W

w.blog.hu

Tóta W. Árpád kommentál, szemtelenkedik, valamint permanens fogadóórát tart.
Régi cikkarchívum



Kommentelés - házirend

Wblog @ Facebook

Engedjétek hozzám

Kis heti hírlap 4-10 éveseknek.


Foglalod a kurvanyádat

A mozdonyhorgony
Úgy remélte, ezzel bekerül a Rekordok Könyvébe. De legalább a Jackassbe.

Elnöki pornó
Nagy baj, ha az elnök ribanc.

Nem jó a nemzetnek egyedül
Szuverén ország is lehet borzalmas hely.

Szent szar
A húsvéti alkotmány: szentséggyalázás.

A pedofilok védőszentje
A deviancia fincsi, de csak ha papok csinálják.

A gólkirály beszéde
Angela, te náci ribanc!

Győz a szittya förgeteg
Kuss, mi így szállunk le a bicikliről.

Együtt sikerülni fog
Bizonyítsuk gyalázkodással, hogy Magyarország szabad!

Kompország vitorlát bont
A finom kritikát meg lehet állítani, a brutálisat nem.

Foglalod a kurvanyádat
Nem ti vagytok a nemzet, sem a nemzeti oldal.

Utolsó kommentek

  • timea knausz: @Tóta W. Árpád: Igen?:) (2018.09.06. 16:43) Ilyenek voltunk
  • timea knausz: Szeretettel ajánlom olvasásra és értésre Mezei Márk: Utolsó szombat című könyvét. Nagyon messzir... (2018.09.06. 16:41) Ilyenek voltunk
  • David Bowman: Ritka világos gondolat tőle. (2018.09.01. 15:33) Szerény javaslat
  • Hobelman: Vannak pénzügyi nehézségei? HA IGEN! Vegye fel a kapcsolatot a Hobelman Finance and Mortgages Limi... (2018.05.14. 03:06) No megállj csak!
  • Tudományos Rendőrség PJT, Tejfalussy András, aquan: 2050-re végleg ivartalanítanak és ezzel mind egy szálig kiirtanak minket az észrevehetetlen, lassa... (2018.01.26. 00:32) Tégy a gyűlölet ellen
  • Utolsó 20

Titkos férgek története

2007.01.12. 06:01 Tóta W. Árpád

Összeesküvés-elmélet - így legyintünk a sok hagymázas képzelgésre; főleg mert az internet elterjedésével minden féleszű szerencsétlen bedobhatja a közösbe a maga megoldását. Hogy az amerikaiak csinálták 9/11-et, a zsidók a második világháborút, a macskaeledelben addiktív adalékanyagok vannak, Hitler meg a Holdon. A legyintést egy pillanatra megállítja viszont, ha felidézzük, hogy előfordulnak olykor valódi összeesküvések. Kapásból ott van a Reichstag például, de most nem arról lesz szó, hanem a villamosközlekedés felszámolásáról. Mármint Amerikában. Meg nálunk.

A második világháború előtt vagyunk, erősödik az autóipar, emelkedik az olajfogyasztás. A városlakók azonban még mindig inkább az akkor igen elterjedt villamosokkal közlekednek. Ez nem jön jól se a General Motorsnak, se a Firestone gumigyárnak, meg a Standard Oil olajcégnek sem. Hm, hm, tenni kéne valami nagyon fontosat.

Összeáll tehát a három feltörekvő vállalat, és létrehoznak egy negyediket National City Lines néven. Az NCL - amelyet névleg öt félanalfabéta buszvezető irányít - sorra megveszi az amerikai villamoshálózatokat, 1936 és 1950 között több mint száz városban.

A villamosközlekedés színvonala szinte azonnal zuhanni kezd: az NCL nem tartja karban a járműveket és a vágányokat, amit járatritkítás, forgalomlassítás és ezzel párhuzamosan az utasszám csökkenése követ. A vállalat ezért hamarosan fel is szedi a vágányokat, és buszokkal helyettesíti a villamost.

Az NCL tehát saját kárára cselekszik látszólag. Rengeteg pénzt pocsékol el. Talán csak az nyújt némi vigaszt, hogy az autóbuszokat a General Motors gyártja, a Firestone készít hozzájuk gumiabroncsot, benzint meg na kitől veszünk? hát a Standard Oiltól természetesen. További haszon, hogy a villamosok szétkúrása jelentősen hozzájárul az autók iránti kereslet élénkítéséhez.

A General Motorst ebben az öszeesküvésben bűnösnek találta az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága.

•••

A budapesti villamosokat szerencsére ilyen konspiráció nem fenyegeti. Az, hogy a négyes metró építése, illetve az arról való fantáziálás miatt lehetetlenné tették a 47-es, a 18-as és a 41-es villamos normális működését, illetve hogy tíz éve szüneteltetik a Thököly úti 67-est, egyáltalán nem azért történik, hogy aztán a 2050 körül megépülő metró hasznosságát ne vonják kétségbe a villamosról átülő budapestiek, és így meglegyen az elvárt utasszám. Budapesten senki nem akarja szándékosan tönkretenni a villamoshálózatot. A VEKE összeesküvés-elméletei légből kapott rágalmak.

A képen Robert Wittig Streetcar című akvarellje látható.
Régi villamosok pedig a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban láthatók.


Címkék: közlekedés

259 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://w.blog.hu/api/trackback/id/tr3827935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Villamos- és metróvonalak Frankfurtban és környékén:
www.vgf-ffm.de/vgf/291.jsp
és katt a képre.
Még ha sematikus is, jól látszik, hogy meddig tart a közigazgatási határ.

Gyorsvasúthálózat Frankfurtban és környékén:
www.rmv.de/coremedia/generator/RMV/Fahrplaene/Netzplaene
katt az RMV-Schnellbahnplan képre.


Hát igen, nem vagyok naiv, nem lesz nekünk sehonnan se ilyesmire pénzünk, nem is azért ajánlom ezeket a linkeket.
Hanem azért, mert érdemes tudni, hogy léteznek villamos.metró-villamos (fönt-lent) és agglomeráció-belváros-agglomeráció kombinációjú megoldások.
És műxik.
Nem bántam volna, ha kapásból a képeket linkelhetem, de ez a ... rendszer okosabb a felhasználóinál.
" Pedig szerintem (mint hozzá nem nagyon értő) igencsak jó lenne, ha vhol az Eteleén kijönne a föld alól a metró (vagy villamos), és kikocogna Érdre, vagy Budaörsre. "

Köln is tele van ilyennel, pedig az a dómon kívül gagyi egy város. Egyben villamos, metró és hév :-)

De sztem ha a kettes metró menne ki a délitől, az se biztos, hogy rossz lenne...


"Most már csak az a kérdés, hogy ha ritkítod a 41/49et és eltörlöd a hetes buszt és népes családját, akkor elég lesz-e a régi-új vonal kapacitása (ha a 4.es metró helyett javaslod). "

Pontosan :-)
Amúgy ha a 4-es metró vonalának ez a felke kell, lehet, csak simán a 49-re kéne tenni Combinónyi, sűrűn járó villamosokat, mert az a Ferenciek terét valamiért úgy tudom, kihagyja - amúgy meg inkább ez a (kevésbé terhelt) vonal és nem a hetesé...

Hogy mit old meg, nem tudom - jelentősen enyhíti, mindenesetre.
Nem olvastam még végig az összes hozzászólást, de a négyes metrót támogatóknak szeretném a figyelmébe ajánlani a pálya hosszát és a megállók számát.
Hiába lát mindenki tömött buszokat és gondolja, hogy hűdemennyien utaznak rajta. Kapacitását tekintve metró jellegű eszközt 10-15ezer utas/csúcsóra viszonylatokon érdemes kiépíteni. Ez a mennyiség az M4 vonalán talán megvan a Fővámtól a Bocskai útig. Itt egyébként is nevetségesen közel vannak a megállók (pl. Móricz - Bocskai szerintem nincs 400 méter).
Továbbá az emberek nem szeretnek átszállni, de a 4-es metró csak annak jó, aki kvázi végállomsától/végállomásig utazik. A többi utasnak marginális időnyeresége van egy villamoshoz képest, mert túl gyakran áll meg a metró és rengetegek kell mozgólépcsőzni hozzá.

