W

w.blog.hu

Tóta W. Árpád kommentál, szemtelenkedik, valamint permanens fogadóórát tart.
Régi cikkarchívum



Kommentelés - házirend

Wblog @ Facebook

Engedjétek hozzám

Kis heti hírlap 4-10 éveseknek.


Foglalod a kurvanyádat

A mozdonyhorgony
Úgy remélte, ezzel bekerül a Rekordok Könyvébe. De legalább a Jackassbe.

Elnöki pornó
Nagy baj, ha az elnök ribanc.

Nem jó a nemzetnek egyedül
Szuverén ország is lehet borzalmas hely.

Szent szar
A húsvéti alkotmány: szentséggyalázás.

A pedofilok védőszentje
A deviancia fincsi, de csak ha papok csinálják.

A gólkirály beszéde
Angela, te náci ribanc!

Győz a szittya förgeteg
Kuss, mi így szállunk le a bicikliről.

Együtt sikerülni fog
Bizonyítsuk gyalázkodással, hogy Magyarország szabad!

Kompország vitorlát bont
A finom kritikát meg lehet állítani, a brutálisat nem.

Foglalod a kurvanyádat
Nem ti vagytok a nemzet, sem a nemzeti oldal.

Utolsó kommentek

  • MVF: Szcientológia egyház tagjaival olyan helyeken is találkozhatsz, ahol nem is számítasz rájuk. Nem p... (2019.02.24. 11:57) Tisztelt Szcientológia Egyház!
  • timea knausz: @Tóta W. Árpád: Igen?:) (2018.09.06. 16:43) Ilyenek voltunk
  • timea knausz: Szeretettel ajánlom olvasásra és értésre Mezei Márk: Utolsó szombat című könyvét. Nagyon messzir... (2018.09.06. 16:41) Ilyenek voltunk
  • David Bowman: Ritka világos gondolat tőle. (2018.09.01. 15:33) Szerény javaslat
  • Hobelman: Vannak pénzügyi nehézségei? HA IGEN! Vegye fel a kapcsolatot a Hobelman Finance and Mortgages Limi... (2018.05.14. 03:06) No megállj csak!
  • Utolsó 20

Reset a kék halál után

2010.01.18. 07:00 Tóta W. Árpád

Amikor végleg kiderül, hogy a régi szervezetet hiába foltozgatjuk, akkor nincs más hátra, mint újra felépíteni, nulláról. Magyarországon jó sok ilyen alvadt struktúra működik – haldoklik –, egyik közülük a BKV.

Akárhol nyúlnak hozzá, valakinek biztosan fájni fog, mint minden változás. Viszont olyan szervezet ez, amelynek szinte minden tagja kitűnően tud érdeket érvényesíteni. A felsővezetés pártelnökökkel pacsizik, és ha a pofája végképp vállalhatatlanná válik, kerül neki másik állami vállalat. Nyilván bejátszik a pártfinanszírozás mocska is: nagy büdzséből lehet nagyot lopni, és ehhez lojális káderek kellenek. A buszvezető pedig, mindezt látva, okkal, de legalább ürüggyel hisztizik, hogy akkor neki is jusson a cupákból. A pulykapénzt tőle nem lehet elvenni, és leépítésről sem akar hallani – viszont így esély sem marad arra, hogy a könyvelés kiegyenesedjen. Tehát kénytelen az állam évről évre egyre több pénzzel megtoldani a jegybevételt, merthogy a jegyáremelés is ciki. Botrány lesz továbbá a járatritkításból is, pedig a budapesti hálózat nemzetközi összehasonlításban kifejezetten sűrűnek számít.

Ez így egy rákos megbetegedés modellje. Nélkülük nem működik a város, viszont kőkeményen bebetonozták magukat mindenféle változással szemben, kollektív szerződéssel, hagyománnyal. Szerzett jogok, megszokott járatok, pulykapénz, olajozott korrupciós csatornák: ezeknek a roppant, fél évszázados lendülete mozgatja a céget, és nincs erő, ami eltéríthetné.

Egy magánvállalat ezzel a modellel előbb-utóbb csődbe megy, a piacát, munkaerő-állományát, elárverezett eszközeit pedig felosztják maguk között a megmaradtak – mármint azt, amire szükségük van; ez történt a Hummerrel, a Saabbal és a Chryslerrel többek között, a szemünk előtt, tegnap. Mivel közlekedni muszáj, a BKV nem mehet tönkre, ez az öngyógyító mechanizmus itt nem játszik. Gondos előkészítéssel és erős akarattal azonban át lehet vágni a gordiuszi görcsöt.

Please restart

Ez pedig úgy nézne ki, hogy fogja magát a kormány és a főváros, és a BKV-t érdemei elismerése mellett megszüntetik. Volt, nincs. Hiszen végül is csődben van régóta, csak rá kell számolni meglepetésszerűen és határozottan. Ezzel egy időben létrehoznak egy új vállalatot, amely ismét az alapoktól indul, tehát nem az a célja, hogy munkát, közösséget és pulykapénzt adjon, hanem hogy közlekedést biztosítson. Kollektív szerződés, bajkeverésre berendezett, pártvezérelt szakszervezet, vízfej: minden torzulás visszaállítható nullára. Fordulna a kocka az érdekérvényesítés terén is, mert bár egy ilyen vállalat nem létezhet buszvezetők nélkül, de a BKV megszüntetésével egy napra munkanélkülivé váló sofőröknek is kell munka. Más lesz így tárgyalni. Ha a sztrájktörvényt is sikerül helyrekalapálni, akkor az új közlekedési vállalat hosszú időre mentes maradhat az állami szférában dúló gazdasági terrorizmustól.

És mivel az új intézmény egy túlburjánzott daganat helyén épül, egyáltalán nem kell akkora böhöm dögöt építeni a helyére. Most kiderült, a kiszervezett, alvállalkozói buszvonalak miben különböznek a BKV-s vonalaktól: kiszámíthatóak, bármikor lehet velük utazni, és hadd húzzam alá vastag tussal: csak ez a fontos, az utas. Közlekedést szervezünk, nem népkonyhát: nem a pulykapénz kiosztása a cél, hanem hogy menjen a busz. Akár olcsón dolgozó bevándorlókkal, mint minden rendes nagyvárosban, vagy nyomkövető robotokkal, ahogy az élvonalban. Nyilván szükség lesz valamilyen adminközpontra, ahol a pályázatokat elbírálják, és a teljes hálózatot érintő ügyeket, meg a kötöttpályát viszik, és persze ellopják, amit megkövetel a haza, de az új cég sokkal kisebb lehet. Nő majd körülötte fél tucat buszos vállalat, magyar és külföldi, jobb és rosszabb, és versenyeznek a bevételért, amit egy szimpla chipkártyával igazságosan szét lehet osztani.

Biztos lenne ebből is felfordulás, és az átmenet idején akadozó szolgáltatás, de azt csak egyszer kell kibírni, totális városbénulás utána már nem lesz. Ha például a villamos közös, kvázi állami kezelésű marad, és a villamosvezetők sztrájkba lépnek, akkor se lesz a kezükben tömegpusztító fegyver, mert a buszok járni fognak.

Már megint több készül itt, mint kormányváltás, azt mondják. Sőt, hogy újra kell építeni az országot. Meg hogy radikális változásoktól kellene tartani. Íme, a radikális cselekvésnek bőven van tere Magyarországon, és a szemét eltakarításában a radikalizmus kifejezetten kívánatos. Tulajdonképpen az se világos, miért kellene ezzel a választásokig várni.



Címkék: közlekedés korrupció magyarland

273 komment · 6 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://w.blog.hu/api/trackback/id/tr11681201

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A BKV-s megoldás helyett 2010.01.18. 22:34:23

Nos, majd minden szabadidőmet elfoglalta az Assassin's Creed II, aminek egyenesági következménye az, hogy a blog nem haladt, pedig lett volna miről írni bőven. Van BKV-s sztrájk, aminek

Trackback: BKV-n a helyzet változatlan 2010.01.18. 15:37:16

Örömmel látom, hogy a sztrájk végeztével most a BKV-s szakszervezetek egymás torkának ugranak.     Ami már a legelején röhögést vált ki az emberből, hogy 26 darab szakszervezet van a BKV-nál, azaz 26 darab szakszervezeti funkcionáriust fize...

Trackback: Ön- és közveszélyokozás 2010.01.18. 15:06:58

Nem kezdek népokításba - akiknek szólna, vagyis a BKV alkalmazottjainak, úgysem értik, miért veszélyes, amit csinálnak. Hiszen egy olyan napon látványosan szabotálni a munkát, amikor végig mínusz van, nem létezik nagyobb ostobaság: aki kínjában átül az...

Trackback: Sztrájk és szakszervezet a multiknál 2010.01.18. 11:19:11

A BKV-sztrájk kapcsán az egyik legsűrűbben felmerülő kérdés az, hogy a közszolgáltatónál végzett sztrájk mennyire jogos - a fővárosiak munkáját, és ezzel a magyar gazdaság fejlődését lehetetlenítik el a kacsapénzükért ezek a kapzsi buszvezetők. Biztató...

