W

w.blog.hu

Tóta W. Árpád kommentál, szemtelenkedik, valamint permanens fogadóórát tart.
Régi cikkarchívum



Kommentelés - házirend

Wblog @ Facebook

Engedjétek hozzám

Kis heti hírlap 4-10 éveseknek.


Foglalod a kurvanyádat

A mozdonyhorgony
Úgy remélte, ezzel bekerül a Rekordok Könyvébe. De legalább a Jackassbe.

Elnöki pornó
Nagy baj, ha az elnök ribanc.

Nem jó a nemzetnek egyedül
Szuverén ország is lehet borzalmas hely.

Szent szar
A húsvéti alkotmány: szentséggyalázás.

A pedofilok védőszentje
A deviancia fincsi, de csak ha papok csinálják.

A gólkirály beszéde
Angela, te náci ribanc!

Győz a szittya förgeteg
Kuss, mi így szállunk le a bicikliről.

Együtt sikerülni fog
Bizonyítsuk gyalázkodással, hogy Magyarország szabad!

Kompország vitorlát bont
A finom kritikát meg lehet állítani, a brutálisat nem.

Foglalod a kurvanyádat
Nem ti vagytok a nemzet, sem a nemzeti oldal.

Utolsó kommentek

  • Brown094: Ha pénzt vesztett egy átverés miatt, vagy megadta adatait egy csalónak, akkor is visszakaphatja el... (2021.10.21. 23:05) Tribuszerné visszanéz
  • szódabár: Hát te sem vagy a tolerancia bajnoka. Hehehe. Felőlem mindenki azt csinál amit akar, nálunk a menó... (2020.12.26. 11:50) Isten fasza
  • Tahó Sandokan: Közben elkészült, bitangfinom. (2020.11.09. 15:20) Ajándék erős gyomorhoz
  • Tahó Sandokan: Nem számítottál kommentre, ugye Worluk? Tegnap jutottunk hozzá ehhez a szürke gombához (egy gombá... (2020.11.09. 14:43) Ajándék erős gyomorhoz
  • Reactor: Bírom az ilyen mérhetetlenül idióta hozzáállást...a falu élhetetlen közösség, mert ott nincs TESZK... (2020.06.26. 14:47) Vackor néni busza
  • Utolsó 20

Kultúrház Háttér, m2, 21.00

2007.02.27. 04:00 Tóta W. Árpád

A Magyar Televízió mai műsorában arról beszélgetünk Eötvös Pállal, a MÚOSZ elnökével, Nagy Gergellyel, a HVG Online munkatársával és Galambos "Galamb" Péter műsorvezetővel, hogy megöli-e az online média a hírlapokat, illetve nélkülözhetetlen-e a hírfogyasztáshoz a papír és annak minőségi volta. A műsor online is megtekinthető lesz majd, tehát egy-két éven belül majd arról beszélgetünk, hogy megöli-e az online tévé az offline-t.

Meg.


Címkék: kulturális ajánlat

250 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://w.blog.hu/api/trackback/id/tr1940716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RE: kukacka 2007.02.28. 01:38:04

"Sztem a reklámokat nyugodtan rábízhatjuk a szakértőkre. Úgyis meg fogják találni a legmegfelelőbb, leghatásosabb és legköltséghatékonyabb megoldásokat."

Szerintem meg nem, mert fantáziátlanok és agresszívek. Manapság ugyanúgy megy a reklám, mint kétszáz éve. Tolják bele a pofádba, válogatott módszerekkel. Ennek is alapvetően pullnak kéne lennie.

Engem rohadtul nem érdekelnek pl. a tomponreklámok, mégis megbombáznak vele lépten-nyomon. Ha viszont akarok venni egy tábla 2-es plexit (vagy bármit, ami nincs a TES/AUC/COR/MET/MED üzletekben), fingom nincs, hol lehet kapni, és sok-sok időm megy el azzal, hogy kiderítsem. Szintén kétszáz éves stratégia, hogy a reklámipar az információhiányon alapul (adott terméknél melyik márkát ismered, mi marad meg a fejedben), és nem a márkák/termékek összehasonlításán alapul.

Anr: megnéztem a nézettséget a forráskódban: csak simán begépelték az adatokat semmi script nincs hozzákötve.:))) Ócska trükk.
Osztrák adatokat mondok, ha nem gond:

A napilap olvasóinak 83% beviszi magával a házba a mellékleteket és elolvassa. (ha csak szórólapként van benne a postaládában ugyanaz, akkor ez az arány 10%).

A totalcar olvasóinak mondjuk 95% érdeklődik az autók iránt. Az újságolvasónak meg csak mondjuk a 30%a. Ezt aláírom. Szerinted ezek közül mennyi látja meg a hirdetést? És mennyi ideig van az olvasó szeme előtt?

Mert az a 30% egész biztos több percet fog azzal tölteni, hogy a melléklettel foglalkozzon. sokkal erősebb a reklámhatás és intenzívebb az olvasó figyelme. (az írott szó ereje)

Ráadásul a hirdető biztos lehet benne, hogy minden MN-et olvasó, autó iránt érdeklődőt elért.

Miközben online vagy észrevették a bannerét, vagy nem. Vagy megjelent annak, aki épp autót akar venni, vagy nem.

Ezeket és hasonló szempontokat mérlegelnek az igazán jó marketingesek és mondják azt, hogy a hirdetési keretünk 50%át printbe öljük, 5%-öt meg onlineba.
Ha már ötletbörze, még egy, ingyé... Ha lesz regisztrált júzer, akkor miért ne lennének júzerfüggő egyéb szolgáltatások is. Pl. egy webes MyFavorites mappa, ahol a linkjeim tárolhatom, és helytől függetlenül elérhetem? Mirt jó ez az indexnek? Egyrészt gyakrabban hívom be az oldalát. Másrészt a Kedvencek is sok mindenről árulkodnak, ha egy némileg intelligens cucc elemzi őket...

kukacka

a drudge report tenyleg az egyik legnezetebb hiroldal az USA-ban
85 helyen van pillanatnyilag
www.alexa.com/site/ds/top_sites?cc=US&ts_mode=country&lang=none
"Nobilisen kívűl eddig senki se rakott be elég pénzt. Neki pedig az Index, a portfolio és a bookline is csak aprópénzt fog hozni az ingatlanbizniszhez képest..."

Mostanában...

dany: nem fogjuk meggyőzni egymást, mert ellenérdekeltek vagyunk. mindenesetre imho hülye az a hirdető, aki 50% feletti holtszórással dolgozik, néhány speciális esetet kivéve (pl azt tudnia kell a prolinak is, hogy a BMW cool, mert hozzá képest az). a hirdető nem az MN-t olvasó autóbuzikat akarja elérni! hanem az autóbuzikat általában!

az "írott szó ereje" varázsige, erre ne bazírozz. a blikk is írott szó, de még a napi ász is.

RE: kukacka 2007.02.28. 01:45:47

OFF:
"Anr: megnéztem a nézettséget a forráskódban: csak simán begépelték az adatokat semmi script nincs hozzákötve.:))) Ócska trükk."