Az alagút űrszelvénye pedig túl kicsi, hogy mondjuk egy vonat jellegű képződmény később közlekedhessen benne. A peron is túl rövid, mivel rövidebb szerelvényeket akarnak. Ez azért van, mert a DBR-nél is tudják, hogy ez tulajdonképpen egy kurvadrága villamos a föld alatt, ami jelen állapotok szerint soha nem térül meg.
Ellenben elviszi a következő 10-15 év fejlesztési pénzeit.
Yoisten, Benedek:

A VEKE becslése 300 utazás per nap, a BKVé 475ezer. Ehhez nem tudok hozzászólni, az igazság valószínűleg valahol középen lesz.

Azt viszont nehezen tudom elképzelni, hogy (pláne a 7es buszcsalád leváltásával) ekkora utasmennyiséget a jelenlegi 41/49 villamosvonal bármilyen tunningal ellátna. Esetleg igen, hogyha a 41/49es megtartásával és az Benedek által leírt Erzsébet-hídi villamosvonal visszaépítésével. De csak "esetleg igen", azért ennek még utána kéne számolni. Őszintén szólva a polgárt nem érdekli, hogy a metró csak öt-hat vagy tizenöt perccel jobb a hetes busznál (átlagos forgalom mellett), ha reggel egyszerűen nem lehet átjutni, nincs busz mert a dugóban áll mind, és csak harmadszorra-ötödszörre lehet felférni közelharcban.
metró kapcsán:
metró kellene. Jobban mondva a tömegközlekedés, de akár a jármüközlekedés egészének helyenkénti föld alá terelése. Metró-szerüségekre Münchenben, Hannoverben, Helsinkiben láttam példákat, nagyon szépen megoldható dolog. Ahol elfér, ott villamos, ahol nem ott metro: de nem 60 méter mélyen, hanem az útfelszín alatt megy. Ha valami hasonló koncepciót sikerülne (sikerült volna) az útfelújításokkal összkombinálni, akkor a 4-esre tervezett 400 milliárdból nem csak azt a vonalat, hanem sokminden mást is rendbe lehetne tenni.
A mostani tervvel épp ez baj: a lehetö legdrágább módszerekkel építik, amikor csak a megállók kerülnek milliárdokba. Nem beszélve a késöbbi fenntartásról: mozgólépcsök, liftek, stb.
Ez meg nem is lenne baj, ha megérné, vagyis annyian használnák, hogy várhatóan ez a pénz visszajönne. Mondjuk 30 év alatt.
Olvastam és agyaltam is a VEKE tavaly novemberben közzétett megtérülési számításait, és engem meggyöztek: valószínü sosem jönne be az a pénz, még akkor sem, a semmi mást nem fejlesztenek -építenek-, csak a 4es metrót: vagyis 1-es villamos továbbra sem megy át a Lágymányosin, stb.
Persze akik igazán jól járnának ezzel a mostani projekttel, ilyenkor akarják érzelmi alapokra terelni az ügyet, "budapest megbüntetése", elnyomás, meg minden.
Miközben az tényleg röhej, hogy az Örsön át kell szállni (lépcsözni le fel, hajrá kerekesszékesek)(persze azok ne akarjanak Gödöllöre menni,mi?), és a helyzet konzerválására már megtendereztették az új kocsikat, nehogy kompatibilis legyen egymással a két vonal.
A mostani 4es m. projekttel a nagyságrend és az idözïtés a gond. Elöször helyre kéne rakni a létezö anomáliákat, megnézni, hogy is van ez a hévekkel, 1-es, 2-es, akárhányas villamossal, el kéne dönteni, mennyi autót és hogyan akarunk a Belvárosban, hogy hol lesznek parkolóházak, hol oldható meg a dolog kéregvasútként, stb. aztán, ha kell, hát fúrhatunk a mélyben. Vidáman.
Stil 2007.01.12. 14:42:35
köszi, vazze. akkor a villamos miböl megy? vlsz az én bérletemböl. mert te nem járulsz hozzá. legszebb, hogy erre még büszke is vagy. anyukád hogy van?
Sztem ne az legyen szempont az ésszerűsítésnél, hogy melyik alkamatosságon lehet inkább csalni... Én úgy vagyok ezzel, hogy mindennek ára van és rajtam nem is múlik, kifizetem a bérletet, csak a szolgáltatás volna egyenes arányban a díjszabással...
Erre törekedjenek, amikor villamossínt és/vagy metrót telepítenek, és élek a gyanúpörrel, hogy előrébb is van a BKV-nál ez a szempont, mint a blicceők helyzetének könnyítése.
(Egyébként BKV monnyonle, de előbb fejezzék má' be az ablakom alatt a metróépítést :) )
Pascal

Nem azt mondom, hogy ellátná (vszeg nem, ahhoz kéne a villamos a hídra), hanem hogy az útvonal nem a 7-essel azonos, hanem a (kevésbé terhelt) 49-essel.
süti törlés bejött, köszi

meg a cikk is, de sajna még érdemben nem jutottam a kommentek végére, de majd este pótolom és mondok véleményt is
Hát, a közlekedés gondolatára is begurulok. Ebben a városban nem lehet közlekedni, sem autóval, sem villamossal, sem busszal, ez a mindennapi élet aktív stresszhelyzete számomra. Kedvencem az új combinó, amit aki kiválasztott, nem ült villamoson csúcsforgalomban, az biztos.Az ülések magasak, egy alacsony ember csak lógatja a lábát. Az ülések szélesek, de a legtöbb ülés féllábas, nem fér el az embernek csak egyik lába. A széles ülések között a hely keskeny, ezért ha állok, a fel és leszállók helyszűke miatt nagyokat taszajtanak rajtam, amit irtóra díjazok. Ami pedig az indításokat illeti, kedvenc bkv-s játék, hogy nem vesznek figyelembe más járatokat a csatlakozásnál. Pl. reggel 6h körül, ha leszállok a 61-s villamosról, még futva sem érem el a 6-t, mert mielőtt bárki elérné már indul is, és ez hajnalban bő 5perc a semmiért, ráadásul még áll is a lámpánál, hogy dühösebb legyek. A bliccelőknek üzenem hogy.... Hiába emelik az árakat, minél magasabb a bérlet ára, annál kevesebben veszik meg. Én megveszem, de tudom sokan ebből jó sportot űznek az én pénztárcámra, és még ki is röhögnek, hogy balek vagyok. Engedett már el csinos, könyörgő lányt az ellenőr az orrom előtt, legszívesebben be is húztam volna neki.
csak néhány észrevétel, de még nem olvastam végig. Szerintem a veke pont nem megakadályozni akarja a 4-es metrót, csak használhatóvá akarja tenni. erre jó példa szerintem a bocskai úti és a móricz körtér. mindkettőn lesz metró megálló a jelenlegi tervek szerint. a kettő közt a távolság gyalog kb 2 perc, járókerettel 5. metróval meg úgy 6 lesz. egy ekkora kapacitású vonalnak szerintem nem lehet az a célja hogy villemos üzemmódban működjön, és minden sarokra építsünk 30 milliárért metró megállót. e helyett a kettő helyett pont elég lenne egy megálló két kijárattal, egy a bocskaira és egy a móriczra. és máris spóroltunk vagy 20 milliárdot
"egy nagyvárosban egyszerűen szükség van a földalattira... mert a föld alatt sok a hely, és kevés az akadály."

ez azért kicsit képzavar. ott van csak igazán akadály :-) sokat kell fúrni. egyébként meg az is könnyen megoldható hogy a villamos ne álljon meg 20 méterenként lámpánál, csak egyszerűen a villamososkra kell hangolni a közlekedést, nem az autókra. egyébként egy normális városi közlekedés egyik fontos feltétele az lenne, hogy ha valaki a duna és a fekete tenger közéről át akar menni a másik oldalra, az lehetőleg ne a belvároson keresztül menjen.
Nemtom', nekem tetszenek a combinók. Igaz ritkán ülök le, az én harminc évemmel még nem vok' olyan fáradt. Viszont a reggeli csúcsforgalomban is nagyjából elférünk, a gyerekkocsit nem kell felemelni a fejem fölé, kényelmesen fel lehet szállni.
Előbb-utóbb belerázódik az is a feladatába...