Trackback: Sztrájkbúcsúztató 2010.01.18. 09:13:18

Ezt most kaptam e-mail-en: Szereted, ha simogatnak?Szereted, ha megérintenek?Szereted, ha fogdosnak?Szereted, ha felizgatnak?Szereted, érezni a másik leheletét, szuszogását a nyakadnál, esetleg a fülednél vagy az arcodba?Szeretsz új pozíciókat kipróbál...

Trackback: Milyen lesz a BKV húsz év múlva? 2010.01.18. 08:57:21

Igen persze sztrájk akkor is lesz, mert elég régi és elég jól bevált találmány, na de lássuk mi lesz más a BKV háza táján 2030-ban! Először is egyáltalán nem biztos, hogy BKV-nak fogják hívni a céget. Így is elég szép kort ért meg ezzel az elnevezésse...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@Tóta W. Árpád: erre pedig már külön figyelnek is. pl. minden menedzser köteles évente egyben három hetet szabadságra menni. a helyettes legfontosabb dolga felírogatni, hogy ezalatt az idő alatt ki miért kereste őt. a beszerzésért felelős menedzsert 3 évente akkor is váltani kell, ha mindent jól csinált. de most jut eszembe, rendes étterem is cseréli a szakácsot, akár jó, akár nem.
Pató Pál országba ne csodálkozzunk ráérünk arra még.
Szép álom ez... nem érzem hozzá a "bátorságot" egyik "oldalon" se.
Mert jajj a "dolgozó nép", meg kell védeni mindenkit és minden munkahelyet és reálbért tartani kell... mer az jár. Legalábbis az állami szektorban, mert azon kívül nincs élet ám... :)

Már azis álom lenne, ha elkezdenék mérni ezen cégek teljesítményét számszerűsítve ki mit miért csinál hol milyen hatékonyan... talán akkor tudnának helyes stratégia és pénzügyi döntéseket is hozni.
Hogyan is lehet ezeket megvalósítani? Kétharmados kormánytöbbség és teljes csere Budapest vezetésében. Tudom, tudom naiv vagyok, vagy csak racionális?
Ez az egyenes beszéd Árpi, tényleg nem kellene a választásokig várni!! És igen, a MÁV és még egy-két elfekvőként működő állami céget kellene így kicsontozni, rögtön pezsdülne az élet, jönne a friss szellő és hozná maga utána az egészséges versenytársakat!...Pl. lehetne ilyesmit kezdeni az önkormányzatokkal is, mert minek van belőle annyi, amikor semmi értelme kb. 40 %-uknak??
Minden BPR alapja: Break the china! És ne a túlnépesedett ázsiaiakra gondoljunk...
Nem magamat fényezem, de a végkielégülési ügyek kezdetekor én is hasonló elgondolásra jutottam, "tabularáza" kell, bkv-t feloszlatni és a most is működőképes csökevényein új de vadonatúj céget létrehozni.
Igen, ez működhet-ne.
BKV, MÁV, Posta: Mindhárom cég felszámolását, majd az alapoktól történő újjáépítését teljes mellszélességgel támogatom! Bravó, Tóta W. Árpád! Az ötletet lehet még szélesebb körben ismertetni és népszerűsíteni.
Hmm. BKV lenullázás igen. Minden buszjárat kiszervezése - nem. Itt az indexen írta valaki ( index.hu/velemeny/jegyzet/2009/07/30/kicsipkednek_a_javat/ ), és nagyon igaza van, hogy ez problémákat vet föl. A tömegközlekedés (szinte) soha nem nyereséges, azaz vállalkozó a "könnyű" viszonylatokra lesz csak. Más kérdés, hogy pl. Káposztásmegyer közlekedését bárki jobban megoldotta volna már, mint a fővárosi vezetés eddig. Hogy oda hogyhogy nem megy továbbra se semmilyen kötött pálya, az legalábbis érdekes...
Restar is kívánatos lehetne.
De talán még jobb lenne megtartani és alvállalkozókat foglalkoztatni. Ne m1 buszos kényszer vállalkozókat. Rendes (Jobbik kedvéért:) magyar cégeket. helyezkedjenek el ott (ugyanúgy megmarad a munkahely) olyan feltételekkel amit kitudnak harcolni..
Tudom, ez kb. amit a TWA írt, de azért az Én verziómban ott van, hogy nem jön elő később sem ez a kérdés :)
BKV csak koordinálna, nagyon - nagyon kis létszámmal
Jó cikk lenne, ha a hangsúly nem tolódna el, mint általában, sajnos...
miért van ez a furcsa hozzáállás,hogy ezért is a soför a hibás?arról mér' nem beszél,drága tévéá,hogya bkv vezetés 1-4(de lehet,hogy több... demszky=1,tarlós=4) milliárd forintot fizetett ki sógorkomáéknak, 4havi "munka" után 80milliónként végkielégítésre,illetve többszázmilliós tételekben semmit nem érő "tanácsokért" "tanácsadóknak"...? demszky nagyvonalúan nyilatkozta:csak 1 mliárd amit végkielégítéseke fizettek,s az nem oldaná meg a bkv problémáját...tarlós szerint demszky rosszul informált,és az az 1 inkbb négy vagy több.
és ugye ez,egy számtani középarányossal számolva, 2,5 milliárd forint,ami 100ezres összegeben 25ezer darab pulykapénz.ha 10ezres az összeg,akkor 250ezer pulykapénz...... és emellett az összeg mellett a soför a hibás,ha pulykapénzről beszél...az a sofőr,akit ön nagyvonalúan megvizsgáztatna,miután megszűnik a bkv,és feleannyiért alkalmazná,50%ukat,stb....miért is a sofőröket kell megszivatni?ja és gondolom ugyanaz a kocsis meg hagyó lenne a vizsgabizottságban,illetve ugyanazok a senkiháziak a vezetésben....

kicsit el kéne gondolkodnia a dolgokról,mielőtt hülyeségeket ír ....

és arról még nemis beszéltünk,hogy mellesleg az elszórt milliárdokat javításra sem költötték.és a sofőrök olyan buszokat kénytelenekkivinni reggel a garázsból,amire csak a nagyon bátor utasok ülnének fel,ha tudnák,hogy plnem fog a fék....eztény. (lásd még: moszkva téren "elszabadult" egy busz....a busz úgy van mgcsinálva,elvileg,hogy ha meghibásodik a fék,illetve a fékendszerben leesik a nyomás, a fékpofákat sürített llevegő rányomja a kerekekre,és a busz többt nem megy egy tapodtat sem...és főképp nem "szabadul el"....de persze az "elszabadulást" ráhúzzák a soförre.akinek az egyetlen "vétke" az volt,hogy kihozta a szar buszt a garázsból...próbálta volna nem kihozni...akkor jönnek a magukfajták,hoy "örüljön,hogy van állása, vagy menjen máshová. a szar uszt majd kiviszi más"...és akkor majd ha gáz van ,ő viszi el a balhét. Bkv soför mesélte barátilag:vezetett8órát olyan buszt budapesten,aminek nem fogott a féke...és olyamatoan arra kellett koncentrájon,hogy honnan kezdjen motorfékezni,meg visszakapcsolni,hogy a végén,padlóbanyomott pedállal ,valahogy megálljon a busz időben....De biztosan önnek van igaza,kedves twá...és ezt a soföt kéne kirúgni,majd feleanyiért visszavenni....mert akkor majd mennének a buszok....nevetséges....

viszont igaza van:nem pulykapénzt kell adni,hanem becsületes fizetést...úgy,mintha egy olyan embernek adnám,akinek folyamatoan száz ember élete van a kezében. és emellett nem kéne pulykapénz. és javítani kéne a buszokat,vagy újakat venni.nem a sofőr fizetéséből.hanem az igazgatói évvégi,megnemérdemelt,csődbeviteli prémiumokból.meg végkielégítésekből,és tanácsadói pénzekből....és még lehetne sorolni...és akkor lehetne beszélni a boot szektorról,és a kékhalálról :D
"egy szimpla chipkártyával igazságosan szét lehet osztani."

Magyarországon ma? Ne röhögtess már!
Mivel úgy látszik, hogy itt is inkább a dolgozók lettek a hibásak, kénytelen vagyok azt javasolni, hogy a rendcsinálást fent kell kezdeni, mert ott bűzlik igazán az egész trutyi. Lehet persze privatizálni, s akkor látnánk, hogy a privát vállalatok, hogy zsarolják a kormányt. Persze, egyesek szerint ne legyen szakszervezet (ezt nem is minősíteném), de bizonyára arra vágyunk a harmadik évezredben Európában, hogy a melósnak csak egyetlen joga lehessen, ezt mondani: Igenis Nagyságos Úr!
Köszönjük, ebből már kinőttünk, nem kérünk belőle.
Tóta W.!
Mindenekelőtt nálad kéne egy reset és egy restart! De attól tartok ez már késő. Ha buszvezetésből kéne megélned, nem az adófizetőktől elvett Júdáspénzből, nem hiszem hogy sokallanád a pulykapénzt meg az "óriási" sofőrfizetéseket. Ha tényleg aggódnál a BKV sorsáért, már rég megkérdezted volna hogy Szalainét pl. miért csak a botrány kirobbanása után hónapokkal tartóztatta le a rendőrség ahelyett hogy azonnal talpig vasban vezetik el a hír napvilágra kerülésekor. Ez egy ilyen ország... Itt ilyeneknek adnak Pulitzer-díjat!
Állami vállalat ügyben számomra az itt (friderikusz.com/most/?q=node/1227) olvasható/megnézhető interjú a sorvezető a vasúti hivatal elnökével. Azóta már nem az...