Most viccelsz vagy komoly? Ha komoly, akkor hallottál már olyanról, hogy szerver-oldali script? Látsz valamit abból a scriptből kliens-oldalon?

dark: szerinted mikor lesz az amikor egy egységnyi (1 milliárd Huf) pénzzel a netes dolgokból kihozol annyi hasznot mint egy egységnyi ingatlanból/gyógyszerből/kőolajból/részvényekből egy egységnyi idő (egy év)alatt ?
dark future: a magyar reklámbiznisz sztem jócskán le van maradva. Csak koppintgatják a máshol már bevált módszereket és lusták a valós igények lehetőségek feltérképezésére. Hogy egy reklám jó vagy sem az elég könnyen mérhető a forgalmazáskor, eladáskor. Ha a cégek potyára költik a pénzt hülye és hatástalan reklámra, akkor csődbe mennek. Lehet, hogy téged nem érdekel a tampon-reklám, de mégis hatásos a kampány. Az az érzésem, hogy ezekbe a reklámokba bele kell törődnünk, és ne is álmodjon senki arról, hogy majd ő választ. Ha, ha, ha. Nézd a pozitív oldalát: sok klassz és ingyenes dologhoz lehet hozzájutni, hozzáférni általa. Mondjuk tekintsük őket szponzornak. A focipálya szélén is ott vannak a reklámok, de kit érdekel.
mondjuk az, hogy a hirdetők majd kitalálják az optimumot, az is egy idealizált világra vonatkozik. a hirdetők elég hülyék, in fact. többségükben. ehhez elég megnézni a kreatívokat.
az írott szó ereje nem a minőségről szól, félreértettél. hanem arról, hogy az emberek nagyobb figyelmet szentelnek neki.

A bulvárlapokban lévő hirdetések hatásfokával semmi baj.

Ha már hatásfok: a totalcaros példád kiemelkedő volt. csak azért nem volt igazán jó, mert ha egy hirdető ennyire csak az autóbuzikat akarja elérni, akkor van elég szép, színes heti meg havi lapja, ahol aztán 100%ban autóbuzikat ér el, 100%ban észreveszik az autóbuzik.

de mondjuk hogy maradjunk az én példámnál: mivel tudtommal nagyrészt a felső réteg (magasabb jövedelműek) olvasnak titeket. Tehát ha nálatok akar hirdetni egy kályhás, nyilászárós, esetleg tetőfedő... szerinted milyen holtszórása lenne? 95%

Vagy a címlapotokon szereplő médiaasszisztens-képzés hirdetés... hát 250e látogató mellett szerintem kb 99,9% lesz a holtszórása. (hisz ha 250 ember jelentkezik vagy érdeklődik, az már egész jó)
dany: írott napisajtónak nagyon hamar game over. Láttad amit korábban írtam ? A ti célcsoportotok ez a kb 150 ezer ember. az index meg origóé kb 300 ezer. Látod az arányokat ? Az idős napilap olvasóid meg kihalnak és már nem fogják magukkal vinni a mellékletet a lakásba. Újak meg már nem leszne...
TWÁ,

Egy hirdetési kampány sikerét MINDIG le kell valahogy mérni. Ez nem csak a hirdetőnek, de a médiának is fontos. Nagy cégeknél ez persze egyszerűbb, kisebbnél kevésbé.

A print médiában ma már elég sok olyan hirdetési lehetőség van, amely alapján pontosan, számszerüsítve le lehet mérni egy-egy kampány sikerét.
persze, mondom, hogy a hirdetők jótékonyan hülyék. címlapon csak FMCG-t meg pártot és egyéb generikus szarokat kellene hirdetni. minden egyebet célzottan. erre online megvan a lehetőség, és egyre inkább meglesz, printben nem.

az e-papír érdekes lesz, de az még pár év, mire úgy elterjedhet valamelyik readerféle, mint a mobil.
RE: dany82 2007.02.28. 01:41:09

"voltam egy konferencián, ahol ezt a témát boncolgatták (mondjuk kicsit másképp): arról volt szó, hogy egy híres amerikai napilap online címlapját akarták minden felhasználónak személyre-szabottá tenni. Ha felteszel 15 igen-nem kérdést, ami nem sok és nem túl bonyolult, akkor már olyan mennyiségű különböző nyitóoldalt kellene generálni (és ezt minden egyes új frissitésnél), amely most még elképzelhetetlen."

Ha igen-nem kérdéseket akarsz feltenni 2007-ben, akkor tényleg nem érdemes személyre szabni. 2007-ben dobozkákat tologatsz, emelsz be, dobsz ki, + színeket, betűmérete, betűtípust állítasz.

Másrészt minden elképzelhető, csak szervezés és vas kérdése... Meg persze nem árt normálisan, átgondoltan megszervezni a rendszert. (Aki nem hisz ebben, annak azt szoktam mondani, nézze meg a guglit. Szinte mindig működik és mindig egy sec-en belül válaszol, pedig rohadt sokan piszkálják és rohadt nagy adatbázisból dolgozik. Persze van egy trükkjük: ötszáz dolláros pc-kből rakták össze az egészet, és ha kell, ugyanilyenekből vesznek még hozzá pár darabot (jelenleg kb. 30000-nél tartanak...)).

Én nem magyar napilapnál dolgozom.

És a mi jövőnkért nem kell félned: 103 éve folyamatosan nő az olvasóink száma.

Nem a nyomtatott sajtó van válságban, hanem a magyar nyomtatott MINŐSÉGI sajtó. a bulvár az virágzik ezerrel.
"Ha igen-nem kérdéseket akarsz feltenni 2007-ben, akkor tényleg nem érdemes személyre szabni. 2007-ben dobozkákat tologatsz, emelsz be, dobsz ki, + színeket, betűmérete, betűtípust állítasz."

ugye tovább is olvastad? akkor miért írtad le? én ezt csak azért mondtam, hogy még ez sem megvalósítható.

a google meg marha egyszerű: van egy nagyon jó keresőmotorja, ami pillanatok alatt keres az interneten és az adatbázisban. Ez csak nagyon távolról érinti egy-egy oldal testreszabását.
TWÁ,

jelenleg itt tart az e-paper

images.iwiw.net/0601/user/00/80/45/47/7/user_8045477_1170035559884

Nagyon, nagyon messze van attól, hogy le tudja váltani a papírt.
Im2lazytosetthis 2007.02.28. 01:58:19

"dark: szerinted mikor lesz az amikor egy egységnyi (1 milliárd Huf) pénzzel a netes dolgokból kihozol annyi hasznot mint egy egységnyi ingatlanból/gyógyszerből/kőolajból/részvényekből egy egységnyi idő (egy év)alatt ? "

Ha így teszed fel a kérdést, írjad még be a fegyver- és kábítószerkereskedelmet, kurvafuttatást, DVD-hamisítást is...

Komolyra fordítva: a piacelső (második, harmadik) akkor kaszál majd nagyot, amikor kábelTV-áron elérhető lesz a szélessáv, és elterjed a digitális televíziózás is (de nem abban a formában, ahogy a hülye Matáv csinálja, (stream-ben löki, aztán legfeljebb felveheted), hanem valósidejű adatbáziseléréssel). Tehát kb. 3-5 év.

"a google meg marha egyszerű: van egy nagyon jó keresőmotorja, ami pillanatok alatt keres az interneten és az adatbázisban"

Micsinál "pillanatok alatt" az interneten?

dark. azért amiket írtam legális lehetőségei egy nagybefektetőnek. És hidd el vezérlik olyan megfontolások, hogy egységnyi credit mennyit hoz x idő alatt.