A metróról. Szerintem szükséges. Sőt, még több lenne szükséges. Igaz, én inkább kéregvasutat építenék, mint a földalatti. Olcsóbb, mint a metró, s nem lehet villamost vinni benne, de föld alatt megy, nem kell mozgólépcső, viszont nem kap piroslámpát.

Valaki mondta, hogy a villamos sűrűbben járhat. Hehe. Aha, de minek? Jár vki hat körül a 4-6-on? Egy perces követési távolság van a dugó miatt, de hat percet vár a pirosnál, mert a sok baromarcú autós keresztbeáll a kereszteződésekben, és a köv. villamos nem tud a megállóba beállni, mert az előző még ott áll, mivel előtte is van egy kereszteződés.

Ki kéne tiltani az autókat a picsába. Járjon _mindenki_ BKV-val. Kivéve persze teherszállítás, megkülönböztetettek és taxi.
hát igen, a nagy tömegközlekedés-ellenesség tartott is egészen az olajválságig. A századfordulós NY-ban egyébkent - ha jól emléxem - 80 (!) viszonylaton csilingeltek villamosok, London valóságos villamosfőváros volt. Durva, ha a mából visszatekintünk.

Én a magam részéről mindent imádok ami sínen megy, és a 4es metrót is fontosnak tartom, csak sztem az a baj, hogy ma már olcsóbb és hatékonyabb megoldások is lennének, kéregalagútban közlekedő gyorsvillamosok, a nagyvasúti hálózaton futó elővárosi vonatok stb.

Pl. az 5ös terve (szentendrei-csepeli hév földalatti összekapcsolása sztem nagyon jó lenne, bár nem értek hozzá.
A körtérnél lakom, és (Edebácsi figyelem!) közlekedésmérnökként végeztem. Nem ez volt a szakirányom, és a munkám sem kapcsolódik hozzá, ezért nem próbálok igazságot tenni, csak leírok pár dolgot, amire még emlékszem régről.
Nos, minden eszköznek van egy elvi utasforgalmi intervalluma, amikor azt éedemes használni. A metróé mellett nagyobb értékek vannak, mint a villamosnál, az autóbusznál pedig a legkisebbek.
Többen fejtegették már, hogy hol van igazán szükség a négyesre. Az egész útvonalon jelenleg(!) egy olyan, rövid szakasz van, ami valóban metróért kiált, ez a körtér-Gellért tér. Ez a legszűkebb keresztmetszet, itt egy vonalon jár a 18, 19, 41, 47, 49, 118 villamos és a 7-es buszcsalád. Innen bármerre nézünk, szétágaznak a vonalak, kisebb a forgalom.
A jelenlegi technikai szinten itt több járművet nem igazán lehet átengedni. Ezen - bármennyire is csinos - semmit sem segít, ha a 49-es ezután az Erzsébet-hídon közlekedik, viszont aki a 7-essel utazott hosszabban (mondjuk körtér-Keleti) az sűrűn fog anyázni, hogy át kell szállnia.
Ezért az egy megállóért persze tök felesleges metrót építeni. Akkor miért lehet értelme mégis? Nos, tegyük fel komolyan gondoljuk, hogy sok ember hagyja otthon az autóját és válassza a közösségi közlekedést, ezért bevezetjük a dugóadót. Mi a rákkal visszük el őket, ha ez plusz forgalmat generál? Másrészt a bp-i hidak többsége igen ramaty, felújítandó állapotban van, amit már végképp nem lehet sokáig húzni, mindezt ráadásul nagyjából egyszerre kéne megcsinálni. Lezárt hidakon pedig sem a busz, sem a villamos nem tud átmenni.
Én sem vitatom, hogy jobb lenne/lett volna úgy megcsinálni, hogy ráközlekedhessen a máv vonalaira, de attól még talán később ki lehet javítani, ha szarul is kezdtek neki, ezért még nem kéne elvetni az egészet.
Ami azt a kérdést illeti, hogy külvárosokból, vagy a városon belül nagyobb a forgalom, meg kell nézni mondjuk a szentendrei hévet. Mindegyik vonat kimegy Békásmegyerig, csak minden harmadik Szentendréig (bkv-múzeum rulez!:-D). Miért? Mert ott kisebb a forgalom.
Ja igen kötöttpályás sínbohócok figyelmébe ajánlom a bogotai buszjáratokat, mert azért így is lehet utast szállítani.
asszem pont az indexen olvastam a Keleti és Déli nagyvasúti összekapcsolásának tervéről, ahol ilyen S-Bahn-szerű tünemények is járhatnának Gödöllőtől Érdig. Plusz, a belvárosban kialakítanának egy nagyvasúti földalatti átmenőpályaudvart. Persze ezek csak lilagőzös elképzelések, aligha lesz belőlük vmi:-(
Finn Gott:

sztem építeni kéne egy többszázméteres villamoskocsit, az emberek a Móriczon felszállnának, előresétálnának a kocsi elejébe, és leszállnának a Gellért téren. Hahaha
upor: képzeld el, a fent linkelt szentendrei múzeumban most ősszel épp volt egy gyerekrajz-kiállítás, ahol pontosan ezt a villamost rajzolta meg egy gyerek.
Árpád:

lol, kreatív gyermek:-)
En szeretem a metrokat,nincs meg egy olyan kozlekedesi eszkoz,ahol olyan jol lehetne olvasgatni reggel,kavezni kozben.
Amikor az Arpad uton laktam(Newpest),imadtam,hogy 20perc alatt ott voltam a Ferenciek teren,a munkahelyem elott.
Szval a nyomtatott sajto sokat koszonhet a metronak.A Metro ujsagot is kifejezetten birom,foleg,hogy odavagott a tobbi bulvarnak!
Finn-Gott:

Bár nem vagyok közlekedésmérnök, azért a XI. kerület viszonyait van szerencsém ismerni. A Körtér-Gellért tényleg a legszűkebb keresztmetszet, én úgy gondolom, hogy amennyiben ezt a szakaszt, elméletben persze, egy egymegállós minimálmetróval megoldanád, a következő szűk keresztmetszet a Dunán való átkelés lenne. Ugyanaz a dugó, amit ma megtapasztalsz a Körtér-Gellért szakaszon, egyszerűen a hidakon jönne létre. Azokat meg, a felújítások miatt is, jó lenne inkább tehermentesíteni. Tehát igazán a Körtér-Gellért tér - Kálvin tér (vagy utóbbi helyett Ferenciek vagy Astoria) ami mindenképp metrót kíván. Másképp, szerintem persze, nem lehet az igényt lefedni.

Azt, hogy miért hosszabb, részben lehet érteni: Ha a Déli forgalmát lecsökkentjük, esetleg be is zárjuk (a vonatok Kelenföldről futnak ki/be) akkor célszerű az Eteléről indítani. Viszont a Kálvin-Baross szakasz várhatóan sokkal kevésbé lesz kihasználva. Ezt meg kell építeni mindenképp?

Igazságot nem kell tenned, de a véleményedre kíváncsi vagyunk mindenképp.
A gyerekek és a villamos:
-Mondd azt, hogy villamos!
-Villamos.
-Nyald fel a bikafost!
N.Zoli:
Brávó kisfiam, most akkor mennyé' vissz az óvónénihez egy nyalókáér'.