Ha senki nem indít csődeljárást a BKV ellen, akkor simán piacosítani kéne a közlekedést (értsd: több független szereplővel), a főváros meg csak szervezné a rendszert. Utána még simábban fel lehetne számolni a BKV-t, mint az egyik és nem az egyetlen versenyzőt.
Pont ez a megoldas otlott fel bennem is igy kapasbol. Megszuntetni, eladni, ami marad belole (praktikusan egy uj kozlekedesi vallalatnak), es mehet.
Vizfej nelkul.
A megeggyezés nagyon is életszerü, ha nem lenne, pakolni kellene a kádereknek nem lenne több munkaebéd, hétvégi konferencia,tanulmányut, szolgálati auto vég és önkielégités stb stb. Ezt meg kell akadályozni amig müködik a kapcsolati töke, mert ennek hiányában ejtöernyösként akár pofával is földet lehet érni.Uram bocsá kiderülne hogy egy adott feladtra száz alkalmasabb ember is van. Gk vezetöként pedig dolgozni kell, vagy ha nem, hát el lehet ballagni, mert van olyan ügynökség, nem egy a világban ki egy ember helyére két orán belül akár ötven hasonlot vagy jobbat garantál. Ezzel a gondolattal kellene megtanulni élni és dolgozni végre valahára.
Milyen agyament szakszervezetis, aki a médiában pulykapénzzel érvel!!! Váság idején pulykapénzt! Elment ezeknek az eszük? A vezérigazgató pedig megadja nekik a pulkyapénzt?
Miért nem mondták azt, hogy tessék nyugodtan sztrájkolni. Nekünk már csak 3 hónapunk van (+1 átállás) és majd Orbán vezér megoldja. Ha máshogy nem, akkor odaküld néhány rókát pulykanyakat elharapni.
csak egy megjegyzés, mert amúgy az írással nem értek egyet!
nos, az a "pulykapénz" demszky után szabadon, nos az a bért képezte! nem juatás volt, hanem maga az alapbérbe volt beépítve 2004-től, 6+2% gyanánt! tehát, az a hatalmas 42 majd egy éve 45 ezer nettó szúrja a szemét a a kedves érthetetlen embereknek! a többi kafetéria is hatalmas, de amúgy aki teheti menjen buszvezetőnek, mindig van felvétel...a forrásom mielőtt még valaki "megbélyegezne" bértollnoki címmel, nos közeli ismerős...ennyi! a többihez nem írok semmit, mert minek.
Es ujfent megkerdezem a nagyerdemut, hogy en, szurke polgar kisember mit tehetek a a javulas erdekeben? Mert ha van hasznalhato otlet, akkor en megteszem. Es biztos vagyok benne, hogy lesznek meg paran.
Csak utana lassuk, hogy volt ertelme.
Árpi, az évek múlásával egyre masszívabb csőlátással nyomod az ugyancsak egyre humortalanabb, funkcionalista szövegeidet, ma már élharcosa lehetnél akár az ötvenes évek országacélosító programjának is. Reszkessenek a kulákok, amiért suttyomban bojkottálják az ipar(!)kodásunkat. Te mára maradéktalanul a tőke papjává avanzsáltál. Nagyon kínos ez Árpi, mert annak idején valóban kivételes luciditással tréfálkoztál - vagy tekintsük úgy a fordulatodat, mint egy természetes pszichotripet, amibe a legkevésbé neked van (lehet) beleszólásod? Kérdésemet tekintsd bátorításnak, hogy azért megpróbálhatnád. Hátha még nem halt ki végleg belőled az élet. Mert amúgy erkölcsi részleteiben nem totálkáros a szöveged, csak hát épp ez az ijesztő. Ez idézi meg a Nagy Funkcionalisták Nyomasztó Szellemét.
"idővel minden vállalati struktúra elöregszik"
Kétségtelen, ahogy minden társadalmi/politikai rendszer is. A kapitalizmus is éppen végelgyengül, még is annak rabló változatát erősítenéd. Vendégmunkás! Ja! A melós dögöljön meg. A kiszervezett járatok nem attól működnek, hogy jobb a tulaj, hanem kevesebbet fizet, zsarolja a melóst és azzal kezdte, hogy kimazsolázta a legjobb vonalakat.
Nem tudom mit lovagolsz ezen a pulykapénzen. A kollektív szerződés védi az alkalmazottat és ezért joggal követelik, az eddig kiharcolt juttatásokkal együtt. Te önként és dalolva írogatnál (újabban egyre több marhaságot) fele honorért?
Na meg az MTV-t se hagyjuk ki,régi műsorok összevágása, sorozatok, stúdió beszélgetések, egy-két élőmunkaigényes műsor, aztán semmi és erre 1.600 (1.600 közpénzen fizetett mobillal!) fő munkaerő... Idegbajt kapok, ha arra gondolok, hogy legalább 1.400 mtv-s, mobilos ember azt az egy dvd-t cseréli naphosszat.
Lehetne ezt nyerségesen is üzemeltetni. Mármint az újat ,mert erre max földet, oszt jónapot.
Csak annyit kellene tenni, hogy a cég élére kinevezett RENDES közgazdásznak egy olyan munkaszerződést ajánlani, hogy kapsz havi 1,5M bért (tudjuk ez nem sok), de ha a vállalatot elvezeted éves nyereséggel, akkor megkapja abban az évben BKV Eleonóra (by HírTV) végkieleégítését. Rögtön rend lenne, és folyna a vér.
De persze ez senkinek nem lenne érdeke. Igen, a jobbiknak sem...
A Volán se különb, csak kevésbé veszteséges szegmense a közlekedésnek, és így kevésbé van szem előtt. A szerződésüket most hosszabbították meg 2016-ig, nehogy a cimboráknak kellemetlenséget okozzanak már a versenytársak...

A versenytől a BKV és a MÁV esetében is úgy félnek, mint ördög a tömjénfüsttől. Nem véletlenül, hiszen egy közösségi közlekedési szolgáltatásra szakosodott multi kényelmetlen összehasonlítási alapot jelentene - ami most ugye nincs. Inkább mindenki összezár ebben a kérdésben (szakszervezet, politikus, menedzsment).

Jobboldali politikusaink sem véletlenül az állami romantikát tolják, és nem a liberalizációt hirdetik, pedig az állampolgároknak jót tennének vele.

Szerencsére van egy Európai Unió, és így van, ahol szalonképtelen tud lenni a jelenlegi urambátyám gyakorlat..
nah itt egy újabb bruttó bornírt ökörség, nettó dilletáns agymenés a tisztelt "újságíró", blogíró tollából, billentyűzetéből wutever...

csak néhány gyöngyszem:

1 napra minden bkv-s munkanélküli lenne:
gratulálok. szerinted ezt megtehetné a kormány v. főv. önkormányzat? szerintem nem v. csak akkor ha már odakint lőnének és statárium lenne. szerinted hány munkaügyi per lenne? mekkora lenne a jogosan kifizetendő bérktg?

miért jobbak a vállalkozói járatok? azért mert nem sztrájkolnak? amúgy nem jobbak semmiben sem. de még drágábbak majd lehetnek mint a többi vonal.
De szép is lenne, ha ez meg tudna valósulni. Mondjuk három havonta egy-egy ilyen reset. Először a BKV, majd a MÁV, majd a posta, stbstb.
Jól mondja az úr. Egyben kíváncsian várnám, hogy amint az új szervezetben kiderülne, hogy a mostani munkabér 60%-áért is kap buszsofőrt a piacról a cég, mert hát nem egy túl magasan jegyzett skillről van szó, és a mostani sztrájkolókra gyakorlatilag egyáltalán nincs szükség, pláne ennyiért, akkor utána is ekkora arca és önérzete lenne-e a tisztelt uraknak.