3-5 évet én is reálisnak látom, más kérdés, hogy 5 éve mondjuk kicsit nagyobb ütemű fejlődést vártam a netes tartalomszolgáltatási piacon 2007-re mint ami bekövetkezett...
jó... tudtam, hogy belekötsz. hagyjuk.
dany: ugye hülyéskedsz azzal amit írtál. nem csak a magyar minőségi újságírás van gondban.

nézzünk példákat Ausztriából, németországból, angliából meg USA-ból ?
Na, nézzünk példákat Ausztriából :-)
Szerinted miért írtam előre ? :)

Figyelem az adatsort amivel előjössz.
en.wikipedia.org/wiki/E-paper
nem kell olyan sokat varni. mar lehet tervezni az E-paper-es index.hu-t;)
OFF. Mea culpa. (A honlapsuliban a server-side scripteknél bedobtam a töröközőt.) Megkövetem ezt a drudge-t. Sose hallottam eddig róla. De, hogy ez a ganaj dizájn ilyen népszerű az amiknál, az elég hervasztó. Ez lesz a jövő? Mégis mi a francot vacakol a w3.org a CSS-szel meg a web akárhánnyal?
RE: Tóta W. Árpád · www.worluk.hu/ 2007.02.28. 02:05:32

"persze, mondom, hogy a hirdetők jótékonyan hülyék. címlapon csak FMCG-t meg pártot és egyéb generikus szarokat kellene hirdetni."

Ez így van. Nem értem őket néha...

Hú! Ez a wikipédiás e-papír már "használható"-nak látszik. Ezzel akár már feneket is lehet törölni.:)))
>De, hogy ez a ganaj dizájn ilyen népszerű az amiknál, az elég hervasztó.

tudod az emberek a hirlapot nem a kepek/design miatt olvasssak hanem a hirek miatt.
amire te gondolsz az a blikk. ott csak a forma szamit a tartalom alig;)
e-paper: amit nem látsz az az, hogy egyrészt ennek az előállítása nagyon drága.

másrészt a felbontása pocsék.

harmadrészt fekete fehér. (az ötlet már megvan, hogy lehet színeset csinálni, de annak tudtommal még prototípusa sincs)

végül, de nem utolsó sorban: jelenleg nem megoldható az áramellátása.

nekem már volt ilyen cucc a kezemben. alig egy hónapja. lehet, hogy ez lesz a jövő, de hogy nem a közeli, az biztos.
dany:

Global newspaper circulation up 9.95 percent over five years and 2.36 percent over twelve months
Daily newspaper titles surpass 10,000 for first time in history
More than 450 million copies sold daily
In excess of 1.4 billion paid-newspaper readers
Total free daily circulation more than doubles in five years


Contrary to conventional wisdom, newspaper circulation is growing and new newspapers are being launched at a remarkable rate, new and revised data from the World Association of Newspapers shows.
Dark future, TWÁ

A hirdető nem hülye. Őt nem érdekli, hogy 249750 olyan embert ér el, akit nem kellene. Egész addig, amíg elér 250 olyan embert, akit el akart.

az a 250 ember hoz neki x milliót nyereséget, az index-es hirdetésre meg költött x/nagy szám milliót. szóval elég rendesen megérte neki.
Most komolyan ezt már szívesebben olvasgatnám, mint a monitort és akár zsebre is lehet vágni. Tényleg klassz lenne, remélem nem kell évtizedekig várni az elterjedésére és nem fog tízszer annyiba kerülni, mint egy sima PC.
Im2....

köszi. :-) néha nem esik le az irónia elsőre.
Anr: azért nemcsak a szép színek hiánya miatt. Nehezen áttekinthető, szemfárasztó guberálás. Az esztétikum pedig igenis számít. Pszichológiailag.
Azért talán nem véletlen, hogy ma már senki sem venne fekete-fehér monitort. (Nem is gyárják.) A képek pedig info-hordozók is egyben nemcsak dekoráció dedósoknak.
dany: azért arra a 2% körüli osztrák növekedésre nem lennék olyan büszke a helyedben. :)

Vannak 2006 II. félévi adataid ?
In Europe, total circulation is actually up, despite perceptions that newspapers are on the decline there, rising by 2.12 percent in the five years to 2005.

Free papers saw growth in Europe. By 2005, free papers had grown to make up 15.3 percent of all daily newspaper circulation, up from 7.6 percent, having grown 104 percent over the period, to 16.4 million. There are now 87 free daily newspapers in Europe.

The largest free daily in the world is Leggo in Italy, according to WAN, which has a circulation of just over 1 million. Metro in Britain follows with 977,000. The first entry for the U.S. is also Metro with a circulation of 668,000.

--------

Na, bocs, többet nem idézgetek. De azért remélem érdekes volt mindenki számára.
www.naa.org/readershippages/research-and-readership/readership-statistics.aspx
inkabb ezt szemlelve kellene levonni kovetkezteteseket, es nem hasrautesre...
olvasói adatok még nincsenek, de példányszám már van.

4. negyedévi, 2. félévi, amit csak akarsz.

mi érdekel? :-)

a növekedést nem néztem, de a 2%ot kevésnek tartom, ugyanis megjelent egy új országos napilap 300.000 példányszámmal.

Mi meg 2% növekedésről csak álmodhatunk. Az több, mint 16.000 új olvasót jelentene. Egy olyan területen, ahol a 2 vezető napilap összesen (papíron természetesen) több mint a lakosság 100%át eléri.
ANR - mihez kezdjünk az amcsi adatokkal ? Európaiakkal foglalkozzunk, az jobban hasonlít a magyar szituációra.
dany: mondjuk 2. félévi, és a nyomott példányszám érdekelne, nem a reach...
mondjuk azért azt tegyük hozzá, hogy a magyar helyzetre talán semmi nem hasonlít igazán. Ilyen rohadt keveset talán sehol nem olvasnak újságot.

De hogy a nyomtatott média helyzetére miért az amcsi adatok és miért nem a globális adatok adnak magyarázatot, azt én sem értem.
anr- ráadásul ezek csak readership adatok.
a nyomtatott az nyilvános.

www.oeak.at

ball oldalt a kis legördülőből kiválasztott a "Tageszeitungot" (napilap) és a H-betűt a félévi átlagért

nyomott a "druckauflage", az eladott a "verkauf gesamt"
dany. Thx.

standard meg presse nem csökkent ? 116 meg 127 ezernél többre emlékeztem...

TWA. mikor lehet megnézni a kultúrházas cuccot ? Még nincs fent.
Nem. A Presse "hozzánk tartozik", az eladott példányszám (nálunk ez számít igazából) majd 10%al nött az első negyedévhez képest.

Ők kiemelkedően jó évet zártak. (mindezt úgy, hogy egy új napilap jelent meg)
az bizony szép. :) És "Ti" ?
Mi? mi qrva jók vagyunk. Mindenki éjt nappalá téve dolgozik. :-)

van mit behozni. csökkent az eladott példányszámunk (1500al kb 0,005%al) és ez mindenkit sokkolt egy kicsit. Mármint maga a tudat. Ilyen még nem volt. De mondjuk ha azt vesszük, hogy egy 300.000 konkurens megjelenése csak 1500 példányunk elveszítésébe került, akkor nem is olyan rossz :-) Az előzetes adatok szerint ennek ellenére enyhén nőtt az olvasottságunk, de ez nem igazán vígasztal senkit. Mint mondtam: több mint 100% a mi és a legnagyobb konkurrens lap olvasottsága összesítve, így nagyon nehéz új olvasókat szerezni.