Pascal: Hát, én abban sem vagyok biztos, hogy hosszabb távon a Bosnyák-Baross-Kálvin télleg' pangani fog, ugyanis én meg Zuglóban lakom, és utálom a 7-es busz tömöttségét. Igaz, hétvégén meg pang, mint az állat. Ráadásul a Thököly utat is fel kéne újítani. Meg ki kéne tolni innen az autókat. Szép dugók szoktak itt is lenni. Busz included, hiába van buszsáv, az autósok tesznek rá.
Itt a szigeten csak Blackpoolban maradt egyedul hagyomanyos villamosjarat.
Van egy jopar emeletes kocsijuk is,meg "cabrio" is!
Kepek a www.thetrams.co.uk-n,ha valakit erdekel.
Régen az egész brit birodalomban doubledeckerek közlekedtek, Winnipegtől Új-Zélandig, de még Bécsben is ilyen villamosok jártak, akkora volt a villamosforgalom. Asszem ma már csak Blackpoolban és Hongkongban látni őket.
Amúgy ha Brüsszelben jártok, az ottani villamosmúzeumot oquetlenül érdemes megnézni! Sajna télen az is zárva.
Esetleg egy új sín a Gellért térről aBudafoki út elején a 47-esnek, 18-asnak? Onnan simán rákanyaroidhatna a Fehérvári útra.
Harold lloyd is szerethette a vellanyost
www.youtube.com/watch?v=DLiBiYQIItY

Volt egy olyan jelenete is, ahol villéamos elé veti magát, ami átmegy a váltón és kikerüli.
Benedek.
A neuralgikus pont a Körtér-Gellért szakasz, illetve szerintem a Körtér-Gellért-Kálvin. Ha lehetne vagy érdemes lenne hárommegállós metrót építeni, lehet, hogy most csak ennyit kellene. Olyan felszíni útvonalat, amelyik érinti mindhárom pontot, és a jelenleginél jelentősen több kapacitást ad, nem nagyon lehet elképzelni.

A te általad javasolt útvonal egyrészt elkerülné a Körteret, másrészt a Gellért téren ugyanaz a szűk keresztmetszet alakulna ki, mint ami ma megvan a Körtér és a Gellért között.
Ami a cikkből kimaradt (de az Indóház magazinból nem): a villamosokat kiirtották Ny-Európában is sokfelé. Akkor már nem annyira az autó-gumi-olajlobbi nyomására, hanem mert a busz rugalmasabb, a légszennyezést meg akkor még leszarták. Ezek rossz döntések voltak, ma már kiderült. Franciaországban nagyszabású villamosrekonstrukciós program fut, szinte minden nagyvárosban újraépítenek vagy bővítenek. (Bordeaux-ban a város azt kérte, hogy ne legyen felsővezeték, mert az ronda. Megoldották.) Koppenhágában kiterjedt villamoshálózat működött, amit teljesen lebontottak a 70-es években. Ma már nagyon érik a visszaépítése, mivel kialakult néhány egyértelműen túlterhelt buszjárat. Ráadásul ott el is fér gond nélkül, ugyanis a rettenetes regadók és a védett bringasávok miatt az autóforgalom szolid.

Nálunk ez is úgy van, mint a pillepalack, mire Nyugaton rájönnek, h elbaszták, mi épp vidáman majmoljuk.
Plusz egy érdekesség: a cable-car. Ilyen is volt Amerikában. Ez olyan jármű, aminek nicns semmilyen motorja, viszont sínen fut. A sín alatt egy árokban kábel húzódik, amit a telephelyen lévő motor folyamatosan teker, mint a siklónál. A cablecarnak van egy vasmarka, amivel benyl az árokba, és megfogja a kábelt. Ha meg akar állni, elengedi. Kereszteződésekben, váltóknál, hát ott meg probléma van.
Érdemes megnézni, Strasbourg-ban, Grenoble-ban stb. milyen hájtekk villamosok járnak, mi meg a néhány kis béna combinónktól úgy odavagyunk...

Igazad van Árpád, ráadásul még van mit megőrizni Pöstön villamosilag, még nem tartunk ott, h újra kéne létesíteni a vonalakat, mint kedves napnyugati barátainknak.
Nah mindegy, nem vagyunk mérnökök. Még egy aspektust, nem szakmai-forgalomtervezési hanem politikai, és aztán jó hétvégét mindenkinek.

Képzeljünk el egy társasházat, ahol a tető már évek óta romlik, a felső szinten lakók kicsit be is áznak. Már évek óta megy a huzavona, többször elhalasztották már, sokba kerül, van, amelyik (nem legfelső szintes) lakó azt mondja kátránypapírral, foltozással is meg lehet oldani, meg többféle technológiával is meg lehet oldani. Persze a felső szinten élők meg egyre frusztráltabbak. Óriási viták, kölcsönös sértegetések és sértődések után végül elkészül és megindul a felújítás. Megrendelik az anyagot, megállapodnak az alvállalkozóval, egy-két hét és indul a munka.

És akkor az egyik, mondjuk földszinti lakó, és előáll egy számítással. Azt mondja, hogy a kiválasztott technológia már avult, példát is mutat Amerikából hogyan is lehetne, sőt ő tetőteraszt is gondolna, és levezeti, hogy pont a kiválasztott és félig már megrendelt technológia fogja legkevésbé megérni.

Függetlenül attól, hogy a számításai korrektek-e megalapozottak-e, hogyan fogja ezt a lakóközösség fogadni? Melyikük fogja azt mondani, hogy állj minden, vállaljuk be további csúszást? És főképp, melyiküknek lesz kedve a kínos, de már lezárt veszekedést újra megynyitni?

A VEKE a saját honlapján is értetlenkedik a tanulmány fogadtatásán. Nem lehet, hogy a fent vitatott szakmai lyukak mellett egyszerűen a "ne már megint, most akkor kezdjük újra.." zsigeri reakció is bejátszik?

Tegyük fel a tanulmány szakmailag helyes (én vitatom, de tegyük fel). Még akkor is, akár Demszky, akár Tarlós beválalna egy leállítást, most, és az ezzel járó csúszást, megújult vitát, kínt, népszerűségvesztést?
Azért vissza a villamost, az Erzsébet-hídra is, meg a Thökölire is, és be lehetne fejezni az 1est. Ne a metró kárára. Mond már ha ehhez 1-2%al többet kell adóznunk, részemről, a magam nevében... sok másra is elmegy az a pénz, feleennyi haszna sincs. És ha ügyesen pályázunk, EU támogatás is leeshet.
Botrányos, hogy az 1est nem tudják befejezni. A vonal hatásfoka az egésznek így csak a töredéke.

Botrányos a 4es metró egész koncepciója. Aki még ne olvasta olvassa el:
kvtlinux.lib.uni-miskolc.hu/ali/veevk/AliGut/index.html

Lehet ebben az érvelésben hibát találni? Nem az a cél, hogy egy gyorsvasúttal Budaörsröl, Solymárról stb...stb be lehessen érni 20 perc alatt a Deáktérre, részben a meglévő sineken? Az alternatíva lenne az autóval szemben.
ha már Árpád feldobta, íme egy jó cikk a francia villamosreneszánszról:

www.mondotram.it/il_ ritorno_del_tram_in_francia
Pascal: semmi értelme visszatenni a villamost a Thököllyre, amíg fel nem újítják. Muszáj.

Pataj: jelen helyzetben sajna nem lenne alternatíva. Első lépésben a P+R-t én tarthatóbbnak tartom. Itt a Mexikói útnál pl. teljes mértékben bejött. Mindig tömött a parkoló, és ahogy látom, az emberek a földalattira mennek.
Még eszembe jutott valami: volt HÉV a Móricz-Budaörs-Törökbálint vonalon. Budaörsön még van egy utca, ahol megvannak a vezetékoszlopok, és Törökbálinton megvan a végállomása. De kb. csak ennyi maradt. Kár érte, most jól jönne az ingázóknak.