Mikor kiderülne, hogy hát Józsinak csak a kínai utánzat Top Gun szemüvege van, se diplomája, se nyelvvizsgája, se gyakorlata semmiben, s hát ezzel max. a McDonald's krumplisütő állványig jut havi bruttó 80ért, 12 órázgatva, akkor lenne ám sírás-rívás meg szakállak tépkedése.
Már rég meg kellett volna lépni. Az a baj, hogy ez egyedül az utasok érdeke volna, és hiába ők vannak többen, a legkevesebbet nyomják a latban ebben a játszmában.
..nem kell pulykapénz, nem kell fizetésemelés, főleg nem Kollektív Szerződésben lefektetve, mert akkor FIZETNI KELL !!! HOSSZÚ TÁVON IS, nem kell szagszervezet, minek az érdekképviselet ?!, ...nemtom, észrevetted-e, hogy A RABSZOLGATARTÓ TÁRSADALOMBÓL EGYRE KEVESEBBEN KÉRNEK ???!
....hogy ebből a műcsinált torz demokráciából is egyre kevesebben kérnek ???!, hogy a nagy többség nem érzi, egyre kevésbé érzi jól magát a csak maguknak lopkodó, maguknak milliókat osztogató vezető réteg mai regnálása alatt ????!
vagy elhatározott szándékod ragszolgatartóvá avanzsálni ???
úgy legyen... egy olyan vállalatot, ahol 59 milliárd évente csak a bérköltség, és még ezen is alkudoznának, leginkább felszámolni érdemes.

de akkor nullázzuk már le a mávot, a postát, az mtv-t, az mti-t, nomeg a politikusainkat is, mert nagyon rájuk férne.

gerusznak igaza van: nyomjuk meg a reset-gombot az egész országra, aztán csináljunk helyette valami kisebb, korszerűbb, átláthatóbb valamit, egy tisztább, szárazabb érzést, a mainál jóval kisebb arccal és arroganciával.
Debrecenben megcsinálták. hogy új buszok és "új" közlekedési társaság. Van is hőbörgés azóta is, hogy kevesebb járat, kisebb buszok, drágább bérlet...
Kedves Árpád,

posztod a bili hideg tartalma és kacsód találkozásának tipikus esete.
A BKV-t nem kell megszüntetni. A korrupciót és a vízfej 2/3-át kell belőle kivágni, és egyszer s mindenkorra leválasztani a 4-es metró prodzsektjét róla, kivéve a leendő metróvonal tényleges üzemeltetését.
Ezt követően lehet korszerűsíteni a vállalati struktúrát, és kirugdosni minden léhűtőt, és inkompetens csinovnyikot, egyszersmind megvalósítani azokat az egyszeri, de már közepes távon megtérülő modernizálásokat, amelyek révén európai válhat ez a sötétbalkáni pénznyelő automata (gondolok itt az elektronikus jegyre és jegykezelésre, a beléptetőkapukra a metróállomásokon, a felszabaduló humán erőforrást meg biztonsági őrré átképezve elejét venni a járművek rongálásának, egyszersmind megszüntetni a mozgó hajléktalanszálló jelleget)

Ez is csak leányálom, hiszen világos: a fejőstehenet ha kell, lélegezetgépre és műszívre teszik, de életben tartják, ameddig csak lehet.

Csak tényleges hatalomváltással, és a jelenleginél kevésbé korrupt vezetéssel, továbbá az összes felelős példás megbüntetésével lehet bármilyen érdemi változást elérni.

Minden más lózung és bilibelógatás.
Sokmindenben egyetértek Árpival, többek között hogy el kellene tünteni a bebetonozott pártkádereket, és hogy tiszta lappal kellene indítani az egészet, de NEM EGY (TÖBB) MASZEK CÉGGEL! Ettől a "szervezzünk ki egy újabb állami céget" (értsd: privatizáljuk szaré'hugyé'okosba) ballibsi dumától hányok! Az elképzelés az amerikai hazafias törvény elfogadtatására emlékeztet... Butítjuk a népet... Mert hogy akkor nincs gáz, ha sztrájk idején csak egy-egy vonal vagy járműosztály (ami más-más vállalkozó kezében van) fog leállni, nemdebár? Könyörgöm, a sztrájk a DEMOKRÁCIA része! A sztrájk lényege, hogy leáll az egész "gyár", nem termel, NULLA DARAB terméket szállít. Ezzel tud a szakszervezet nyomást gyakorolni a tulajdonosokra, mert azok nem emelnek (esetünkben CSÖKKENTENEK) a juttatásokon (közben maguknak bőséggel)! Márpedig infláció van, az emberek reálbére CSÖKKEN, teljesen érthető, ha elégedetlenek!

Tisztában vagyok avval is, hogy a magánszektorban a szakszervezetek hiánya miatt gyakorlatilag NINCS sztrájk, és akkor az nekünk (utasoknak) húdejó lesz! Mert minden nap másik sofőrrel utazhatunk, mert az előzők csak 1-1 napig dolgoztak a cégnél, mert szólni mertek!

Mindazonáltal a kedves hozzászólók valószínűleg elgondolkoztak azon is, hogyha Budapesten 15 maszek pénzéhes cég üzemeltetné a tömegközlekedést (a parkolást csak kettő viszi, hol is a tömérdek pénz?), akkor az télleg húdejó lenne? Pl mennyi lenne egy havibérlet (ha egyáltalán lehetne ilyet csinálni, pl. hány év után lett egységes autópályamatrica, pedig abban csak 2 vagy 3 cég érintett asszem)? És ha a kialakult 15 céges rendszerbe szeretne bekerülni még egy vagy két új cég, akkor mekkora meló lenne odaültetni őket az ünnepi asztalhoz, és hogy nekik is jusson a levesből (az egységes havibérletből befolyó pénzre gondolok, amit X felé kellene risztelni)?

Nem jó a maszek sokcéges megoldás, csak a ballibsik érdekeit szolgálná, a népét semmiképp... Gondolkodni, mielőtt helyeselsz!
Én nem pulykapénzt adtam volna, hanem nesze itt egy 45 ezret érő pulykacsomag. (nagybani beszerzés esetén ez kb a felébe kerülhet) Egy szavuk nem lehetett volna.
@Jómunkásember: a posta esetében szerencsére van összehasonlítási lehetőség. A rendszerváltás előtt a posta kezében volt a távközlés is - aztán jött a T-Com és a liberalizáció. Meg lehet nézni, mennyit fejlődött ez a terület, miközben a posta által nyújtott szolgáltatások kb változatlanok a rendszerváltás óta.
@Tóta W. Árpád: Engedelmeddel vitatkoznék egy kicsit. Korábban én is sokszor jeleztem, a BKV helyén más kell, csakhogy én pár dolgot figyelembe vettem.

1. Hazánkban jelentős problémát jelent, hogy senki sem tud közel költözni a munkahelyéhez, senki sem gondolkodik bárlakásban. Ezért, ha a lakássághoz képest sűrű is a hálózat, a megtett utaskilóméterek számához képest nem az. Sajnos nem leépítésre, hanem a kapacitások bővítésére, jobb elosztására lenne szükség.

2. A fentiekből következik, hogy az útvonalak jelentős része ingázás, kötött, előre látható útvonalon, így az utasokért nehezen versenyezne egymással több szolgáltató. Viszont az egész működéséhez szükség van nem túl magas kihasználtságú szárnyvonalakra is. A bevételeket tehát nem biztos, hogy célszerű lenne utasszám alapján osztani.

3. Mivel a szolgáltatást az önkormányzat rendeli meg, ezt az utasok számától függetlenül kell finanszírozni, stb. ezért célszerű, ha az önkormányzat felelőssége a jegyeladás, a jegyellenőrzés. Az ellenőr lehet hatósági személy, aki képes lehet rendet is tartani.

4. Hálózat megtervezése, paraméterkönyv, stb. szintén önkormányzati feladat, enélkül ugyanis nem lehet az egyes vonalakat megpályáztatni. A hálózat egészét érintő döntések szintén az önkormányzatnál születnek.

5. Kötöttpálya is üzemeltethető magáncég által. Akár elkülönülhet a hálózat fenntartása és az egyes járatok üzemeltetése...

6. A Budapesten kívüli szakaszok esetében az adott szakszon való közlekedést egy másik város önkormányzata rendeli meg. Akár saját buszjáratként, akár a fővároson belüli járat meghosszabbításaként.

Ergo nálam nincs valós utódja a BKVnak.

Sztrájktörvénybe sem nyúlnék nagyon bele: Nem kell megegyezni az elégséges szolgáltatásról, azt nyújtani kell. Ami ezt veszélyezteti az nem sztrájk (hiszen túllép annak határain), ergo az adott cselekmény megítélésénél a sztrákra nem lehet hivatkozni. Marad a közérdekű üzem műküdésének megzavarása. Ugye, hogy van szankció?

Nem kell azonnal chipkártya, de kell sürgősen új busz, villamos, metró, stb. A beruházás az alvállalkozóé.

Ha az utas elégedettsége is szempont (ha nincs meg egy szint lehet szerződést bontani, az drága a szolgáltatónak) akkor lenne színvonal is.

Mivel a pártkassza töltéséhez nem kell a cégek vezetésébe pártkatona, nem finanszírozunk itt új, hozzá nem értő embert, el lehet síbolni a pénzt a pályázatokat értékelő politikusoknál is, ezért a BKV központon megtakarított pénz jól kezelhető.

