is, nyoma se maradjon!
gratulálok...
na ja...szép dolog a racionalizálás,de nem lehetne azzal kezdeni,hogy rendberakjuk a fővonalak sínpályáit?!
(miért tesz meg egy IC 50 perc alatt egy 50 km. utat?!)
oldeye:

Vasútbarát vagyok, de nem látom be, hogy az utolsó rozsdás szögbe is kapaszkodni kellene.
Mondom: mentsük, amit érdemes.

Egy bézé talán kicsit kevesebbet szennyez, mint egy busz. Viszont az autó mindkettőnél sokkal kevésbé szennyez. Az a fő "ellenség". A kérdést nem busz vs. vonat viszonylatban kell föltenni, hanem úgy, hogy milyen módon oldható meg a vonzó és gazdaságos közösségi közlekedés a kistérségekben?

Útkarbantartás:
a vicinálisok forgalmát kiváltó buszok okozta rongálódás gyakorlatilag elhanyagolható. Néhány óránként egy busz nem oszt, nem szoroz. Ha forgalmas az út, akkor azért. Ha meg kihalt, akkor meg azért, mert hamarabb fagy szét az egész, mint amennyi idő alatt ennyi busz tönkreteszi.

Az EU vasútfejlesztési pénznek nagyon jó helye lesz, és a sokszorosát el lehetne költeni olyan helyeken, ahol tényleg kell a vasút.
Ebbe beletartozhatnak regionális vasutak, de nem az a szánalmas 14.
A NFT-II. szerint minden forintnak lesz helye, és sajnos sok valóban forgalmas vonal fejlesztésére sem igazán fog jutni.
Abbé:
Honnan hiányolod a gyorsakat? A tendencia létezik, de most mintha kifejezetten a visszájára fordult volna.

Pl. Szegedre jóval gyorsabb, óránként, pótdíjmentesen.
Debrecen/Nyíregy visszakapta a reggeli gyorsot, és kétóránként van. Miskolcra (sebes vagy mi) szintén.

Szerintem a fővonalakon a MenetRendszer az utóbbi 15 év legnagyobb húzása, nagyságrenddel jobb szolgáltatást kap az átlagjúzer. Persze akad, aki szív.
Tegnapi élmény: Pécs-Hird vasútállomásnál zárt sorompóhoz érkezek. Rutin hiányában várakozni kezdek. Ettől az időponttól kezdve a 8 percben megjelenik 1 db vasutas , majd a 9. perc végefelé a vonat is. És a tíz perces várakozás végén már mehetek is tovább. (Már kezdett hideg lenni a kocsiban, mert a motort leállítottam) Le-felszálló utasok száma nulla, a BZMot-on se láttam senkit, egy ablak be volt párásodva, _talán_ amögött volt _egy_ ingyen utazó vasutas.

Az még hagyján, hogy főállásban teljesen
értelmetlenül tologatják ezt a nagy vasat napjában párszor ide-oda, DE FRANCNAK KELL A DOLGUKRA IGYEKVŐ EMBEREKET FELTARTANI. Álljon meg a vonat a kereszteződésben, ha már úgysem utazik rajta senki...
bioid!
nézd meg a nagykanizsa-budapest viszonylatot...és akkor mond azt,hogy jó a
menetrendszer
Nekem tetszik, hogy itt hirtelen mindenki railroad tycoon lett, meg laissez-fair kapitalista, és hogy ugyebár a megtérülés. Amit hiányolok, az a hasonló számonkérő hangnem a közúti szállítmányozás kapcsán is, hiszen belétható, hogy ha a pályavasút maga nem lenne masszívan veszteséges, akkor talán a piripócsi önkormányzat is elgondolkodna azon, hogy maga üzemeltesse a Piripócs-Nagyfalu viszonylatot. Franciaországban pl a TGV járatok nagyobbik részét is az illető önkormányzatok üzemeltetik.

Dehát drága a pálya, mert kevesen használják. Nem gazdaságosss! Csakhogy marha nehezen versenyez a vasúti áruszállítás a közútival, ha az utóbbihoz az állam szinte ingyen adja a pályát! Mert lássuk be, még ha kétszer (!) annyit is kell fizetni egy 18 tonnás kamionnak a pályamatricáért, mint nekem a motorciciklimmel (ami egyébként röhej, tengelyterhelés csókolom), azért az még köszönő viszonyban sincs az építés/fenntartás valódi költségével! És akkor még csak a direkt költségekről beszélünk, a környezetszennyezésről, a gyemek- és kismamagázolásról, meg általában a kamionos típusú állatfaj garázdálkodásáról jótékonyan hallgattunk.
Noplease:
A biztosítóberendezések szar állapotban vannak, emiatt is halnak meg sokan az átjárókban, mert nem akarják megvárni, míg zöld lesz a jelző. Tőlünk nyugatabbra max 1 percre megy le a sorompó vonatonként.