Nem tudja valaki, mikor állították le? És pontosan milyen úton hagyta el Budapestet: a Bartók Béla úton, a Bocsakin, vagy máshol? Hol keresztezte a vasutat? Elég egy link, vagy ilyesmi...
Pascal, sok sikert a megmagyarázhatatlan megvédésében!

A 4-es metró megépítése alapvetően nem lenne rossz ötlet. De már elnézést, a nehézmetró egy évtizedekkel ezelőtti koncepció. A fejlődés rég túlhaladt rajta. 30 éve még okés volt, hogy a metró vonala véget ért a vasútnál, de azért nem kapcsolták össze. Ma már ez röhejes.

Minimális plusz ráfordításokkal óriási hatékonyságjavulásokat lehetne elérni. Rengeteg átlós kapcsolatot viszonylag könnyen ki lehet alakítani, a 4-es metró árának töredékéből.

Ez a trend most Nyugaton. A delikvenst minél kevesebb átszállásra kell kényszeríteni, főleg ha azok teljesen indokolatlanok és feleslegesek.

De nem, itt Magyarországon felelős pozícióban lévő embereknek eszébe sem jut, hogy ugyan már miért ne kössük össze 4-est a vasúttal, meg lenyilatkozzák azt, hogy "Metrót Gödöllőre? Jó vicc, jó hogy nem már Nyíregyházára."

A kettes metrón is most fogják lecserélni a járműparkot, itt lett volna a nagy alkalom, hogy olyan szerelvényeket vegyünk, melyek a felszínen, felsővezetékről táplálva is tudnak közlekedni, de nem, most majd várhatunk még 30 évet minimum...

Valahol olvastam, hogy a gödöllői HÉV utasainak a 80%-a a 2-es metróval utazik tovább. Ebből az egy adatból is jól látszik, hogy mekkora egy elszabott dolog az örsi csomópont...
Arpad,a fogaskereku is cablecar,nem?

Nagyon tuti,hogy a bringakkal is lehet hasznalni,es mindig pontos!
"felelős pozícióban lévő embereknek eszébe sem jut, hogy ugyan már miért ne kössük össze 4-est a vasúttal"

Mit érdekli az őtet a SUV-ból? Ráadásul netán meg kéne állnia vele az Örsön, amíg az alattvalók vonata áthalad.
a fogaskerekű egészen más, annak saját meghajtása van. a sikló ilyen.
Aki egy kicsit is utánnaolvas, vmint volt pl. Páricsban (az RER elképesztő siker volt) vagy Koppenhágában vagy akármelyik nagyvárosban és kicsit elképzeli a vonatot, ami Fótról vagy Vácról átmegy a városon a meglévő töltéseken, (új megállókkal) Érdi vagy Ürömi végállomással, útbaejtve a belvárost, annak nem lehet reális alternatíva a 4es metró.
Az osztyapenkó felé haladva tekintsetek balra, ott vannak a sinek egész Budaörsig. A Délitől. Az autósok nem győzik kerülgetni...
Pascal

A Gellért-Kálvinon viszonylag gyakran járok - oda sztem elég lenne nagyobb/gyakoribb villamos.

A Körtér szerintem abszolút csak csomópontként forgalmas, konkrétan oda kevesen akarnak menni. De nézd meg kicsit a térképet!

Az Fehérvári út - Albertfalva felé haladó villamosforgalmat (47, 18, 41) vszeg különösebb gond nélkül átterelhetnék a Budafoki út - Október 23-a utca irányába. Ez leginkább csak a 61-es elérését nehezítené meg a Fehérvári útról jövőknek, másban azt hiszem, nem nagyon okozna plusz átszállást; de ez meg kiváltható lenne a 6-os és a 61-es összekötésével, ha az a kereszteződés nem okoz túlzott fennakadást (sztem nem...). Ha a Moszkva térnél is összekötik a kettőt, többet fordulniuk se kell, járhatnak körbe-körbe, csak a WC-szünetet kell megoldani valahogyan :-)

Hm?


(Budaörsi HÉV-et tudnom kéne, mert itt lakom, de sajna nincs meg, hol ment. A vonatsínnel az a baj, hogy kicsit kiesik a városból, és van benne egy átkelés az autópálya fölött... De talán nem megoldhatatlan.)
upor

Huh... A 41-es fele nem jó a HÉV, van benne egy iszonyat kerülő Albertfalvára, legyen bármilyen gyors is. Akkor inkább a vonatsínen :-)
Tesco, Auchan és a többiek lehet, be is szállnának a költségekbe - hozzájuk nagyon közel lenne (bár gyalog az a párszáz m is lehet, sok lenne sokaknak :-( )
Budaörsi sínleágazás egy gazdag önkormányzatnak talán megoldható... A 4es metró költségének igen kis részéből.

ilver"fogalmazta meg!"...de,az emberek központi gondolkodásúak."Nos ezt már követheti a kb.,utána a pb,-vagy amit még kitalál Fecó!Vakok és hülyék vagytok?Ma bejelentették,hogy lesz nékünk államtitkári beosztásban néhány bukott miniszterünk.
ÁRPI,miért nem ezNa ,persze,így könnyű.Ott volt a kérdés,csak igen ill nem kellett volna.A lényeget"Quicks csapta ki a biztosítékot?Vagy Neked is az asztal alól osztanak?Fosol kiskomám,hogy ugrik a rendszeres apanázs?Nu mint vállalkozó tudok mesélni,meg még jó sokan.Nem a segged kell melengetni,mert TELJESEN HITELTELENNÉ válsz.VAGY TE LESZEL AZ ÚJ HOFI?

Géza legalább eredeti volt,ha kellett napról napra.Tudod Te engem próbáltál idomítani,de kudarc lett a vége.Próbálkoztál még mással is aki talán meg is rettent,mert"a nagy(?)TWÁ."megkérdőjelezte a véleményét.Mit hiszel Magadról,nézz a tükörbe.TE lennél az igazság bajnoka?
Tudod nagyon sajnállak.Valamalyik postodon már eltűntél a vita vége elől.Nem kell beszarni mert nem megalázni akarlak,hanem ráébreszteni,hogy az élet nem"ide a zsozsót,oszt ti meg..".Ha így állsz a dolgokhoz lépj le,mert itt sokkal több szürkeállomány dolgozik,mint amit Te valaha is elképzeltél.Vannak a Te nívódon lévő "anyázós"kultúrán nőttek,meg akiket a primitivitás nem zavar-DE-a többség egymás miatt jön ide.
No,ébredés!
legalább tanulj meg rendesen megszerkeszeni egy kommentet, ha már a napifasz címre hajtasz.
TWÁ: molaris már inkább a hetire gyűjt. Majd' mindennap összehozza. :D

molaris: persze, persze. Tudjuk. Holnap nem kell ám jönni, majd beírjuk helyetted TWÁ-nak, hogy miről kéne írnia. Jó? Igazán nem kell ebbe az erkölcsi fertőbe megmerülnöd csak a mi (ill. TWÁ) lelki üdvünkért. Igazán. Ne játsz JK-t, mert a JK-k korán halnak. Pláne egy jó kis CoC játékban... :D
molaris:

inkább térjünk vissza a tegnapi iPod-vibrátor problematikára, az eléggé foglalkoztatott téged :-)
[érdekes lenne érteni, ha már rólam is beszél... de ez nekem eddig se sikerült. tudja valaki dekódolni?]
TWÁ.-mi a baj?-hogy nem engedem,hogy bekapd?Na,ja a hülye kis konzinak is lehet ízlése,"oszt"ez kizár minden homo dolgot.Különben örülj,mert ha én ebből élnék Te biztos éhenhalnál.
LOL :)
hát igen, ha egy ekkora zseni feltűnne a magyar újságírás egén, elhomályosítaná a napot is.
de figyelj csak, ketteske, miért nem nyitsz egy blogot? megasztár lehetsz te is. aztán onnan majd kimoderálhatsz engem, ha hozzászólok.
Tudod Árpika én már akkor studióztam(na vidéken)amikor Te még huncut gondolat sem voltál.Ráadásul nekünk nem "havas"volt a tanárunk.Csak hát nekem jobb a kezem mint az emocianialitásom(gondolom ezt érzékeled,már mint,hogy semmi"EMBERIT" nem tisztelek).Kár próbálkozni ,nem akadok ki.Csak szeretném fölrázni a teljes letargiába süllyedőket!-nem az Ő hibájuk.
A válasz arra,hogy miért nem nyitok blogot nagyon egyszerű:
1,-mert nem az én műfajom,és luta is lennék hoozzá.
2,-mert a jeghalványabb ibolyám sincs,hogy kell csinálni.
3,-mi a fenének annyi van.Mondjuk legyen elismerés a vita maga./na meg ,hogy a fene egyen meg rájövök még arra,mint van a"háttér"levelezés,és akkor biztos lehetsz benne kimozdítalak ebből a dagonyából.Annyit leírtam:többre.
No majd most meg a segged nyalom.
Azért azt is tegyük hozzá, hogy ahhoz előbb helyesen, majd jól írni kellene megtanulni. De ez a mostani állapotodból csupán néhány évnyire van, szerintem próbáld meg.
OFF
Az lenne aztán a vicces blog
ON

Pascal, ha már a Móricz-Kálvin a szűk keresztmetszet, az lehetetlen szerinted, hogy a villamost vigyék a föld/Duna alá? Átszállás nincs, nem külön metró, a megoldás meg ugye sok városban létezik.
Egyébként Rómában van 2 (3?) metróvonal, villamosra nem emlékszem, mégis úgy tűnt, hogy buszokkal egész jól elvoltak. Mondjuk nem laktam ott, lehet, hogy külvárosban lakni/belvárosban dolgozni ott is szar lenne.
Még 1 dolog: a 15-17 kerből bejutni az igazán horror, bármilyen közlekedési eszközzel, ott sem ártana beruházni valamibe.
what the heck's goin' on?

Azt hittem ez egy villamosos poszt.
csak egy picit évődtünk. elnézést.
OFF

Őőőőő. izé...

Nekem komoly munkámba került, hogy amikor kicsit lecsavarom magam, ne írogassak sms-t az éppen érdekeltnek, vagy ne hívogassak senkit a béna artikulációmmal, szal részegen ne nyilatkozzék az ember, nna. Nem tudom, molaris, nálad is ez-e a helyzet, ha igen, orvosolható önuralommal és kellő számú beégéssel, ha nem az a probléma, meglehet, nem orvosolható...

ON
pASCAL: Nem tudja valaki, mikor állították le? És pontosan milyen úton hagyta el Budapestet: a Bartók Béla úton, a Bocsakin, vagy máshol? Hol keresztezte a vasutat? Elég egy link, vagy ilyesmi...

Végig a mai 41-es vonalán, aztán onna budaörsere, de az m1-m7 építése miatt felszámolták.
elég lett volna egy alagút vagy felüljáró, de nem, inkább megszüntették. több infó:
hampage.hu/trams/sinekbuda2.html#torokbalintiHEV
Ezt pendítettem piciben, hogy ha nem kell, jöhet az aszfalt. Egyszerűen leaszfaltozzák. Nekem ez nagyon hirtelen felindulásból elkövetett útépítésnek tűnik. Nomeg, kegyetlennek is..
TWÁ:-van ám nékem barátom aki Nálad sokkal hülyébb.NU:)))Különben légy jó apa,többi meg,,,,-kit érdekel.
"Asmo"-a világban az F-1 mindenütt nyereséges,csak nálunk kell állami apanázs.Furcsa-mi?-nos ez a mi"magyarlandunk"
"idegesjulis"-nem ethilitox a kiváltó ok.
Persze, most fel lehetne sorolni a közbeszerzések egy (nagy) részét, kakaóbiztos gépeket, stb, ez is a mi magyarlandunk. Ugyanúgy még kismillió dolgot el lehetne mondani...és hogy jön ez ide?
Kakaóbiztos pc-t ne pls...
Sok munka volt benne.. :)
Róka, köszönöm a linket, nagyon klassz, a többi elfelejtett sínre vonatkozó is.

Kötögetni a vonalakat a Körtér körül, meg elkerülni, nem tudom. A VEKE szerint naponta 300ezer, a BKV szerint 475ezer járna a Körtéren át Pestre. Ott végződik sok busz, pl. a Budaörsről bejárók is, szóval máshova tenni villamost nem biztosan a legjobb. Azt is olvastam valahol, az ésszerű metróépítés 150ezernél kezdődik, hát ez bőven megvan. Ekkora mennyiségű embert busszal szállítani nem ésszerű, van is a heteseknek egy kis berlini légihíd utánérzése. Szóval én tartom, 300ezer vagy több utas naponta indokolja a Körtér-Gellért-Kálvin metró szakaszt.

Lehet, hogy a Bocskai állomás elhibázott, meg szép lenne ha az érdi HÉV is lejárna az alagútba, de azt, hogy nem szabad megépíteni, meg hogy helyette mást, stb. nem nagyon látom
A Cable car megmaradt Friscoban. Nincs nélküle ott játszódó film, még a South Park hibridautós részében is elsuhan.
Pascal

Budaörs-Albertfalva forgalom meg úgy általában ez a keresztirány nem nagyon játszik, a 49-es és az új Ferenciek tere-irányú villamosunk pedig mehetne továbbra is ott felturbózva, szóval a Belváros felé is meg van oldva. Ami van keresztirány, azon szerintem sokat segítene a kombinált 6os - 61-es, ez szerintem önmagában se lenne rossz - persze gondolom, ott is kéne vmi kiállási-visszafordulási lehetőség, mert a 61 jóval kevésbé forgalmas járat...

A villamost a föld alá pár megállón át-megoldásnak gondolom, akkor lenne értelme, ha maradna a föld fölött is, különben majdnem mindegy, hol megy; bár lehet, ott kicsit gyorsabb lehetne, de rövidebb biztos nem, az útvonal marad egyenes. Több autót meg a fene se akar a Bartókra.

Rómában van villamos, csak kevés, de turistaként nekem elég sz*rnak tűnt a hálózatuk amúgy is... Mondjuk hogy a Metróról egy peronos átszállás van az ostiai HÉV-re, az biztosan jó.
Alapvetően a Gellért-hegy alá valami észek-déli alagút villanyossal vszeg tényleg nem ártana egyszer, ha megoldható :-)
Tényleg, ez nem is rossz.

Szóval Kossuth Lajos - Erzsébet híd - Gellért-hegy alá le - Móriczon ki - tovább az Etelére.

Szerintem olcsóbb, mint egy metró, plusz a hetest is megoldja, míg a 47-49 maradhat.
Nem tudom olvasnék vissza, biztos leírta már valaki:
A 4-es metró rohadt fölösleges pénzkidobás, mert gyakorlatilag a 47-es villamost váltja!
A 3-as metrónak már régen káposztásmegyeri végállomással kéne rendelkeznie, szemben azzal, hogy a terveit is levették a napirendről.
Az őrs vezér téri hév-metró összeköttetés remek ötlet volt, azonnal lesöpörté. Biztos mert sokkaknak lett volna jó!
Pascal

Örülök, hogy jobban tudod, mit kéne a VEKE-nek csinálni.

Nem tettek egyebet, mint újraszámolták 4-es metró tervét. Azt, amit hirdettek Demszkyék.

Szakemberek és fanatikus amatőrök hobbiklubja a VEKE.

Számomra az a megdöbbentő, hogy ebben a nagyképű, mindent jobban tudó országban hallgatnak rájuk :-) Szokatlan, h olyan szervezet is működik idehaza, ami nem csak mondja, hanem ÉRTI is a témát. Nem is csoda, h rögtön összeesküvés-elméletek célpontja lett :)
Kedves Tota,

Szomorkodva latom a forras hianyat es a pontatlansagot.