Visszatérve az első pontra egy kicsit: Természetesen ez azzal is jár, hogy a nyugdíjasok inyegenes utazását lehet csúcsidőn kívülre korlátozni, és lehet gazdaságosan üzemeltethető ütemes menetrend 24 órában.
Érdekes módon Kósadolf Lajosék megcsinálták Debrecenben, ott az elöregedett Volánt golyózták ki, és bővítették fel az addig csak kötöttpályás DKV-t buszokkal, és a volántól átvett sofőrökkel. Új buszpark, drágább bérlet, nagyobb biznisz Lajos holdudvarának, mi kell még...
Igen, szóval a radikalizmusra szükség lenne, csak ahol ész van, ott gusztus nincs, ahol szándék van, ott ész nincs, ahol pedig profizmus van, ott szándék nincs.
Jo lenne egy reboot, valoban.
Valahogy nem tartom valoszinunek... :/ Sajnos.
Ha ez a sok " szerencsétlen fagyoskodó " zsebében turkálnának és megtehetnék sztrájkolnának ők is az biztos most meg sírnak jajjjj nem jön a busz az irigység ennek az országnak a baja semmi más
@Accordion: Az általad említett "főbékávés csávó" azt is modta, hogy jelenleg a BKV költségeit figyelembe véve egy db vonaljegy ára (költsége) 660 Ft, és ebben még egyetlen új busz vásárlásának a lehetősége sincs benne. Egyébként meg "törvénytelent" nem említett, mert nem jogász, és főleg nem bíró.

Ez tényleg demagógia: Ha nem adunk végkielégítéseket, akkor rendbejön a békávé, és angyalok harsonája jelzi a csilivili buszokon a félpercnyi késést is - Nem érzed, hogy ez az igazi "féligazságra épített magánvélemény", hogy csúnyábbat ne mondjak?
Árpád. Te egy naív indulatos csacsi fiú vagy.
Hmm lemaradt a kometem biztos "izgató" volt ennyit a magyar ujságírásról
@városjáró:
"Stratégiai ágazat a fővárosi tömegközlekedés. Nem feltétlenül jó félmaffiális maszekokra bízni. Persze a vízzel, gázzal már megcsinálták - emelik is az ártaikat ahogy épp nekik tetszik."

A tömegközlekedés ára (jegy és bérlet) - ellentétben az általad említettekkel - hatósági áras. Ez azt jelenti, hogy vagy a miniszter, vagy a helyi település közgyűlésének kell jóváhagynia. Szó sincs arról, hogy a maszek jól felveri az árakat, mert nem az ő döntése.
Más cégeket is be lehet engedni a piacra (pl. a Kedves Ferenc Orangeways-ét, a Volánt már szorongatja), hogy legyen egyáltalán versenyhelyzet.
Újragombolni a jegyellenőrzési rendszert, egységesiteni a jegyeket (pl. 1 óra utazás bármivel), metrólejárókhoz orkok helyett összecsapódó kapukat kihelyezni.. Szóval át lehetne venni a ruszkiktól az ő rendszerüket egy az egyben! Tuti töredéke lenne bármelyik nyugati csillivilli rendszernek. Ott még a buszon is lehet jegyet venni, a sofőr nem tud a saját zsebére dolgozni.
És bevezetni a 10-12 fős kisbuszokkal az iránytaxikat (minibuszjáratok
...és mi lenne, ha ingyenessé tennénk, és kidobnánk minden "orkot", a többiek meg kitanulnák a hirdetésszervezést, vagy mit, és a reklámból nullszaldós lenne...
Én is már többször eljátszottam azzal a gondolattal, hogy rosszul működő állami vállalatokat/intézményeket/szervezeteket sóval be kéne hinteni, majd az alapjaitól újjáépíteni. Kétségkívül ez is egy megoldás, talán még egyszerűbbnek is néz ki, mint hogy egy jó cégvezetés politikai szándékkal megtámogatva rendbe rakja/átalakítja a jelenlegi helyzetet.

Függetlenül attól, hogy milyen gazdálkodás folyik a BKV-nál vagy a MÁV személyszállításnál tessék már elfelejteni azt az agyrémet, hogy ezeknek a közösségi közlekedési cégeknek nyereségesen kéne működnie. Ez egy baromság! Ezek nem piacalapú cégek, illetve a hasznot nem azzal termelik, hogy az X forintba kerülő szolgáltatást X+10%-ért eladják. Azzal termelnek profitot, hogy mozgásban tartanak egy várost, azzal, hogy lehtővé teszik, hogy a munkaerő el tudjon menni dolgozni, akár város másik felébe, azzal, hogy a vásárló el tudjon menni a város másik végébe vásárolni, azzal, hogy tehetséges diák eljusson a város másik végébe és a STB. Nem jellemző az ,hogy ezek a cégek nincsenek nagyon rendesen megtámogatva állami /önkormányzati pénzből, hogy nincs visszajuttatva abból az adóból némi pénz ,aminek a létrejöttéhez ezek a cégek hozzájárulnak

www.mta.info/mta/budget/nov2009/nov2009_vol1.pdf

Ez a New Yorki közlekedési vállalt költségvetése, illetve tervezete 2008-2013 között. Az erre a célra kivetett adókból és állami/önkormányzati támogatásból 2008-ban a jegy és egyéb bevétel 75%-nak megfelelő összeget kapott és 2013-ra ugyanannyit terveznek adni, mint amennyi a vállalt saját bevétele!!!!! Ezt kéne megérteni, hogy a lavór túlpartján, a liberális gazdaság zászlós hajóján se gondolják azt, hogy egy közösségi közlekedési vállalatot lehet pusztán piaci alapon működtetni. Nálunk terjed el csak valamiért ez a nonszensz.
Ismerős javaslat, régóta mondogatom.

jermann.blog.hu/2010/01/04/on_es_kozveszelyokozas

jermann.blog.hu/2009/12/15/koldusmaffia

Szociális szempontból is így a jobb: a jó, dolgozni akaró buszsofőrök, villamosvezetők több bérért melózhatnak. Akiknek eddig sem tetszett a környezet, azok megkönnyebülten távozhatnak.
Itt a restart is ilyen magyarosan nézne ám ki, hogy valakik iszonyatos hasznot húznak belőle a semmiért cserébe. Nekem nincs nagy bizalmam abban, hogy jobb lenne ha új cég szerveződne. Amúgy meg a Fidesznek is kell majd valamin keresztül lenyúlni a pénzt... Szerintem nem lesz itt új cég ebből soha, csak új, Fidesz közeli vezetés.
"merthogy a jegyáremelés is ciki. Botrány lesz továbbá a járatritkításból is, pedig a budapesti hálózat nemzetközi összehasonlításban kifejezetten sűrűnek számít"

Na, ezt talán gondold át majd egyszer.
Egyrészt jegyárat emelni tényleg ciki, mert már most a legdrágábbak vagyunk Európában, az ötszörös átlagjövedelmű nyugati részt is beleértve.
Másrészt lehet, hogy a buszhálózat sűrűnek számít (egyébként nem, a járatsűrűség meg pláne nem, kivéve pár köztponti vonalat, mint a 4-6-os villamos vagy a 7-173-as buszcsalád).
Csak figyelembe kéne venni, hogy ott viszont nagyjából bárhová elvisz a metró, ami nálunk igen gyéren van kiépítve (Madridban pl. 2001 és 2007 között több mint 200 km metró épült, nálunk 25 év alatt kb. 7 km fog, ha majd egyszer kész lesz).
...ugyanakkor más cégeket is be lehet engedni a piacra (pl. a Kedves Ferenc Orangeways-ét), hogy legyen egyáltalán versenyhelyzet.
Újragombolni a jegyellenőrzési rendszert, egységesiteni a jegyeket (pl. 1 óra utazás bármivel), metrólejárókhoz orkok helyett összecsapódó kapukat kihelyezni.. Szóval át lehetne venni a ruszkiktól az ő rendszerüket egy az egyben! Ott még a buszon is lehet jegyet venni, a sofőr nem tud a saját zsebére dolgozni.
És bevezetni a 10-12 fős kisbuszokkal az iránytaxikat (minibuszjáratok).
Azt mondjuk nem értem hogy egy új cég mitől lenne más mint a BKV...
Nem is rossz ötlet. Mivel megvalósításával kiderülne, hogy az egész főváros és szinte az összes kerület csődben van, meg kellene szüntetni azt is. Budapesttől elvenni a fővárosi státuszt, és decentralizálva rábízni azokra a településekre, amelyek a bankárok mohósága miatt kirobban gazdasági válság ellenére még mindig talpon tudtak maradni.
Az országos főhatóságokat, a többi állami vállalatot is részben fel kellene oszlatni, részben kihelyezni, és így semmi akadálya nem lenne annak, hogy megszüntessék a BKV vagy jogutódai esztelen támogatását.
Lenne sok eladható ingatlan legalább...
alaposan megrostálják itt a hozzászólásokat gratulálunk
Kedves Árpád!
Amiket felvázoltál az mind,mind nagyon konstruktív,de áruld már el nekem,melyik pártnak lenne érdeke szétrúgni az arany tojást tojó tyúkokat,a BKV-MÁV-POSTA triumvirátust?
Merthogy a zistenadta' nép boldogulásáért, ezt nem fogja meglépni egyik nyomorult szarházi sem,az ezer százalék...
Néhány éve, az I. BKV sztrájk idején hallottam egy rádióban egy betelefonáló hölgyet (hozzáértése, informáltsága és rátermettsége nyilvánvaló volt néhány szó után). A hölgy akkoriban azt fejtegette, hogy a buszsofőröknek nem minden kollégáiért kellen kiállnia, ami egyfelől szép, de másflől hülyeség. Bennem egy adat maradt meg abból amit mondott: A BKV-nál több igazgató van, mint fizikai csoportvezető.