Mondjuk az én resortom (hirdetés) jól teljesített, de nem volt nehéz. választások voltak. Idén nincsenek. Azért dolgozom még ilyenkor is... :-(
Na nekem a tegnapi kulturhazbol, legnagyobb bummm, Uj Peter bevagasa volt...KISZERAMBAVATAG-ot nem csodalom, h eltanacsolta annak idejen...

...amolyan jo negyvenes ember lehet tinedzser hippi fuves szigetes szerelesben...hatvanhar hasast dobtam...

...morcos gazdam pedig hozta a szokasost csak az agnessel tudott egy kicsit oldodni az eddigi teve shokban:)))kellenek neki a nok, h leresszen a kiralyi o fomeltosagabol...
Re: dany82 2007.02.28. 02:11:40

- Nade kedves dany82, nem hatásvadász egy pettyet ez a kép? Mintha rém ócska minőségben lett volna fényképezve, ráadásul egy bénán scannelt kép látszik rajta... még a kezelőgombok feliratai sem látsszanak.
A teljesség kedvéért nézzünk meg mondjuk egy e-book olvasó összehasonlító képet:

(itt lenne egy link amit a szuper blogmotor kimoderál ) - és ez is elég bénán lett lefotózva, ugyanis ha jól megnézi az ember, a "docs" kezelőgomb se olvasható rendesen, mégis ugye.

Sőt itt egy mobilfórumos feltöltött jobb minőség de lám ez sem gyári propagandakép:
(itt lenne egy link amit szuper blogmotor kimoderál )

A gyári propaganda az meg ilyen:
(itt lenne egy link amit a szuper blogmotor kimoderál )

A minősége tényleg nem csúcs, de talán az újrapapírra tolt fekete fehér napi sajtót se hasonlítsuk a fényes műnyomón virító férfimagazinhoz.

A Rejtőösszes is elég vacakra és ócskán van nyomva, ahhoz képest még nehezek is a kötetek (a régi kisméretű példányaim meg darabokra hullósak), szívesebben olvasná az ember e-book-ból.
Megpróbálom hátha az első linket valahogy így

http: / / listcomics15 . com . sapo . pt / 2 . JPG
Na, ez lenne a második:
http: / / www . mobileread . com / upload / custom / iRex . jpg

A harmadik meg végülis nem érdekes, úgyis a prohardverről van.
Ahogy feljebb ígértem (miért nincsenek itt számozva a hozzászólások?) itt az értékelésme a tegnapi műsorról.
mediablog.hvg.hu/2007228.aspx

Csak ennyire futotta, mert megyek a Web2.2. Symp.-ra, ahol mások mellett TWÁ-val vitatkozom a Média 2.0.-ról
pollner: azért timestamp van, jobb híjján az is megteszi...
„Még kb. tíz-tizenöt év, és nem lesz értelme megkülönböztetni a média egyes komponenseit a hordozó ill. az elérhetőség szerint.”

Hát nem.

A globális felmelegedés sivatagi felett lebegő radioaktív felhők analfabéták.
Na az Eötvösre kíváncsi leszek. Ha regnálása alatt - amikor a Népszabi elsöprő erejű volt a piacon, külföldi tudósítókkal (hol van már mindez!) - odafigyelt volna az Internetre és pl UP-t ráveszi a népszabi online elindítására, talán ma más pozícóban lenne a lap (és talán ő is).
na ez egy régóta várt érdekes topik volt számomra.
TWA: "ennek egy változata, amikor szerző megkísérli valahogy belelinkelni a hét összes vezető anyagát - ebből jobbára szar publi lesz."

ez igaz, azokat el sem olvasom, eszméletlen erőltettek.

A kreatívok is elég szarok, főleg itthon. Mér ilyen szarok a magyar reklámok?????

Mi a helyzet a Google Readerrel? Meg a widgetekkel? Netvibes? Én csak most ismerkedem ezekkel, nem rossz, de azért az index még jobb. Ami eszméletlen jó, a gmailes RSS feedek, azokra naponta többször kattintok.
Printsajtót egy csomót veszek, pop-up killerem van és a mellékleteket kapásból kidobom. :)
Egyébként hadd mondjak egy példát a saját területem (sebészet) és a media, media 2.0 kapcsolatáról:
A Magyar Sebészet c. jó szar lap (de az van) online CSAK a Magyar Sebésztársaság tagjainak látszik még a tartalomjegyzéke is, de az is csak 2006.áprilisig.

Pedig az egytlen lehetősége a túlélésre az ingyenesség lenne, akár CSAK online.

A nagy nyugati, amerikai magas impact faktoros lapok pl. Annals of Surgery emailben küld tartalomjegyzéket, RSS feed-del lehet a blogodra küldeni a tartalomjegyzéket. Szóval más világ.

Látom itt sokan bölcselkednek holtszórással, meg mindenfélével, azt az apró dolgot leszámítva, hogy egy szebb világban intelligens médiavásárlással igyekeznek ezt minimalizálni. Pl nyáron nem hirdetnek snowboardot a "Metro"ban, de a "Hómagazinban" pl igen. Stb. stb.

da: A reklám egy kiválasztott célcsoportnak szól. Kevés termék van, ami 10 millió embert akar megszólítani. Tipikusan egy nagyon jól behatárolt szegmensnek szólnak. Nekik az jó, neked meg bárgyú/érdektelen/stb., mert nem te vagy a célcsoport. A vicc ott kezdődik, ha ezen kiakadsz :)
A reklám mennyisége/mérete is változó. Nyáron egy-két kis "banner" a hóbuzi lapokon, télen féloldalas hirdetések a "Metro"ban. Ésszel kell csinálni.

Úgy látom itt sokan vmi misztikus ködben látják ezt, hogy kifizetek lóvét reklámra oszt dől a lé, jön a nép. Dehogy. Ésszel csinálják azt. Első körben a célcsoport behatárolásával. Ami nem úgy van, hogy AB 18-49, hanem AB 18-49, átlagos keresetű, szürke irodai dolgozó, stb. stb. Minél részletesebb s pontosabb a behatárolás, annál "jobb" a reklám (a jó/rossz relatív). Aztán ha megvan, hogy mennyien esnek ebbe a csoportba és megvan, hogy mennyibe kerül az összes elérése, illetve hogy mekkora összegig gazdaságos hirdetni, mi a termék, mit lehet hozzácstolni (pl autóhoz életérzést - ami smafu, hiába veszed meg, nem lesz hirtelen olyan az életed és nem is fog), stb. stb. akkor ezt mind összerakják, aztán szépen nekiállnak reklámot forgatni.

A hülyéje meg nyomtat 10k szórólapot és szépen bedobálgatja a postaládákba. Mondjuk lényegesen olcsóbb, de hatékonysága elég alacsony.