Itthon miert felejtik el az emberek belinkelni a (gyakran teljesen leforditott) forrast? Mellesleg az a legjobb amikor terjed a dezinformacio, mint jelen esetben. Nem "tobb mint 100 varosban" vasarolta fel a villamoshalozatot, hanem 45 varosban tobb mint 100-at.

en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_streetcar_conspiracy

Lassan irhatnal egy ertekezest a : "Hogyan terjed hulyseg a dezinformacio altal...

udv
bolomba, köszi, és lol!
Sziasztok!

Bár már több részletben elhangzott, így újat nem mondok, de összefoglalva leírom a saját elképzelésemet, amivel a 4-es metró kiváltható lenne töredék áron.

1. A gerinc a 49-es villamos "Combinósítása" (értem ezt a járművek és peronok hosszára) és útvonalmódosítása: Etele-Móricz-Ferenciek-Keleti, esetleg tovább Újpalota felé. 7-es busz megszűnik, a buszsáv is, helyette foglal ugyanannyi helyet a Rákóczi úton a villamos.
2. Az említett villamost a Móricz és a Döbrentei tér között a kéreg alá bevinni, _a_felszíni_sínek_megtartásával_. A 49-es nem is állna meg a Móricz és a Ferenciek között. A felszínen ugyanakkor a 47-est sűrítve a jelenlegi vonal + Bajcsyn át a Nyugatiig kéne járatni, 18 maradna ahogy van, a 41+19+17-est meg össze kéne kötni egy Kamaraerdő-Móricz-Dunapart-Óbuda viszonylattá.
3. Az 1-est az eredeti tervek szerint ki kéne vinni az Eteléig, a 61-est meg összevonni a 6-ossal (hosszúperonosítás included) a Móricz mint átszállóhely további tehermentesítése érdekében. A 4-est meg egy megállóval meghosszabbítani a Kosztolányiig.

Mivel ez a négyesmetrónak csak töredékébe kerülne, a felszabaduló összegből el lehetne kezdeni a most "ötösmetró"-ként ismert észak-déli gyorsvasutat, és/vagy a városközpontot átszelő (elővárosi) vasúti alagutat pl. müncheni mintára.
Pascal, ha még erre jársz: ezt olvastad? Laikusként nekem meggyőző...

index.hu/politika/belfold/budapest/0113m444/
Quick megelőztél. Persze ez nem megnelpő. Nomen est omen :D
Akit érint és itt jár még: Megjelent a BKV (illetve a DBR Metró Projekt Igazgatóság) rövid viszontválasza a VEKE tanulmányára. A DBR szerint a VEKE következtetései becsléseken alapultak, a konzekvenciákat pedig egyoldalúan és prekoncepciók alapján vonták le (valami ilyesmit véltem felfedezni egyébként, a DBRtől tök függetlenül).

A VEKE és az Index azonnal közleményt adott ki a válaszra válaszul. "Önmagukat cáfolják" és "folytatódik a hazudozás", és természetesen további szakmai érveléssel.

Az első reakcióm az, hogy ez már politika nem mérnöki-szakmai vita. A felvezetés (prekoncepciók hangoztatása az egyik, hazudozás kifejezés a másik oldalon) és gyors közleménypengeváltás a politika retorikáját idézi. Ugye egy mérnök azt mondaná, "nézzük csak.." és a konklúzióval akkor állna elő ha már utánaszámolt.

A szakmai részeket szerintem érdemes megnézni és valamennyire nekünk is, talán itt is utánaszámolni. Abban, hogy 150ezer utas felett a leghatékonyabb szállítási mód a metró, tulajdonképp most is mindkét fél egyetért. Az utánaszámoláshoz viszont kell egy kis idő ha nem bánjátok. És kíváncsi vagyok a BME hogyan foglal szakmai állást ebben a kérdésben majd, ha egyáltalán - ugye két szakember tőlük is résztvett. De nem lennék meglepve ha az egyetem simán csak elhatárolódna.

Viszont a "politikai" részhez. Azt lenne jó látni, hogy mi a VEKE célja. Mert ha annyi, hogy a vonalat tervezzék át úgy, hogy (akár később) a MÁV könnyen rákapcsolódhasson, esetleg, hogy ne építsék meg a Bocskai sem a Dózsa György úti megálló, azt mondom, építő kritika, és ha ebből meg lehet valamit fogadni, drukkolok a VEKÉnek. Ha viszont ez (öncélú) kritika, illetve ne épüljön metró, volt egy postom: 2007.01.12. 18:31:19.

És nem szabad mindenhol összeesküvés-elméletet gyártani, de naívnak lenni sem. A retorika (most már mindkét fél részéről) utalhat arra is, hogy itt több is lehet a háttérben. Ez már nem sima szakmai-mérnöki vita.
Pascal b+, ott a link a fejed felett kettővel...
Quick, tényleg, nem láttam.. mondjuk ha írtál volna kommentárt is hozzá elolvastam volna. Már meg akartam kérdezni, itt már többször láttam: mit jelöl a "b+" ?
Felfokozott hangulati töltést, amúgy magyarosan :-)
Köszönöm Ja és ha tudtam volna nem is válaszolok :-)
Miért, zavar? Persze zavart a szent előbőr is, elfelejtettem. Elnézést. :-)
Pascal, eléggé megmosolyogtató ez a kis összeesküvés-elméleted. Meg ahogy néha előveszed, máskor meg kihátrálsz mögüle.

Egy elővárosi közlekedést lenyúlni akaró cég(csoport)? Bruhaha. Szerintem azt még Te is jól tudod, hogy úgy alapból közösségi közlekedést nyereségesen csinálni kb. lehetetlen. Ha magánkézbe kerülnének bizonyos közlekedési társaságok, azok is max. az állami dotáció miatt kereshetnének, szimplán az utasokon ez nem megy.

Szóval biztos óriási biznisz lehet ez majd, egetverő profittal az állami csecsből.

Számomra elég nagy csalódást okoztak a kommentjeid. Semmit nem tudtál felmutatni, ami okot adna arra, hogy ilyen szánalmas módon befeketítsd a VEKE nevét. De ez valahogy annyira jellemző itthon. Végre van egy civil szervezet, amelyik tudja hallatni a hangját, megbecsülést vívott ki magának. Erre jönnek az ilyen savanyú pofák, és jól megmondják, hogy egész biztosan a nagytőke áll mögöttük, mert az csak úgy nem megy, hogy okosakat mondunk egyfolytában, aztán meg felfigyelnek ránk.

A metróberuházásra áttérve:
Veled ellentétben én úgy vélem, hogy addig jobb, ha nem épül meg a metró, amíg ilyen idejétmúlt tervek alapján akarják megcsinálni. Ugyebár a terveket bármikor át lehet dolgozni, viszont ha most így megépítik, akkor évtizedekre ott marad ez a torzszülött, és nem sok mindent lehet majd vele kezdeni, vagy max majd horribilis költségek árán.

Még valami: neked nem csípi a szemed az, amit a DBR Metró csinál? Nem tűnik fel, hogy minden alternatív közlekedési módot szét akartak/akarnak verni, hogy mindenkit a metróra tereljenek, és így igazolják annak szükségességét? Ha rajtuk múlna/múlt volna, nem lenne kiskörúti villamos, 7-es buszcsalád, soha nem menne át az 1-es villamos Budára, soha nem hosszabbítanák meg a 4-est, stb. Ezzel nagyon szépen elérték volna azt, hogy a közvetlenül a metró mellett lakókon kívül a többség rosszul járjon a metróval. Mert persze szerintük nem egy organikus rendszer kell, összefonódó vonalakkal, kevés átszállással a legtöbb helyre eljutást biztosítva, hanem az, hogy mindenkit kényszerítsünk rá a metróra. Na persze, csak hogy nem a 70-es években vagyunk...