Jelenleg, ha az embert nem Papp Gergelynek hívják, és mégis megemlíti ezt z adatot, demagógnak, meg populistának nevezik. Pedig Papp Gergely úr is max. felbecsülni tudja, hogyaszongya: "a tapasztalatok szerint az ilyen állami vállalatoknál átlag 20% a fölösleges létszám aránya". Pedig ő is szakértő, ráadásul BKV board-tag is, és tényleges információja mégsincs. Erre a felmérésre nem volt szakértői pénz a BKV-nál...

Pedig a fentiekből is kiderül, hogy a felesleg nyilván nem a legalacsonyabban fizetettek között van. És még jó, ha csak úgy "kb. elvan". Mert ha még dolgozik is, akkor gyártja a leiratokat-feliratokat, hivatalos feljegyzéseket, rétékeléseket, iktat, bonyolít, ügyintéz - szóval, ha még szorgalmas is akkor gyártja a fölösleges munkát a többi - önhibáján kívül, vagy cinikus, mindegy, de - léhűtőnek. Ezeke pedig egyedül nem bírkóznak a sok munkával, szükségük lesz iktatóra, oktatra, bonyolítóra, adminisztrátorra, titkárnőre...

Amúgy a már itt említett MÁV a kedvenc példám. A MÁV rendelkezik jelenleg 1 Vezérigazgatósággal, és 5 területi igazgatósággal. Ezek a területi igazgatóságok, még Trianon előtt alakultak ki:Két területi igazgatóság között a távolság annyi volt, amit egy gőzmozdony egy felfűtéssel megtett. Azóta történt két jelentéktelen esemény: 1. Elvesztettük az I. Világháborút, de a MÁV területi igazgatóságait bezsúfolták az új országhatárok közé. 2. Feltalálták a diesel- és a villanymozdonyt, amik egy felfűtéssel körbejárják a Földet.

De a területi igazgatóságok maradtak.

Egy volt tanárom még a '80-as években mesélte, hogy meg akarták bízni azzal, hogy racionalizálja a MÁV adminisztratív tevékenységét (pl: Hány oldalt köteles 1 titkárnő legépelni 2 feketekávé között, stb.) Akkor adta vissza a megbízást, mikor megnézte a MÁV fentebb vázolt struktúráját. És azóta sem vállalta el újra...

Valóban: A BKV-tól, MÁV-tól meg az ilyen állami szent tehenektől még lopni sem kell, hogy esélyük se legyen a normális működésre. Sőt: Ott, ahol évi több tízmilliárdot kell állambácsi különböző alakzataitól kérni, ott az a néhányszáz-millió, amit ellopnak, fel sem tűnik.

De amint elérnék mondjuk a "fekete nullát", rögtön feltűnne minden fillér.

Kíváncsi leszek, kinek lesz bátorsága nekiesni ezeknek a bazinagy élősködőknek. Mert nem egyszerű: Nem csak a tehetetlenség, nem csak az összefonódások, nem csak a politikai kesmasina az, ami ezt szinte lehetetlenné teszi, hanem a fentebb nem vázolt várható fájdalmak: Aki pl. most a BKV-n belül munkanélküli, az kevésbé látszik, mint ha a kerítésen kívül kerül. Pedig lehet, becsületes, megbízható munkaerő, kiváló szakember, csak pont ott fölösleges.

Van megoldás? Kinek a kezében?
@Accordion: "A törvénytelen végkielégítések összege pontosan fedezi a sztrájkolók követelését."

Ja, én meg omári emír vagyok. :] A fixen beígért bér jellegű juttatásokkal lehet remekül csődbe vinni az ilyen szarul szervezett társaságokat.
@bnct: "Tudom, hogy ettől ki fogsz akadni, de most éppen az LMP-vel értesz egyet"

mért akadnék ki? bárkivel egyet tudok érteni. ld még:

@Balek: "Az itt a kérdés: mi annak a döntéshozónak a jellemrajza, archetípusa, akinek egy ilyen változás érdekében állna, tehát akiről hihető, hogy belekezdene?"

kit érdekel? nem akarom feleségül venni az illetőt, csinálja meg.
Én mindösszesen kettő-három dolgot jegyeznék meg a BKV-vel kapcsolatban:

ad 1., ha a jegy árak nyugat-európaiak,

ad 2., ha a - FIZIKAI állomány - fizetései kelet-európaiak,

ad 3., ha a járműparkban semmi lényegi nem történt (leszámítva Combinó és pár Volvo buszt) az elmúlt 20 évben

AKKOR HOL A LÉ?
(Köszi ne gyertek azzal hogy mindenhol veszteséges a tömegközlekedés, ez evidens. A kérdés az, hogy hogyan tudják jobban csinálni Bécsben, Pozsonyban ne adj Isten Bukarestben.)

Még tiszta szerencse, hogy egy garnitúra intézte az ügyeket az elmúlt 20 évben tehát nem lesz nehéz seggberúgni az elkövetőket. Vagy naív vagyok? :-)

Sztrájk. Arról lehet vitázni, hogy ez jó vagy sem. DE Tisztelt TÓTA W és más "szolidáris-hűdefaszanagyliberális" vagyok emberkék, ha nincs sztrájkjog és senki nem állna ki a szerzett jogai védelmében akkor szépen lassan mindenki fizetése konvergálna az éhbér színvonalához.
@senior Muhaha: igen, zónázni kell, vagy időalapú jegy, ez szimplán szervezés kérdése, és nem bírták megcsinálni 20 év alatt, amikor már minden zöldségesnél van chipkártya. szégyen.
Kedves Tóta W!

Képzeld el, hogy egy szarul fűtött, huzatos, fékhibást buszt vezetsz. A főnököd főnökének a főnöke lenyúl 100 misit, az MSZP/SZDSZ pedig továbbiakat.

Lenyeled.

Aztán közlik veled, hogy a busz marad szarul fűtött, huzatos, fékhibás, de tőled elvesznek évente 45ezret.

Mit csinálnál? Talán azt mondanád, hogyne, sőt, kérem, vigyék le a felére a fizetésem, de könyörgöm, ki ne rúgjanak. Vagy tartsunk kommunista műszakot minden hétvégén? Miért nem ezzel jössz?

A buszvezetők ereje az együttes sztrájk. Ezzel nincs baj. Egyedüli baj az, hogy a sztrájktörvény nem szól a minimális szolgáltatásról. Ezért aztán olyan sose nincs is. Gaskó koma se ugrálna annyira, ha lenne. Olaszoknál pl van.

Értsd meg, a piac nem oldja meg a természetes monopóliumok visszásságait. Miért nem arról írsz, hogy kevesebbet kellene lopni? Miért nem arról írsz, hogy a BKV-nál nincs szükség pl szolgálati autókra? Mennyit is lehetne ezen spórolni? Kovács úr is járhatna busszal-villamossal naponta dolgozni. Minden nap láthatná, hogy a munkájának mi az eredménye.

Ui: Sz.Elenonóra mostanában kevesebbet utazik, ő újabban a rendőrségi furgonra nyergelt át, neki mégcsak hely sem kell a járatokon.
kekhalal utan akronisz es 4 perc mulva mar hasznalhatjuk is a regi rendszerunket.:Dpersze a BKv nak nincsen akronisz mentese:D
@eibmurb: "ne gyertek azzal hogy mindenhol veszteséges a tömegközlekedés, ez evidens."

A posztot és a kommenteket olvasva sajnos ez nem olyan evidens dolog.

A többivel egyetértek.
@Laci70: a busz nem természetes monopólium, ahogy a taxi sem. ha úgy érted, hogy egy vonalon egy cég közlekedik, akkor lokálisan igaz. épp ezért kell a kiszervezést olyan rendszerben megoldani, hogy senki ne legyen beásva. tehát ha pl a vt-transman szerződést szeg - kevesebb buszt indít, vagy hetekig sztrájk van, vagy kiégnek a buszai -, akkor vagy szerződésbontás, vagy a következő koncesszióosztásnál kimarad a dobásból, és bejön helyette az orangeways, vagy fordítva.

orangeways-volán történet is tanulságos egyébként. ugye ott az volt a para, hogy az OW elviszi a nyereséges fővonalakat, és a volán meg kénytelen Pizsama alsó és Pizsama felső között ingázni 1 fő öregnénivel. de hát ilyenkor nem görcsölni kell, hanem úgy kell kiadni a koncessziót, hogy az egész térségre vonatkozzon. meg fogja oldani a kedves ferenc, nyugi, legfeljebb nem egy csuklós ikarusszal fogja vinni a nénit, hanem egy toyota yarisszal, előzetes megrendelésre.
Én tudnék egy lehetséges megoldást: Budapest városa az összes buszvonalat egyenként adja ki vállalkozóknak (nem golfpályán, interneten versenyeztetve). Amikor már nincs busz a kezükben, akkor létre kell hozni egy új állami közlekedési vállalatot, a neve legyen mondjuk BSZKRT. Ezután a jelenlegi BKV teljes vagyona kerüljön át az új tulajdonos kezébe, de a jelenlegi állományból osztályvezetőtől felfelé tilos bárkit alkalmazniuk mondjuk öt évig.
Fontos, hogy ne "alvállalkozásba adásról" beszéljünk, mert ez továbbra is egy BKV-t feltételez, aki elosztja a koncessziókat és persze a pénzt is. Ennek az eredménye nem a verseny lenne, hanem egy jogtechnikai köntösbe bújtatott pacsizás a haverokkal. A BKV-t mint szolgáltatóként mint megrendelőként el kell felejteni.