Amúgy sajna nem emlékszem pontos adatokra, de pl a DM (pl. telefonhívás) esetén a 100-ból 6 már jó arány, és már ott megérte... Másfajta médiumnál más ez az arány. Azt hiszem printnél vmi 100/5 már jó. (A nullszaldó vhol 100/3 körül van, úgy emlékszem)
"Szókimondóbb, mint Ganxta Zoli és Dopmen eggyütvéve"

Már csak ezért is érdemes volt megnézni :-)
Múltkor ment itt valamelyik postnál a nagy agyalás a "médiák"-ról, pro és kontra véleményekkel. DonB is hozzátette a magáét: index.hu/kultur/korrektor?main&rnd=764

Vince: ha te mondod.....
egyébként nem mérgelődtem, megállaíptottam.
de sztem a reklám is vsz pont ugyanannyira szarabb itthon, mint a film, az eü. és bankrendszer és az úthálózat. Sokkal.
Lehet, h én egy reklámnak sem vagyok célcsoportja (bár kétlem) de inkább tehetségtelen gesztipéterek itthon a kreatívok, akik abban ugyan tehetségesek, hogy _bármit_ képesek eladni..... a megrendelőknek.
da: "Mér ilyen szarok a magyar reklámok????"

hát én írok a Kreatívba reklámkritikát (deklaráltan laikus szemmel nyilván), úgyhogy időnként hívnak reklámkonferenciára, meg találkozom vlük. első válasz: mert a reklámszakma tele van ormótlan faszokkal. nemcsak műveletlenek, kifinomulatlanok, primitívek, de még ráadásul művésznek is képzelik magukat, valamint az elit elitjének.

ennek ellenére vannak jó reklámok is, és ma már nagyjából beállt az a rend, hogy a nagy és tőkeerős cégeknél lehet ilyenre számítani. a T-csoport pl elég jókat ereszt, legalábbis nézhetőket. vodefone is. ami bosszantó: a nőknek szóló reklámok a legprimkóbbak.

egyébként ha a holtszóráson gondolkodunk, itt pl mit lehetne eredményesen hirdetni? ti. itt van egy csomó "okos", trendsetterek, meg minden, vagyis a reklámot kapásból átbaszásnak nézik, tbbnyire joggal.
Dark Future,

"Ezzel párhuzamosan megindult egy hihetetlen demokratizálódási folyamat is, bárki lehet "újságíró", "fotóriporter", "operatőr". A "plebejus média" alulról szerveződik és fölfelé tart, lentről mászik/kapaszkodik fel a drótra. A szemétkupacok mellett előbb-utóbb kitermel majd egy újfajta minőséget is, egy alternatív, független, "szabad" médiát."

Hát ez a vélemény nem passzol a nickedhez :-) Szóval, nem hiszem. Ebben már soxor hittünk - hogy az egy szál PC-vel ImpulseTrackeren zenélgető gyerek majd zenei forradalmat váltanak ki, mert nem kell a millós studiótechnika, hogy a blogok minőségi független sajtót hoznak létre, hogy a desktop publishingtól megújul a könyvkiadás és így tovább.

Az lett ezekből, hogy a hihetetlen mennyiségű szemétben jóformán lehetetlen megtalálni a frankót. Nem hiszem, hogy magasabbra nő a piramis attól, ha szélesebb talapzata. A tehetség mindig is utat tört magának - így hát az egyetlen eredmény az, hogy a tehetségtelenek belefossák a világba a hülyeségeiket.

Nekem nincs nagy bajom a multikkal, mert ők legalább a minőség egy specifikus fajtájára ügyelnek - a technikaira. Úgy értem, pl. egy átlagos popzene lehet zeneileg fos, de legalább költenek a masteringre, hogy szóljon valahogy. Szerintem az underground nagyrészt ugyanolyan fos, csak nincs pénz a studióra, ennyi a különbség. Mondjon valaki nekem egy olyan acid-számot, amit ReBirth-tel hoztak össze és ott van, mint az igazi Chigagoi acid - pedig a ReBirth elég jól szimulálja a TB-303-ast és a TR-808-at és 909-et. És ennek egész egyszerűen az az oka, hogy aki tényleg elszánt, az úgyis megszerzi valahogy a technikát, aki meg nem, az úgyis szart csinál.

Nem lesz tehát ettől még jobb semmi - csak nehezebb lesz megtalálni a frankót, mert több lesz a huszadrangú imitáció.
Árpi,

"remélem, nem üzleti tikot árulok el: a szerkrendszer _nem_ adatbázis. ez egy komoly gond, súlyos lemaradás.
"

...nem ez a szép, hanem az, hogy még a fileok is tök össze-vissza van elnevezve, ha legalább annyi ész lenne benne, hogy a belpol pl. az b20070228_1, b20070228_2 stb. akkor még egy scripttel fel lehetne majd tákolni egy adatbázisba értelmesen, de hogy a jozsika070228 -féle fileokat hogy lehet majd, azt nem tudom.
RE: Shenpen 2007.02.28. 20:33:01

"de hogy a jozsika070228 -féle fileokat hogy lehet majd, azt nem tudom."

Ha megnézed, a dolog még ennél is durvább: csak a hónap/nap van benne a névben, az év NINCS! Tehát a példádnál maradva jozsika0228 az alkönyvtárnév, behányva pl. a belpol könyvtárba. Faszán lehet így archívumot csinálni...

(pl.: index.hu/kultur/cinematrix/kritika/oszod0228/)

RE: Shenpen 2007.02.28. 20:23:27

"Az lett ezekből, hogy a hihetetlen mennyiségű szemétben jóformán lehetetlen megtalálni a frankót. Nem hiszem, hogy magasabbra nő a piramis attól, ha szélesebb talapzata."

Részben. De azért a nagy kupacban van egy csomó értékes dolog is, amik ha technikailag nem is erősek, de ötlet/látásmód szintjén azok. (Ilyen az ELSŐ beszédszintetizátoros terrorvideó, a többi persze szemét.)

Majdnem ugyanezt el lehet mondani a hivatásosokról is. Az indexnél pl. van két-három kiemelkedően tehetséges arc, 6-8 átlagos, meg egy csomó farok, akikre copy/paste-nél komolyabb dolgot nem bíznék.

RE: Tóta W. Árpád · www.worluk.hu/ 2007.02.28. 17:51:24

"egyébként ha a holtszóráson gondolkodunk, itt pl mit lehetne eredményesen hirdetni?"

A legjobb lenne a testreszabhatóság, addig is:

Nem aggresszív, ugrabugra (flash-es), hanem statikus formában, jobb oldalt a hozzászólások mellett függőleges csíkban (természetesen a hozzászólássorrendet megfordítva...), meg az indító post alatt-fölött:
(A netes döntéshozóknak az a mániája, hogy az olvasó utálja a reklámot. Nem, csak azt ami mozog, ill. méginkább ami mozog és agresszív is.)

1. Igényesebb kulturális termékeket (könyvek, folyóiratok, film, színház, web-oldalak), lenne rá kereslet, meg gondoljunk a sznobokra is :-)

2. Rengeteg az informatikus, így nekik való dolgokat (de nem TECSÓ-PC-t!).

3. Internetes áruházakat, szolgáltatásokat, index-csoport promo-t.

4. Az aktuális posthoz illő terméket/szolgáltatást (pl. UFO-magazin, eAPEH-hirdetés, MSZP-reklám :-)).


PS.: A semminél a kevés is több, ezért lehetne akár gugli-módon is szerződni a hirdetőkkel (nem megjelenésre, hanem átkattintásra (és csak az egyedi IP-ket számolva)).

RE: Tóta W. Árpád · www.worluk.hu/ 2007.02.28. 17:51:24

"ti. itt van egy csomó "okos", trendsetterek, meg minden, vagyis a reklámot kapásból átbaszásnak nézik, tbbnyire joggal."