Ja, és azt megmagyarázná valaki, hogy milyen épkézláb indokuk lehet arra, hogy a metrót a vasútra merőlegesen végeztessék? Hogy még ha egyszer megjön a vezetőink esze, akkor se tudják még véletlenül sem összekötni a vasutat a metróval? Miért érdekük ez nekik?

Amúgy nekem sem tetszik ez a vagdalkozás, ami a VEKE / Index és a DBR között folyik, de pl. egyértelműen látszik, hogy több helyen a DBR nem valós adatokat használt, magyarán szólva átlátszóan hazudik. Pl. a buszok/villamosok menetidejénél bizonyos viszonylatokon. Nem ég a pofájuk, amikor egyetlen linkkel a BKV menetrendjére rajta lehet őket kapni?

Szóval nem tetszik ez a perpatvar egyáltalán, de isten ments, hogy a DBR pártját fogjam. Nagyon kilóg a lóláb...
Pascal szerintem nem veke és nem racionalitás, láthatóan beadta a derekát a kevesebb állomásra és a felszíni közlekedéshez csatlakozásra. Lehet hogy a vonal mellett lakik és most lobbizik hogy neki jobb legyen?:)) Azt lehet.
A rosszul képzett mérnök fülemnek ez a DBR-es válasz kicsit csöpög a szakmai híúságtól, és tényleg lehet egy szakmai vitát másképp is folytatni. És hogy van valami a háttérben? Hát szereintem is van, cirka 400 000 000 magyar forint ami elég nyomos érv hogy csatározások legyenek körülötte, és ha valaki fegyvert fog az egyféle vélemény ellen akkor én annak megköszönöm még ha érdek is van mögötte, mert a versenyből én az adófizető nagyobb valószínűséggel kerülhetek ki jobban!
Bocsánat súlyos tartalmi hiba történt, az összeg helyesen: 400 000 000 000 HUF. Remélem most jól írtam! :)
Húú mennyi hiba, az első mondat helyesen:
Pascal szerintem nem a veke és nem a racionalitás ellen van, láthatóan beadta...
Na
Na, ha ebből lesz is egyszer valami...

inforadio.hu/hir/belfold/budapest/hir-99162

(Érdemes megnézni, hogy az egész programot 50 MRD-ra taksálják, Kossuth Lajos utcai alagutastul, mindenestül. Ezek szerint nem is lehet olyan drága villamost építeni...)
Még egy naiv hozzászólás
- hiszen ez már biztosan nem így lesz, akárhogy is alakul a 4-es metró.

A nagyon sűrű részeken, Fővámtértől Kosztolányiig pl.
miért ne mehetne a felszínen a metró(villamos)?
Előtte meg utána pedig be a föld alá. Nyilván nem egyszerű technikailag megoldani a föl-le menetelt, de mint sokan megírták, számos nagyvárosban működik...
Outsider, egyrészt köszönöm, másrészt tudok én válaszolni. Akinek annyi jön át a postomból, hogy a VEKÉt akarom befeketíteni, szerintem úgyis mindegy. Ha így interpretálja lelke rajta. Én már olvastam az eredeti VEKE tanulmányt, a DBR választ, sőt a VEKE gyors viszontriposztjában megtalálható szakmai elemeket is. Szerintem a kép egyáltalán nem fekete-fehér, vannak vitatható elemek mind a DBR mind a VEKE számításaiban és következtetéseiben is. De számítási különbségek ellenére az összkép arra mutat, lesz ott lényegesen több mint 150ezer utas, alapvetően megéri a metró, csak a hogyanról érdemes vitázni.

Addig is, a politikai (ha úgy tetszik összeesküvési) részhez. Ha a VEKE azzal töltené az idejét, hogy megmutassa hogyan lehetne jobban és kiszámolja mennyivel kerülne többe, politikailag melléjük állnék. Lehet, hogy a szakamai véleményem más lenne, vagy azt mondanám a sínek "bekanyarítása" a vonathoz nem érne meg plusz X milliárdot. De a tevékenységükkel alapvetően egyetértenék, mert a vita, a vélemények megütköztetése előremutató.

Gondoljunk a radarra meg a Zengőre. Nálam jobban kevesen szeretik az erdőt, mégis azt mondom, nagy marhaság volt a lokátort nem megépíteni. Meg nemrég néhány zold szervezet visszaperelte az M0 egyik szakaszának építési engedélyét, így majdnem elestünk erre szánt, már megítélt EU támogatástól. Szóval tegyen a civil szervezet, rendben, javítson ahol tud, de ne csak keresztbe...

Én azt gondolom, lehetne rajta javítani, meg ha úgy tetszik nem kell a heteseket megszűntetni, de a becsült forgalmi adatok, a tervezés, az engedélyezést, és az elvégzett munkát tekintve meg kell építeni (a Körtér-Kálvin szakaszt mindenképp).

"Tovább folyik a hazudozás a metró körül", ezt olvasom, ez az, itt a baj a VEKÉvel. Ehelyett - elsősorban!! - ki lehetne számolni, mennyibe kerülne a terveket átalakítani, és lehetne normálisan szakmai vita szintjén maradni. Cserébe én meg ígérem nem fogok összeesküvéselméletekről meg háttértben meghúzódó nagypolitikai szándékról irogatni - másodsorban.
Ha még a 19-41 fel tudna menni valahogy a Margit hídig...

Sosem értettem, miért kell ahhoz az egy megállóhoz HÉV-re várni.
Annyira evidens szerintem hogy a 4-es metro kidobott pénz, hogy nem is értem minek ezen vitázni. És mondom ezt ugy hogy Érdről jarok be vonattal. 400 milliard forint, ahahaha. Nyilvanvalo tény, hogy Kelenföldről a belvárosba bejutni remalom. Ami meg furcsabb h a legvonalban nagyon kozel levo Moszkva térre, Buda csomopontjahoz szinten. Mégis: ott van a 47-49-es villamos, raadasul a sineket nemreg felujitottak. Mégis fosszar villamsok kozlekednek rajat remesen lassan. Pár milliardos felujitasbol lehetne gyors normalis villamosokat csinalni, az Etelen esetleg kicsit a vonathoz kozelebb huzni a villamos megallokat. Igy gyakori jó villamosokkal meg lehetne oldalni, hogy 15 perc alatt Kelenfoldrol a Kálvinon lehetne lenni, ami csudajo lenne. Mindemellett még ott van a 7es busz is, ami azert leszamitva a legnagyobb csucsforgalmat elég jol uzemel. Tehat egy kiepitett villamos alá, es egy jol mukodo buszjarat alá még egy metrót is felhuzni óriási nagy baromság. A Bp-Déli pu, Kelenföld komegkjozlekedeset metroval megoldani sokkal hasznosabb lenne, vagy a meglevo vonatsineket felhasznalni valamifele kis gyorsvasutat uzemelni. Illetve a 18-61 villamost sem lenne egy nagy vasziszdasz a Moricznal a Kelenfold fele tarto villamossinekre ráterelni. És kész pasz kurva jol meglenne oldva Dél-Buda kozlekedes mind a belvarosba, mind Budara a Moszkva tér felé. És mindemellett ha még az egyes villamost ki lehetne huzni Kelenfoldig Lagymanyostol, az egész tökéletes lenne. És mindez szuperfejlesztesekkel, gyors kenyelmes villamosokkal megoldodna kevesebb mint 100 milliard forintbol, töredéke a metronak, gyorsabb is lenne, nem kéne föld alá menni, és baromi jo lenne. A maradek kalapnyi penzt meg el lehetne költeni utjavitasokra, M0 korgyurure vegre, valamit ki lehetne talani Észak- Buda és a katasztrofalis Bécsi uti helyzet javitasara etc. Kurva nagy kozhely, hogy szanalmasak a budapesti utak, de Angliabol hazaterve kicsit telleg azok, egesz egyszeruen elkepeszto milyen szutyamdek utak vannak, felsorolni is hosszu lenne micsoda szarsagok vannak. Na ennyi. Ja es MAnchester egy majdnem akkora varos mint Budapest es remekul megvan metro nelkul.