Ide olyan nevek kellenek, akik valóban felkavarják az állóvizet, és képesek az érdekeik érvényesítésére olyan helyzetekben is, amikor urambátyámék éppen összekacsintani készülnek. Olyan global playerek, akik adott esetben az EU legfelsőbb bíróságáig elvisznek ügyeket.
@Bambano: "Éééés most nekifoghatsz, copy&paste, bkv lecserél máv stringre és meg is van a holnapi poszt."

Vagy a pártokra... vagy az EU-ra... :))
Tetszik, hogy többen említik itt az Orangeways-Volán ügyet... mert abból tökéletesen lemérhető, hogy miért nem lehet itt érdemi változást elkezdeni.
Ekkora félelmet és riadalmat, amit én láttam, no meg ekkora ellenállást és bunkó beletenyerelést az igazi versenyhelyzet kialakulása miatt...
Mindenesetre szívből remélem, hogy Kedves Ferenc jól pofánvágja őket oszt kész.
Mehetnek ahova valók, az egész Volán.
Sajnos nálunk a jelenlegi közbeszerzési kultúra azt vetíti előre, hogy még ha ki is írnak koncessziókat, azt politikai alapon ítélik oda - lásd az összes ügyet autópályaépítéstől kezdve postabiciklin keresztül a jóégtudja meddig. Kizárnak mindenkit, a - mellesleg a legdrágább ajánlatot adó - baráti cég meg nyer.

Minden koncesszióról a legszélesebb nyilvánosság előtt kell dönteni.
Kivételesen egyetértek. Bár "a budapesti hálózat nemzetközi összehasonlításban kifejezetten sűrűnek számít" állítás szerintem olyasmi, mint a híres magyar konyha, azaz egyre kínosabbá váló tévhiedelem.
Naiv vagy te Árpád.
Most is mint mindig mindenki tudja h hova megy a kilopott pénz és most is ugyanúgy semmi nem fog történni.
Ez a bkv is--mint az eddigi ilyen történések--lefedi a hülyeség definicióját.
"Mindent ugyanúgy csinálni és más eredményt várni"

Kisebb parlamentet.Visszahivható képviselőket. Tiszta képviselői jövedelmeket.Átlátható és ellenőrizhető pártfinanszirozást.És nyilvános ügynöklistát!!
Pl.
Amúgy a versenyhelyzettel az a problémám, hogy angom megjelenne egy csomó busztársaság. Villamos meg darab nem lenne..

Pedig egy ésszerű városnak torli, villamos, metró kéne.. a busz a szükséges rossz. Inkább azzal járj, mint egyedül autóban, de attólmég környezetszennyező és rossz megoldás az is.
A zónásítással sem értek egyet. Aki a belvárosban él, lehet nem mozdul ki egy kerületet sem, de azért nem csak belváros van. Szerint nagyobb városoknál van értelme a zónásítással.
Időalapú chipes jegy, azzal viszont teljesen egyetértek.
@Tóta W. Árpád: "Akár olcsón dolgozó bevándorlókkal, mint minden rendes nagyvárosban"
Sőt a teljes magyar lakosságot le lehet cserélni olcsón dolgozó bevándorlókra.
Gyufa, seprű, lapát. Ezek mindent megoldanak :)
Na, csak tudsz egy cikket írni amiben több a tárgyilagosság mint a fröcsögés. A szakszervezeteket, buszsofőröket totálisan élősködő piócaként beállítani nem vall túlzott objektivitásra, de ezt a rémképet már aligha vered ki a fejedből. A privatizációnak vannak előnyei és hátrányai, utóbbiak Mo-n hatványozottan jelentkeznek. A végén mindig az utas szív, vagy sztrájk lesz vagy dupla, tripla jegyár ha éppen a magáncég piaci okokra hivatkozva állandóan csak emel. Volt már ilyen, ezért megértem hogy nem csak azok kezelik fenntartásokkal akik a kőkorszak óta nem láttak közgáz tankönyvet. A modern, reformer baloldal előszeretettel hangoztatja a privatizációt, magántőke bevonását mint csodaszert. Hogy ebből később ki profitál arról mélyen hallgatnak. Nade, jó legyen privatizáció. A főpolgármesternek nem lesz mivel pénzt kizsarolnia a kormánytól, a nyuggereknek oda az ingyen utazás. Hoppá, csak nem ezért (sem) merte meglépni 8 éven át az a kormány, aki más helyzetben oda és vissza van a privatizációtól. Tuti lenne pár haver, aki átvenné okosba csak a pártfinanszírozás, végkielégítéseket vagy a tanácsadói szerződéseket el kellene felejteni. A kör bezárult, eszük ágába sincsen. Inkább hergelik az utasokat a sofőrök ellen, a hozzád hasonlók segédletével. A pulykapénz, már számtalanszor el lett mondva, egy magasabb bérigényről való lemondás kompenzációja, magyarán nem jutalom, extrabónusz hanem a fizetés része. Most hogy sikerült megadóztatni a béren kívüli juttatásokat már nem fűlik a foga a BKVnak ezek finanszírozásához. Elfelejtettek egyeztetni a Mesterekkel odafent. Arról nem sokat írtál hogy az állam ezek után is odatenné a maga 1.10 forintját minden eladott jegy, bérlet ára mellé? E nélkül ugyanis több mint a duplájába kerülne.

Na mindegy, majd elválik ki mit és hogyan tud kezdeni a jelenlegi helyzettel, mindenesetre ha úgy sikerül mint a betegszállítás privatizációja akkor nem ez volt az utolsó menet ebben a kérdésben.
Ja és a parkolási társaságokról ne is beszéljek ugye, azt is csodálatosan sikerült kiszervezni.
Szia Árpi!

Mikor lesz kész a white list?

Egyszerűen elment a kedvem a kommenteléstől, mert ha írnék is valami értelmeset (néha azért sikerül) a kutya sem olvassa el, ha délután 150-200 komment fél óra alatt megy fel.

Én sem olvasom el őket, csak néhány nickre szűrök rá. De ez nem valami szórakoztató...

Amíg nem lesz fehérlista nem állítanád vissza próbából a valós idejű kommentezést egy posztnál?
@RCH: " en, szurke polgar kisember mit tehetek a a javulas erdekeben?"

Javaslatom: nagy X, sőt nagyon nagy X ;)

nagyix.hupont.hu/
@Walter Melone: megkérdezem. lényegében majdnem kész, csak közben a bloghu-nál adódtak kapacitásproblémák.
"A pulykapénzt tőle nem lehet elvenni, és leépítésről sem akar hallani – viszont így esély sem marad arra, hogy a könyvelés kiegyenesedjen."

Most ez komoly? Tényleg Ez miatt nem lehet rendbetenni a bkv-t? Az a havi kb 20milla minusz nem lenne (mondjuk 5 teljesen felesleges vezető beosztású ember fizuja + lopása), rögtön minden okés lenne?

Na ne már!

Igen, leépítések mieg bérvisszafejlesztések kellenek, de hogy nem a buszvezetőknél, az tuti. Felesleges azok nyakába varrni a problémákat, akik ténylegesen dolgoznak.
"A buszvezető pedig, mindezt látva, okkal, de legalább ürüggyel hisztizik, hogy akkor neki is jusson a cupákból. "
Árpika, menj ki egy kicsit szétesett buszokat vezetni, úgy, hogy tiéd a felelősség, meg megfagyni, meg KRESZ-t leszaró barmok miatt idegeskedni, esetleg hidegben buszt szerelni - miközben a fejed fölül szétlopják a céget!
Lehet, hogy te is bepöccennél!
(Esetleg előtte lehet kezdeni könnyű fizikai munkával 1 gyárban, mondjuk 12 órában, hogy szokd a banánt.)

Mondjuk sem a MÁV, sem a BKV sztrájkok megvalósítása nem épp racionális, mert ugye nem az utasokkal van bajuk, de ez más kérdés.

Az viszont, hogy vagy új BKV építés, vagy lefejezni és új vezetőket, megfelelő megszorításokkal odatenni, nem hülyeség.
Meg esetleg hogy a város finanszírozza már a céget. Az se ártana. Innen Pécsről azt is leszarom, hogy van-e Butapest, nem hogy BKV.
"bebetonozták magukat mindenféle változással szemben, kollektív szerződéssel, "
Mondj egy nagyobb céget, ahol nincs kollektív szerződés.
Nálunk is van, csak mi pl. nem szólhattunk bele, mi legyen benne. (Pedig ha lehetett volna!)
Ez gáz.
Ha már felmerültek a főnökségi Audik: a tulajdonos állam/önkormányzat tehetne egy szimbolikus lépést. Tömegközlekedési vállalat vezetői ne kaphassanak szolgálati autót, legyen nekik elég jó az a szolgáltatás, amit a cégük előállít.
Kíváncsi lennék olyan videókra, ahol BKV-s főnökök buszon vagy villamoson szembesülnének a rideg valósággal.
Ez már jobb poszt lett, mint az előző!