A direkt reklámokon túl lehetne gondolkodni esetleg szponzorokban is (8-10 szponzor, akinek az adott oldalak tetején mindig ott lenne a csíkja, persze lehetőleg az ő profiljuknak leginkább megfelelő postoknál. (Támogatta a Waterphone stb.)

Még egy ötlet: a blogmotor hibaoldalain ("Érvénytelen bejegyzés", "Érvénytelen bejelentkezés") lehetne hirdetni nyugtatót :-).

Shepen: a rebirth egy gagyi, ettől eltekintve az általad emlegetett forradalom bezony megtörtént…
na ez jó ötlet, a saridon simán megszponzorálhatná az indapasst. valamint az adminfelületet!
Shenpen: (elnzést hogy az előbb elgépeltem a nicked) - a rebirth amúgy 10 éves technika, azóta már ott tartunk, hogy kifejezetten olyan vasakat gyártanak a vaskedvelőknek amik vsti-ket tudnak hajtani.

De a reklámzenék, sorozatzenék 90%-ban szoftverrel készülnek, számos esetben még a preset, sőt demó zene is felismerhető...(persze ez igénytelenség).

De egy shpongle-ből is kihallik az absynth ezer méterről, meg a Neo-ból is a virtual guitarist és a steinberg sampe cd-k pedig ők emellett igazán tele vannak vasakkal.
Persze ha már valakinek megindult a szekér, még megéri beruházni némi vasra, de nem létfeltétel, emellett sok producer egyszerűen otthonról nyomja egy mac-el/pc-vel mellette némi egyéb kézzel fogható elektronika, de ezek főleg az élőzéshez praktikusak, meg egy "kis" sznobizmus. Ja meg persze az analóg hú az de szól, viszont az átlag tömegzenéhez szinte felesleges, ráadsául az újabb cuccok virtual analógok, ami ugye.

De nem az van mint 20 éve hogy stúdió meg vasak nélkül nincs esélyed. Bármelyik szuper tehetséges szomszéd pistike némi warezolással megtámogatva (sőt ingyenesen is ki tudja hozni a profi minőséget, csak úgy sokkal macerásabb)képes színvonalasat gyártani otthon egy átlag pc-n.
RE: Shenpen 2007.02.28. 20:23:27

"Mondjon valaki nekem egy olyan acid-számot, amit ReBirth-tel hoztak össze és ott van, mint az igazi Chigagoi acid - pedig a ReBirth elég jól szimulálja a TB-303-ast és a TR-808-at és 909-et."

Nesze egy kis alulról jövő kezdeményezés: velvet.hu/celeb/speak070228/

Nem pont acid, de beszarás. Különösen a fickó siófoki vendéglátós angolja, meg ráadásként Varga Miki patkánybaszó vokálja :-).

Azért a Tube-on összehozott 260 ezer letöltést a "jííí komon"...

Web-TV konvergencia:

webisztan.blog.hu/2006/12/20/az_online_videozas_jovoje_venice_project

Eszköz tehát már van, csak tartalmat kellene hozzá gyártani. Ha kicsit is okos az index managementje, és _MOST_ elkezd benne gondolkodni, akkor 3-5 év múlva nem az Origo, hanem az RTL-Klub lesz a konkurencia...

RE: Tóta W. Árpád · www.worluk.hu/ 2007.03.01. 01:08:48

Arra azért kíváncsi leszek, hogy az állam hogyan fogja behajtani az elmaradt sarcot (frekvenciahasználati díj) a web-TV-ktől.

----

Web-TV reklámok.
Elképzelem a szép új világot: a tematikus csatornákon szokásos műsorfolyam helyett 5..30 perces "klippek" lesznek (becímkézve, kereshetően), az elején (és esetleg közben is) fél perc személyre és témára szabott reklámmal (amit persze nem enged átugrani a lejátszó). Hogy biztosra menjenek, a reklám után egy kérdés, A B C D válasz (mint Vágónál, de telefonos segítség nincs). Ha eltalálod, akkor nézheted a klippet, ha nem, akkor újabb reklám :-). Nesze neked holtszórás... Ha meg nem tetszik ez a modell, lehet a klippért fizetni is. (Persze addig meg kellene oldani, hogy 100 Ft webes fizetés költsége ne 100 Ft legyen...).

nekem van egy brightosabb vízióm: KURVAJÓ reklámok lesznek, és az emebrek direkt meg fogják őket nézni.
Hogyan fog kinézni egy tisztességes médiabirodalom 2010-ben (2012-ben)?

Először is lesz agy hatalmas (elosztott, load-balanced) adatbázisszervere (mint az APEH-nak :-)). Aztán lesz egy szerkesztősége sok külsős bedolgozóval, gyorsreagálású fényképezős/videós stábokkal + vidéki szerződésesekkel. Aztán lesz egy online hírportálja, ami köré szerveződik még vagy 8-10 tematikus portál is. Fórum, blog, képmegosztó, videomegosztó természetesen. Ez eddig kb. már most is megvan.

Emellé bejön a web-TV (nem a T-com-féle stream-es, hanem a valóban realtime elérésű, klippes), hírcsatorna + tematikus csatornák + esetleg filmcsatornák is (a "csatorna" természetesen csak jelképes, az egész cucc egy adatbázisból fut), amik részben ugyanabból az anyagból dolgoznak, mint a portálok. Természetesen a két rendszer ezer ponton kapcsolódik egymáshoz, kereszthivatkozások tömegével átszőve. (Videolink. (Van már ilyen fogalom?) Megy az adás, alul megjelenik egy kis ablak: nyomj a távirányítódon egy 1-est, ha érdekel a témához kapcsolódó szöveges híranyag, 2-est, ha az ide kapcsolódó másik klipp stb. stb.) A klipp természetesen mind számítógépen, mind (set-top-boxos) TV-n lejátszható (korlátozásokkal még mobil kézi izéken is). Ha tetszik egy jelenet, elteszed a Kedvencekhez, bélyegképes bookmarkként. :-)

A médiabirodalom harmadik lába a print lapok kiadása lenne. Ha már úgyis ott az a sok anyag, miért ne én nyomtatnám ki (és miért a Blikk meg a bulvármagazinok). Ugyanaz a tartalom nyomtatva, a "lemaradottaknak". Itthoni viszonyok között még vagy tíz-tizenöt évig... Persze lehetne ezt is modernizálni közben, pl. netről nyomtathatóvá tenni.

Az egészhez egy közös reklámügynökség, akciós konstrukciókkal. Közös beléptetőrendszer (de persze nem ilyen szar, mint ami itt van), "user-analyzer" rendszer, statisztikai rendszer, személyre szabott reklám-disztribúciós rendszer. Meg rengeteg egyéb szolgáltatás, amivel ott lehet tartani a júzert: email, tárterület, blog, fényképalbum, webes határidőnapló, webes MyFavorites. A brand támogatása offline rendezvényekkel, fórum- és blogtalálkozókkal. A felhasználók egyéni kreativitásának és exhibicionizmusának támogatása különféle módon + a motiválásuk játékokkal, extra publicitással, találkozókkal, "üzemlátogatással", mit tudom én.

Térinformatikai project: egy bazinagy várostérkép (műhód+utcák+információs layerek), mindenféle "rálinkelt" dologgal: fényképek, (fizetős) reklámok, látnivalók, javarészt persze itt is a júzerek dolgoznának... Mindez a neten + utcai terminálokon is.
Stb. stb.