tisdetur:

A MenetRendszert (integrált ütemes menetrend, ITF) még nem vezették be a teljes országban. Dunántúlon pl. csak a győri és az esztergomi vonalon van.
bioid,

az EU a vasút fejlesztést támogatja.
Jelenleg 60 USD az olajár, 2010-re 80 USD körüli árat várnak. A kínaiak és az indiaiak kezében vagyunk. Nem fognak kímélni minket és vesznek autót dögivel.
A 80 USD árnál masszívan 350 Ft biztosan lesz az üzemanyagára, ha Ft összeomlik, akkor mégtöbb.
Nincs pénz a 10.000 km elhanyagolt közút rendbehozatalára és nem is lesz.
A személygépkocsi közlekedés izgalmas lesz, a busz szintén...
A kötött pályás közlekedésé a jövő.
Itt Budapesten is a villamos vonalak meghosszabítása a követendő út.
Párizs körül épül a villamos körgyűrű (olyan helyi érdekű villamos, mint a Franfurti).

Először egterv kéne a MÁV átalkítására és csak utána kellene vonalakat megszüntetni. Írtam a GYSEV és az ÖBB, de fenntebb van egy cím, ahol fennt van szinte az összes EU példa. (Egyébbként a GYSEV is megy pár utassal és az ÖBB is. Ausztriában, ezt környezetvédlemnek hívják.)

A GYSEV karbantartja a vonalait, sőt az átvett Szombathely-Sopron vonalat is felújíttották és csökkent a menetidő ezáltal.
A GYSEV személyvonati kocsija, úgy néz ki, mint a MÁV IC kocsija.
Előbb kéne terv és nem megszüntetni, azután pedig ismét üzembe állítani egy vonalat. Van itthon pozitív példa is. Tanulni kéne belőle.

bioid!
sajnos még nem vezették be..de hasonlítsd össze az újat a régivel....miért kellett csinálni egy rosszabbat :(
kommenthegyek...
kocsi kontra vonat: azt nyilván azok számolgatják, akiknek van kocsijuk. szólok, hogy a többségnek, pl nekem, még mindig nincs. és hiába ketten olcsóbb, ha egyedül megyek valahova. és nem biztos, hogy 300 kilómétert akarok vezetni, a magyar utakon a magyar közlekedési morállal. jó lenne, ha nem a még több autó-teherautó-busz lenne cél az utakon.
(kedvencem az az eszmefuttatás, ahol mikrobuszokat vennének a metro liftek árából, mondván annyi pénzből 15 évig működne a rendszer. Na de mi van utána?;)
ezt az egész közlekedsi dolgot sajnos nem igazán lehet piaci alapra helyezni. Hogy jön az ki, hogy bezárunk több 10 km. vasutat, spórolunk 3 milliárdot, aztán építünk belőle 1,5 km autópályát?
kemény kirakós ez az egész.
és sajna, fejétől bűzlik a hal. máv, bkv, volán, egészségügy = magyarország
Yvett:
TGV-t az önkormányzatok??? Eddig úgy tudtam, az SNCF.

Teherszállítás: sajnos EU-alapelv, hogy nem lehet csak úgy adminisztratív eszközökkel korlátozni a közúti szállítást. Ez ellen Ausztria is küzdött, sikertelenül. Ezt én is sajnálom, mert nagy távolságokra szerintem a kombinált és RoLa szállítást (kamion a vonatra) kellene nagyon nyomatni. És nem igazán érdekelne, hogy a kamionosnak kényelmetlen.

Kis távolságokon, ill. kevésbé koncentrált forgalom esetén más a helyzet. Itt ugyanúgy fontos a háztól-házig rugalmasan elv, illetve hogy párhuzamos infrastruktúrát fölösleges fenntartani. A tolatós teherek, vegyesvonatok ideje lejárt.
A mellékvonal vs. közút versenyt a közút már rég megnyerte, annyira előnytelen, rugalmatlan, nehézkes a vasúti szállítás.
Ezeken a mellékvonalakon már évek óta nincs, vagy tényleg elenyésző a teherforgalom.
Ahol van, azt nem is fogják bezárni.
tisdetur:
Lehet, arrafelé én nem igazán vagyok otthon.
Az indexes VASUTMÉNIÁSOK IDE... topikon talán tudnak mondani valamit, hogy melyik változtatásnk mi az oka, mert azért taáln a menetrendszerkesztők se tök hülyék, persze lehet, hogy az adott esetben mégis azok voltak :o
bioid!
azok voltak..:(

ráadásul ezen a vonalon az alapvető probléma a sínpálya pocsék állapota...gyakorlatilag nem lehet tehervonatot ráengedni bizonyos szakaszaira...vannak olyan szakaszok ahol 30km/h. sebességgel közlekedik az IC
(szerinted normális,hogy 240 km út megtétele az IC-nek 3 óra 20 percébe kerül?!)
oldeye:
Az első bekezdésedbe nem tudok belekötni. Egyetértek, villamos és vasút alapjában rulez, az a jövő.