Reméljük Bokros Lajos is fejlődni fog:

inforadio.hu/hir/gazdasag/hir-328256

"A Magyar Demokrata Fórum alkotmányos adósságkorlát bevezetését kezdeményezi, maximálná a GDP-arányos államadósságot - jelentette be Bokros Lajos a hétvégén. A gond csak az, hogy ilyen szabályok, sőt ennél jobbak igazából másfél éve léteznek. Ehhez képest Bokros javaslata semmi újat nem ad, néhol ellentmondásos is, az egyetlen üdvözlendő eleme esetleg az alkotmányba foglalás lehet. "
@Tóta W. Árpád: "az OW elviszi a nyereséges fővonalakat, és a volán meg kénytelen Pizsama alsó és Pizsama felső között ingázni"

Arra találták ki a "normatív támogatás" fogalmat, hogy meg lehessen oldani ilyen problémákat.
A nyereséges vonalakon nincs állami támogatás - ott versenyezzen mindenki ahogy tud, aki pedig vállal "veszteséges" vonalakat, az valamilyen mutató szerinti támogatási összeget kap. Egy közepesen sűrűn lakott, közepes gazdasági fejlettségű útvonalon X támogatással, egy ritkán lakott területen, alacsony gazdasági fejlettségű útvonalon mondjuk 2.34 X támogatási összeg.
Ha a normatív támogatás rendszere korrekt (valós költségeket finanszíroz, nem a megszokott állami trükközés, hogy alulfinanszírozunk), akkor ott is valós verseny alakul ki, csak úgy magától.
lehet, elolvastad a jobbik programját.
de ha nem, mindenképpen tedd meg.
@eMeL:

Bár csak úgy volna!

Milyen szép világ volna az, ha a politikusok tanácsadói olvasnák a szakmai kérdésekkel foglalkozó blogokat/fórumokat is, és a döntéseiket ezekre is alapozva hoznák meg.

Talán majd egyszer.
@bombadil: Fecó a BKV-nak is szeretne egy versenytársat, de nem engedik! (pl. nem használhatná a megállókat..)
@nem1rem1: 40 igazgató van a BKV-nál!
kb. 6000 dolgozóra...ez még elvileg nem lenne rossz arány!
Ez az egész a Hagyó vs. Kocsis háború újabb fejezetének egyik mellékterméke volt. Nem lesz itt változás amíg az ilyen szarládák irányítanak itt mindent...
atv.hu/video/20100118_karterites

Remélem Demszky komolyan gondolja, és végre megszabadulunk a BKV-tól!!

Az interjúban azt mondja, hogy a főváros írja ki a pályázatokat (tehát nem a BKV). Végülis ez világos, hiszen a szolgáltatás megrendelője mégiscsak a főváros kell legyen, aki a BKV-val egyenrangú piaci szereplőket enged így be.

sanche 2010.01.18. 21:34:59
"Amúgy a versenyhelyzettel az a problémám, hogy angom megjelenne egy csomó busztársaság. Villamos meg darab nem lenne.."

Van megoldás! A szolgáltatási koncesszióban ugyanis előírják, hogy miből mennyit kell szolgáltatni. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a pályázók megkapják a menetrendet, és aki a legkevesebb támogatásért vállalja be, az nyer.
Szolgáltat 5 évig, aztán új pályázat.
Mesterházy szerint Orbán-Bokros csomag rémképe fenyeget!!!

"Az MSZP-modell biztonságos, mert finanszírozható. És emberséges, mert nem csak költségvetési tételként tekint a nyugdíjasokra – állítja Mesterházy Attila közleményében."

Az MSZP-modell maga a tökély! Jó ha tudjuk.

"Az MSZP miniszterelnök-jelöltjének fejtegetése szerint pártja megduplázza a méltányossági nyugdíjkasszát, bevezetik a temetési költségeket enyhítő kegyeleti támogatást, valamint úgy módosítják a BTK-t, hogy minden gazember kétszer is meggondolja, kezet emel-e az idős emberekre."

És ez még mind semmi. A jövő már meg van alapozva:

"a következő évek növekedését az MSZP alapozta meg, csakúgy, mint a következő évek szociálpolitikájának bővülő mozgásterét is."

Ugyanakkor, mit tett Orbán Viktor a nyugdíjasokért?

"törvénysértő módon több, mint 19 ezer forintot vettek el a nyugdíjasoktól, amit később mi, szocialisták adtunk vissza."

"Az Orbán-kormány első intézkedései között szüntette meg az érdemi idősügyi érdekegyeztetést."

"az adott évben tervezett inflációhoz és tervezett bérnövekedéshez igazították a nyugdíjemelést."

"50 százalék kereset és 50 százalék infláció arányában számították ki nyugdíjemelést."

"Most pedig az ellenzéki párt nem szavazta meg a 2010-es költségvetést, amely a 4,1 %-os nyugdíjemelést és a nyugdíjkorrekciós programot tartalmazza."

www.vg.hu/kozelet/politika/orban-bokros-csomaggal-riogat-mesterhazy-303166
@csillagkutya seven: Igazad van!Ezt az Árpit sem értem, mit gúnyolódik azon a nyomorult "pulykapénz"en.Másnak is lehet nevezni;egy eddig kapott,csekély járandóság, amit el akartak venni.Amúgy a szép Szalayné egyszeri végkielégitése 2000 járművezető éves pulykapénzét fedezte./volna/Ő is sztrájkolt előtte, hogy megkapja?
@Tóta W. Árpád
"... a pártcélokra kilopott pénz még a rezsijével (a lopóember jutalékával) együtt is csekély ahhoz képest, h a cég rosszul működik."
Rendszerváltás? Ugyan már! Pontosan ez volt előtte is: hadd vigyék, amit amúgy is vittek, csak az országot ne tegyék tönkre. De nem, éppen ez a lényeg, hogy anélkül nem megy. Azokért a „kis” ellopott anyagiakért totálisan szét kell zilálni, rombolni az egészet. Igen, ez lenne a rendszerváltás, amit javasoltál: tabula ráza. Na és erre merném mindenem föltenni, hogy ez nem lesz itt soha. Hidd el, az emberek olyan egészen elenyésző hányadának jut el a tudatáig a lényeg, amit itt a BKV működése kapcsán leírtál, hogy nincs mire reménykedni. Mert mit mondanak most? Na jó, megegyeztek, elcsitultak a kedélyek, megint rendben van, helyreállt minden. Hát igen. Ez a rend jutott nekünk. Pontosabban ezt juttatjuk magunknak.
És hogy miért kellene a radikális cselekvéssel a választásokig várni? Szép költői kérdés, de nem bírom megállni:
Hát persze, hogy azért, mert igazából örökké kell erre várnunk. Soha nem volt, soha nem lesz. Mert nem mese ez, amiben hol volt hol nem volt, hanem az élet. A mi életünk. Amin nem tudunk változtatni.
A végéről hiányzik egy szám: Az összes BKV-s végkielégítése :]
Kedves Árpi!

Engedd meg, hogy továbbgondoljam csodálatos, vadkapitalista gondolatoktól teljesen mentes, baloldali értékektől hemzsegő írásművedet!

Ugye a sok tetű BKV-s csak púp a hátunkon, fizetést akarnak meg minden
(Itt szúrnám be, hogy a "pulykapénz" az a fizetésemelések HELYETT lett adva anno, az elvétele tehát olyan, mintha CSÖKKENTENÉK a béreket.).

Mennyivel jobb lenne, ha kínai vendégmunkások, majd később automatizált rendszerek vennék át a helyüket, akiket megfelelően ki lehet zsákmányolni, ugye, mint a cikkből ez kiderül.

Ők csak érték (közlekedés) teremtő eszközök, ha olcsóbban is megoldható, akkor kirúgni az összeset, keressenek más melót a bunkók!

És különben is, hogy mernek sztrájkolni a már elért vívmányaikért, igaz, hogy a sztrájkellenesség és a demokrata szemlélet nem összeférő fogalmak, de sebaj. Ezek az elmaradott franciák is sztrájkolgatnak, na de próbálnák csak meg a virágzó és fejlett Bangladesben... mindjárt kapnának pár rúgást/golyót és ez így is van rendjén, ugye?
Szerencsére itt van a jó VT-Transmann, ami pontos és megbízható (Én velük járok és mást tapasztalok, de biztos rosszul látom), igaz ugyan, hogy minimálra bejelentett sofőrök vannak, de hát ez a jövő, támogassuk a szürkegazdaságot és magasztaljuk!

Szóval ez a sok genya BKV-s csak viszi a pénzt és még meg is akarnak élni... De a buszon utazó benzinkutas is helyettesíthető egy automata kúttal, meg a pék is meg a bolti eladó is... Rájuk sincs szükség, keressenek ők is más munkát... S így utazniuk sem kell, így tömegközlekedés se kell. Szórakozni meg járjanak valami közeli helyre.

Mint láthetó, az ember tökéletesen felesleges ahhoz, hogy az ember a Földön éljen...
Nincs is jobb egy szép, önellentmondást hírből sem ismerő konklúziónál!