Egy ekkora ország max. két-három ilyen sokfunkciós médiacéget bír eltartani, tehát aki ott akar lenni, annak nem árt belehúzni... Ebben a versenyben nincs negyedik meg ötödik helyezett.

RE: Tóta W. Árpád · www.worluk.hu/ 2007.03.01. 03:22:43

"nekem van egy brightosabb vízióm: KURVAJÓ reklámok lesznek, és az emebrek direkt meg fogják őket nézni."

Ehhez KURVAJÓ kreatívok kellenének (megfelelő anyagi háttérrel meg olyan főnökökkel, akik hagyják őket dolgozni). Ennek kb. annyi az esélye, mint a KURVAJÓ hazai politikusoknak...


Egyébként tényleg nagyon gáz a hazai reklámszakma (tisztelet a kivételnek). Tavalyelőtt az olaszoknál egy egész este reklámokat néztem, szörföztem csatornáról csatornára. Elképesztő a különbség mind technikai kivitelben, mind igényességben, mind ötletességben. A német irányzat (amennyit én láttam belőle) lehangolóbb, jobban hasonlít a hazaihoz. Ugyan ott is jobb a technikai kivitelezés (meg több az elitista hirdetés (itthon a BMW helyett inkább a Mi autónk fogy...)), viszont ott is kb. hasonló a struktúra és ott is le vannak sajnálva a nők.

a magyar média a német modell bűvöletében él 1997 óta.

nem igaz, hogy nincsenek jó magyar kreatívok, mert akadnak. csak - ezt az előbb kihagytam - a megrendelők sötétek, mint a virágföld. ők félnek mindenféle ötlettől, és egyre csak azt hajtogatják, hogy inkább egy olyat kéne, hgy becsönget egy öltönyös ember a termékkel, és a háziasszony mosolyogva örül.
"nem igaz, hogy nincsenek jó magyar kreatívok, mert akadnak."

És akkor hol vannak? Mit csinálnak?
Ha én olyan reklámügynökségnél dolgoznék, ahol lenyom a főnököm meg a megrendelő, bizonyára keresnék alternatív csatornákat, valamilyen lehetőséget a publicitásra. Persze lehet, hogy nem vagyok tájékozott, de én kimagasló "alternatív" reklámokról se nagyon tudok (jó példa persze azért akad, mondjuk a tojásos Beck's klipp). Az ARC kiállításon is két (egy?) kezemen meg tudom számolni mostanában az igazán jó ötleteket.

az ARC nem mérce, az egy diákfesztivál.
www.vernarancs.info

profi munka.
a net nem öli meg a tv-t és a rádiót. csak néhány lapot, aki nem bírja tartani a versenyt. és miért is bírná?
az országos lapok egyetlen esélye a bulvárosodás lesz, megőrizve azért a hitelét, a tárgyilagosságot ésatöbbit. de lazulni muszáj.
a megyei lapoknak végük, kb 10 évük van hátra. max. az előfizetők java idős ember, akik már a 60-as években is járatták a lapot. na ők lassan megvakulnak, (lemondják a lapot) intézetbe kerülnek és/vagy meghalnak.
a mai fiatalságnak becézett szingli létforma nem ezeket a lapokat fogja venni és járatni. nekik ott lesz a net.
de ott lesz a tv is, ahol még klikkelni se kell, csak ülni üres tekintettel a fotelban. a rádió marad a kocsiban és a munkahelyen halkan.
Az ARC-ról a MontyPython "nudge,nudge" sketch-e jut eszembe mindig.
A jó reklám is unalmas, sosem értem azt, aki _fizet_ a reklámzabálókért. Ide sztem amit lehetne, könyv, koncertésa firebox.com-os gadgetek. A BMW-s ötlet nem rossz, bár sztem egy kissé eltévedt ötlet, h ma Magyarországon az értelmiség vesz BMW-t, de lehet h nincs igazam.
RE: Tóta W. Árpád · www.worluk.hu/ 2007.03.01. 05:26:38

"www.vernarancs.info
profi munka."

Profinak profi. Hogy mennyire kreatív, arról vitázhatunk.

A szöveg és a politikai alkalmazás biztosan az. A zene biztosan nem (majd megkeresem az eredetijét, ha lesz időm). Az animáció sem, ha jól emlékszem, a "Singing Babies" (pl.: www.singingbabies.com/video.html) kezdték ezt a fajta irányzatot, az összes többi koppintás.

WebTV-reklám: minden videó vagy film elején egy 30 mp-es spot.

MINDENKI megnézi. Mindenki foglalkozik vele. Teljes hosszábban.

Mérhető, hány embert érnek el vele.

Már most is ez megy a legtöbb helyen, ahol a műsorok fent vannak az interneten (pl. comedycentral.com)

Az internet nem a nyomtatott sajtóra, hanem elsősorban a TV-re jelent veszélyt. Az az idő, amit az emberek ma internetezéssel töltenek azt a tv-től veszik el.

Miután a TV a mai formájában meghalt (vagy lehet, hogy még előtte, ez a mobilinternet elterjedésétől függ) pedig meg fog halni a rádió.

A nyomtatott sajtó van a legkevésbé veszélyben. Ez helyettesíthető az internettel a legkevésbé.
RE: dany82 2007.03.01. 14:49:55

Nem tudom, mennyire ismered az itthoni lapterjesztés helyzetét (januárban egy új cég vette át a terjesztést a Magyar Postától, olyan sikerrel, hogy tegnap mondtam le egy 2007-es előfizetést, mert idén még EGYETLEN lapszámot nem sikerült nekik kézbesíteni...), de nem csodálkoznék, ha a print lapok helyett is valami alternatív megoldás születne. Ha lennének rendes A3-as színes (és persze olcsó) nyomtatók, nem is lenne nagyon kérdéses a megoldás... Persze abban igazad van, hogy az idősebb (50+) generáció ragaszkodik a nyomtatott sajtóhoz, de a fiatalok szerintem nem annyira. Valószínűleg ugyanez a helyzet vidék-nagyváros viszonylatban is.

Amit személy szerint sajnálok, az az, hogy a bulvár nagyon megy. Néha többet ér a papír, mint amit rányomtatnak...


dark future,

behatóan ismerem a magyar helyzetet is. mondjuk annyira nem, mint az osztrákot és a globális tendenciákat, de ez gondolom érthető. ha rápillanatottál volna a pannon lapok általam belinkelt médiaajánlatára láthattad volna, hogy a legtöbb olvasója a 18-29 éves korosztálynál van.

Szóval az, hogy a napilap az "öregek sajtója" ánblokk nem igaz. Ahogy már írtam: az összes média közül ez a legnehezebben helyettesíthető mással.

Ráadásul mindenki azt hiszi, hogy csak azért vannak még mindig napilapok, mert az internet nem elég elterjedt. Ilyenkor mindig egy picit a fejemhez kapok, hisz pont azok a csoportok (felső- és középvezetők, magas iskolázottságuak, magas jövedelemmel rendelkezők) olvasnak leginkább újságot, akik aztán tényleg nem az internet vagy a laptop hiánya miatt olvassák a napilapokat.

A terjesztés átszervezése MO-on katasztrofális volt. A magyar (főleg az országos) napilapok vezetői, döntéshozói véleményem szerint szinte kivétel nélkül retardáltak. Elképesztő, hogy miközben olyan sikeres multik állnak mögöttük, mint a ringier, MO-on ennyire csapnivaló munkát végeztek.