Amiben nem értek egyet, hogy ez igaz lenne azokra az elfekvő vonalakra is, amikről most szó van. Ezeken szóló Bz jár. Az meg kb annyit fogyaszt, mint egy busz. Illetve kicsit kevesebbet talán. A kibocsájtását senki sem ellenőrzi. Hogy folyik belőle az olaj, az sem zavar senkit. Azt a 10 utast pedig akár mikrobusszal is el lehet vinni, kevesebb naftával.

A GySEV alapvetően fővonalakat üzemeltet, meg a Fertősztmiklósi HÉV-et. Nem lehet ezek egyikét sem egy Pécsvárad-Bátaszék vonallal összevetni.

Hogy mit kéne _előbb_, azon lehet vitázni. De a vita ideje lejárt, lett volna rá 16 év... Most egyszerre lesz egy kis átszervezés, és egy kis vonalbezárás. Tényleg kicsi, mind a kettőből, mert ennél sokkal több átalakításra szükség lenne.
kaarmeenhetki:

Te is abba a hibába esel, hogy a 4-es utat képzeled magad elé. Oda persze, hogy nem kell több kamion, busz. Itt kicsiny falvakról van szó, amit a vasútvonal a csak kicsit nagyobb városkával köt össze. Attól, hogy a (használhatatlan) vonat helyett lesz busz, nem lesz nagyobb forgalom a 4-esen. (Esetleg kisebb, mert aki választhat, az a tömegközlekedésnél marad)

A liftek ügyében: Erről fogalmam sincs, de nyilván előbb-utóbb a liftet is fel kell újítani, az se működik ingyen. De a lényeg: a pénz mindig véges. Azt a beruházást, ami hamarabb térül meg, előnyben kell részesíteni a nagyon lassan megtérülővel szemben. (Ha más fontos szempont nincs dönteni, persze.)
2006.12.16.
nyugati pályaudvar:a tisztelt utazóközönség vár a a vác felé közlekedő ingázóvonatra..kiírás:indul a 6. vágányról,hangosbemondó:indul a 6. vágányról....majd vasutas körbejár,hogy a vonat nem erről a vágányról indul,de nem tudja megmondani hogy a vonat melyik vágányról fog menni...(közben már sokan a vonaton ültek-egyesek leszállnak) közben:a hangosbemondó szerint a vonat még mindig a 6. vágányról indul..
kérdezősködöm:másik vasutas szerint a 6. vágányról megy a vonat vác felé....
az ingázó vonat indulása elött pár perccel a hangosbemondó végre megmondja,hogy az ingázó a 3. vágányról indul(még jó hogy beállt rá a vonat)..
emberek pakkokkal,kisgyerekkel stb. rohamléptekkel indulnak a 3. vágány felé...
(valaki megjegyzi,hogy most legalább nem a vonat elindulása után mondták be azt,hogy a vonat eg másik vágányról indul...)
tudom,hogy apróságnak tűnik az egész...de dühítő apróság
Ha még jár erre valaki: itt egy érdekes indexes hozzászólás a mellékvonali teherszállításról:

forum.index.hu/Article/viewArticle?a=62444694&t=9076357
A probléma röviden : a magyar ember még mindig azt hiszi (ok, tisztelt értelmiség, az önökön kívüli 85-82%), hogy állam papa gondoskodik majd. Ez sajnos nem így megy emberek. Én pl. jobban örülnék, ha az adóforintjaimból (mert ÉN fizetek; hát TI?) pl. inkább az iskolai kaja szinvonala nőne, mert azt a fiam is érzi, vonaton meg már nem ültem vagy 10-12 éve. Ha valakinek valami nem tetszik játssza le házon belül a másikkal, nem kellene ezért mindenkinek rábukni a brére. (TM by Fárby Sándor)
Azt nem várom el a budapesti suttyóktól, hogy megértsék, miért kell vasút Mucsaröcsögére még akkor is, ha csak szökőévente 1 utas van.
Csak magyarázza el nekem valaki, miért én fizessem a budapesti útfelújításokat meg a négyesmetrót, amikor én szökőévente egyszer járok Budapesten... mindegy, demagóg napom van.
süti beállítások módosítása