Ja, és mégegy apróság, amit még nem mondtam: szinte mindenki azt hiszi, hogy a nyomtatott sajtó vezetői stratégiai távlatokban attól fél, hogy jelentőssen csökkennek az olvasói számok. A valóság azonban az, hogy ennek pont az ellenkezőjétől tart mindenki: attól, hogy pl. a kínaiak meggazdagszanak és rájönnek arra, hogy ők újságot akarnak olvasni. Na EZ tényleg egy olyan probléma, amely pillanatok alatt kinyírhatja a papír alapú sajtót.
RE: dany82 2007.03.01. 17:17:20

Te vagy a sajtószakember, így kérdezem: hogyan mérik az olvasottságot? Beírnak mindenkit, aki olvasHATja az adott háztartásban? Tényleg olvassák is a fiatalok a helyi lapot, vagy csak mondják? Ha igen, mit jelent az, hogy olvassák? Megnézik, hogy mennyit játszott a Sárvár a Kőszeggel?

Nem kekeckedés, hanem fontos kérdés ez. Internet esetében aki kattint az oldalra, az általában (legalább) bele is olvas a cikkbe (különben minek kattintana rá?). Írott sajtónál -- hmm... az önbevallós dologban nem hiszek. A TV-nél ugyanígy mérhetetlen a nézettség (be van kapcsolva != nézik is). A tematikus csatornákat szerintem jóval többen nézik, mint amennyit kihoznak a neves intézetek... (A legjobb az RTLKlub fekete képernyős ORTT büntije volt, amit (ha jól emlékszem) kb. félmillióan néztek. Sötét emberek lakják az országot, de talán ennyire nem.)

Kieg.: egyébként az internetes oldalak olvasottsága sem teljesen korrekten mérhető.

Vegyük pl. ezt a blogot. Én egy csomószor rákattintok a frissítésre, hogy megnézzem: jött-e válasz, van-e valami mozgás. Ugyanígy pörgetik a számlálót a hibák is (amikor nem jelenik meg azonnal a megjegyzés, a júzer meg nyomkodja idegesen, hogy akkor most mi van).

Nem. Az olvasottságot közvéleménykutatással mérik. Pontosan úgy, mint a valós "unique user"-t az internettel kapcsolatban. Tehát odamennek 100 emberhez és megkérdezik, hogy ma olvasta-e az index honlapját. Ez messze a legmegbízhatóbb és legelfogadottabb adat. (ráadásul messze a legdrágább is, hisz nyílvánvaló, hogy nem száz, de nem is ezer embert kérdeznek meg, hanem sokkal többet)

Viszont cserébe részletes képet kaphatunk az olvasókról, hisz demográfiai kérdések sorozatát is feltehetjük nekik.

Az interneten elterjedt hiba, hogy sokszor a unique clientet, azaz az adott számú (általában cookiekkal) beazonosított különböző számítógépet veszik annak.

A page impressionnek (oldaltöltések számának)semmi köze a látogatók számához. (tudtommal a "honfoglaló" internetes játék generálja a legtöbb oldaltöltés a magyar neten)

A TV-s nézettség mérése a saját kis "panelháztartásaival" elképesztően torz, így ott is inkább a szóbeli felmérésekre hagyatkoznék.
dany:
te el sem tudod képzelni, mennyire ismerem, amit belinkeltél :)
azokat is ismerem, akik összeállították. ne higgy el mindent, amit olvasol.
persze nem hazudnak túl nagyot.
vagy megyének pl az a mákja, hogy messze van pesttől. ez kiderül a számokból és a többi lap olvasottságából.
ezek a lapok bedőlnek majd 10 év múlva, ha tényleg átveszi a net az uralmat.
aki járatja, megszokásból teszi és semmi újat nem olvas benne, max a saját falujának vagy vásosának a híreit, mert azt az országos média nem nyomja.
e lapokat az menti most meg, hogy foglalkoznak a saját megyéjük híreivel. de ebből hosszú távon nem lehet megélni.
a 20 évesekhez meg azért jut el, mert apu előfizetett rá jó régen és ott fekszik reggel az asztalon. ha kirepülnek a fészekből, akkor nem fognak rá nosztalgiából előfizetni. érted már?
és még valami: én lennék a legboldogabb, ha a nyomtatott sajtó még nagyon sokáig kitartana. imádom a kezembe venni, szeretem még a szagát is. de a fejlődés az fejlődés....

ha jól tudom nem magyar kézben vannak ezek a lapok. a trend ilyenkor az, hogy ha esik a példányszám ,akkor megválunk pár alkalmazottól, mert a bevételi oldal nem eshet akkorát. vagyis a maradék embernek meg megtöltenie a lapot.
idő kevesebb, munka több = színvonal süllyedés

és a példányszám most is csökken
de ez a színes brossurából nem derül ki...
Kicsit elveszek a részletekben:

Az osztrák mediaanalyse adatai alapján mi tudjuk hány olvasónk van az adott földrajzi régióban, az adott korcsoportban, az adott jövedelemcsoportban, az adott társadalmi rétegben.

Ezen kívül tudjuk, hogy olvasóink átlagban mennyi ideig olvassák egy nap az újságunkat, hogy az oldalak hány %-át olvassák, mekkora családban élnek, olvasnak-e más napilapot is, van-e internetes hozzáférésük és hogy az otthon vagy a munkahelyén van, mennyi időt tölt tv-nézéssel és internetezéssel és még nagyon sok mást is...

Természetesen ez nem egy call-centeres, kattintgatós felmérés. A Fessel-Gfk és a Gallup 3 osztrák intézettel közösen végzi egész éven keresztül (ezért csak évente jelenik meg), kb 17.000 személyes interjúval a megkérdezett otthonában vagy a munkahelyén. A kiválasztás többlépcsős, rétegelten véletlenszerű.

Egy dolgozó alapos képzés után max 60 embert interjúvolhat meg, de véletlenszerű ellenőrzéskre is számítaniuk kell.

Ennek az elemzésnek (amely adatai kis könyv, az értékelése pedig 2 kötetben jelenik meg) az elkészítése közel 1 milliárd forint, amit minden évben a több mint 100 legnagyobb média áll.

szóval kb. innen tudjuk, hogy mennyien olvasnak minket.

Nekünk azonban legtöbbször még ez sem elég, minden évben 2-3 jelentősebb kutatást végeztetünk olvasóink körében, hogy a szerkesztőségi, marketing és értékesítési politikánkat is folyamatosan tudjuk az elvárásokhoz igazítani.
dany82-nek igaza van, azzal kapcsolatban, hogy a leginkább elfogadott közönségmérő módszer a megkérdezéses. De hogy a pontosságáról fogalmat alkossunk, ahhoz elég, ha felidézzük a Korridor.hu esetét.

Amikor elkezdték publikálni a weboldalak megkérdezéses közönségadatait, a Korridor.hu-t rendre az Index.hu körüli nagyságrendre mérték, nagyjából azonos szintre. Miközben a technikai, cookies mérés nagyjából 5:1 arányba hozta a látogatottságarányokat az Index javára (webaudit.hu).

A megfejtés az, hogy abban az időben dőltek a Korridor.hu-reklámok a TV2-ből, így minden megkérdezett azt _hitte, hogy olvasta már ma a Korridor.hu-t. Közben persze nem.
süti beállítások módosítása